/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rettigheder, lejebolig, varme?
Fra : Malkekoen
Vist : 3363 gange
50 point
Dato : 21-03-07 12:16

Hej!

Et spørgsmål. Min gamle mor bor til leje i en privat lejebolig, og hun betaler hver måned et fast beløb i aconto til afrengning af vand/varme.

Men jeg har netop erfaret, at hun ikke får nogle penge tilbage (hun bruger væsentligt mindre end hvad hun betaler i aconto beløb). Udlejer har sagt, at det må komme ham tilgode.

Det mener jeg ikke kan være rigtigt. Derfor: Findes der en lovtekst eller lign. der angiver, at for meget betalt i aconto bidrag skal tilbagebetales?

Og kan man forlange tilbagebetaling med tilbagevirkende kraft? Hun har boet der i flere år, så der er en del penge i klemme.

Jeg vil blive utroligt glad for en konkret henvisning til en lov - eller andet jeg kan bruge som dokumentation.

Håber meget I kan hjælpe .

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-03-07 12:26

Prøv at ringe hertil, de kan svarer dig helt præcist på dit spørgsmål

Lejernes Landsorganisation
Reventlowsgade 14, 4.
1651 København V.
Tlf.: 33 86 09 10
Fax: 33 86 09 20
Mail: llodk@llodk.dk
--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-07 12:26

Selvfølgelig skal udlejer tilbagebetale.

se Kapitel VII B - Udgifter til vand
http://www.ejerportal.dk/lejeloven/

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-03-07 12:48

DER SKAL HVERT ÅR VÆRE EN AFLÆSNING AF MÅLERNE PÅ ALLE RADIATORERNE.

DEREFTER SKAL DER UDARBEJDES ET VARMEREGNSKAB, SOM ER TILGÆNGELIG FOR LEJERNE.

SENEST 4 MÅNEDER EFTER AFLÆSNINGEN, SKAL DER VÆRE AFREGNING TIL LEJERNE, HVAD ENTEN DE HAR BETALT FOR MEGET ELLER FOR LIDT.

DETTE GÆLDER SELVFØLGELIG OGSÅ DIN MOR.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-07 12:52

Det kommer jo lidt an på hvordan lejekontrakten er lavet (f.eks. inkl. varme og el ).....

Hvis det virkelig er aconto hun betaler, giver det jo sig selv (deraf ordet) - så skal der foreligge et varmeregnskab HVERT år.....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-03-07 12:55

Som AG112 rigtigt skriver, så skal der ..., men der er forskel på hvor mange lejemål der findes i ejendommem, men naturligvis - uanset antal lejemål, skal en beboer kun betale for det faktiske forbrug, så en henv. til LLO og evt. lade dem tage sig af sagen er den rigtige og hurtigste måde, at løse det på.
Når udlejeren har den indstilling, skulle det iøvrigt ikke undre mig, om ikke LLO fandt nogle nadre "småting" som også kører efter ejerens forgodtfindende.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-03-07 13:27

Har du tjekket, at den eventuelle tilbagebetaling ikke er modregnet i huslejen i den måned, hvor tilbagebetalingen skulle finde sted?? Det er ikke ualmindeligt for ejendomsadm. at at man gør sådan.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-03-07 14:00

HEJ REFI

DET ER DESVÆRRE IKKE LOVLIGT AT OPKRÆVE HUSLEJE OG SÅ MENE DET ER INCL. EL OG VARME.

DET SKAL ALTID FREMGÅ, HVOR STOR EN DEL, DER ER A CONTO EL, OG HVOR STOR EN DEL DER ER VARME.

SELV OM DET IKKE FREMGÅR AF EN EVNT. LEJEKONTRAKT (DER BEHØVER JO IKKE VÆRE NOGEN)
SÅ ER DET IKKE LOVLIGT AT STILLE LEJEREN DÅRLIGERE END LEJELOVEN, M.H.T. EL OG VARMEAFREGNING.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-07 14:10

Citat
DET ER DESVÆRRE IKKE LOVLIGT AT OPKRÆVE HUSLEJE OG SÅ MENE DET ER INCL. EL OG VARME

Vi snakker ikke om at "mene".........

Selvfølgelig må du lave huslejen incl. forbrug....

Men så kan du heller ikke kræve mere hvis forbruget er for stort....

Det er bl.a. meget brugt ved udlejning af værelser....

Historien melder jo ikke noget om HVAD der er lejet.....

Og så slå lige capslock fra

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-03-07 14:26

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 22-03-07 01:37

Lidt uenighed her............. Nogle referencer til konkret lovtekst om hvorvidt det er lovligt at indeholde vand/varme i husleje?

Lidt fakta: Lejligheden er lejet af privat mand, en 3V i Nordsjælland. Min mor bor der nu på 3. år.

Og har checket. Det for meget indbetalte er ikke modregnet andre steder - huslejen er konsekvent den samme hver måned.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 09:10

Hvor ved du fra der er indbetalt for meget..... Sker der da varmeaflæsning ????
Om det er "privat" eller ej er underordnet....

Hvad står i lejekontrakten (er det med eller uden forbrug) ????

Hvis det er uden forbrug er der fastsat et aconto beløb til vand og varme....

Betales el direkte til elselskab ???

Eksisterer der overhovedet en lejekontrakt.. ???

Der er flere ting der har betydning for beløbet.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-07 09:36

Hvis det er et privat lejemål er det jo ikke sikkert, at der forefindes målere og så er det jo at man afregner skønsmæssigt over huslejen.
LLO er tidliere foreslået og det må være det rette sted at henvende sig da de er vant til at se på om noget er rimeligt i forbindelse med private lejeboliger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-07 09:46

Citat
Kapitel VII - Varmebetaling (tilbage til toppen)
§ 36. Leverer udlejeren varme og varmt vand samt andre ydelser som nævnt i stk. 2, kan denne kræve sine udgifter til lejerens forbrug samt andel i andre udgifter refunderet. Ud-giften hertil kan ikke indeholdes i lejen.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20070018829