/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund bortgives
Fra : tempraslamse
Vist : 4261 gange
100 point
Dato : 18-03-07 10:40

42 kg steriliseret han hund bortgives - til famile med god plads, gerne på landet - Hunden er meget børnevenlig og gør meget sjældent og kun af katte, 6-7 år gammel og kan sammen med andre hunde - elsker dog at jage katte, som alle andre hunde..
Bider ikke i noget han ikke må, og kan være ene hjemme i op til 12 timer
Duer ikke som vagthund, alle bliver venligt modtaget.
Han er en del trygheds krævende og meget kælen, kan dog ikke lide høje brag som fyværkeri
Billeder kan sendes ved at skrive til preben_jette@adslhome.dk
Hunden bortgives p.g.a. at vi føler at vi ikke har tid nok til den..
Den er af blandet race af ubestemt herkomst men der er helt sikkert shaefer i.
Den er chippet og vacineret hvert år

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-03-07 10:56

Klart han er tryghedssøgendne, når han bliver efterladt alene hjemme i op til 12 timer.

Håber i finder et godt og trygt hjem til ham.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 18-03-07 11:01

Man giver bare ikke en hund væk på denne måde. Det er simpelthen ikke i orden.
Aflever den på et internat, som så finder et hjem der passer til hunden, mht. størrelse, temperament osv...
Tænk på den arme hund, der kan havne et helt forkert sted. Folk er sgu så søde, når de skal opnå noget.....

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-03-07 11:10

Enig med smutte.

Tænk på, der er desværre nogle der spekulerer i sådanne annoncer. Du kan resikerer at din hund bliver brugt som træningshund for kamphunde.

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 18-03-07 11:16

Der er altid nogen der maler fanden på vægen - Jeg fik ham faktisk gennem dette medie
Nogen er født dumme og andre kan bruge hovedet...
Hold da op

Kommentar
Fra : EnvyMe

Dato : 18-03-07 11:22

Smutter..

At give den til et internat behøver ikke være meget bedre.. Alle kan betale ca 1500 kr og så få en hund derfra.. Og ved godt de kræver forskellige ting af dem der køber hundene.. Men de tjekker det ikke..

Så dette sted er vel lige så godt som andre steder.. Der findes vel folk alle steder som kunne finde på at mishandle dyr..

tempraslamse håber du finder et godt hjem til din hund..

Kn Envy

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-03-07 11:22

Syntes bestemt ikke det er dumt og advare mod dårlige hundeannoncer. Ved det sker, det med kamphundene.

Jeg syntes bestemt, det er mere dumhed og forære en hund væk på sådan en måde.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 18-03-07 11:31

Hvis i har haft hunden i mange år, så har i nok også tid til at finde et ordentligt sted til den, gennem seriøs kontakt, og ikke bare give den væk her....
Arme hund.

Kommentar
Fra : EnvyMe

Dato : 18-03-07 11:35

Forstår det ikke..

Hvorfor skulle man ikke kunne finde en der ville ha den her..

Hvor er det mere seriøst.. QXL.. Den blå avis???

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 18-03-07 11:37

Come on....
Hvis du kender de sider, som du beskriver, så ved du også, at salg af dyr er forbudt.
Og hvorfor mon?????

Kommentar
Fra : EnvyMe

Dato : 18-03-07 11:38

Salg af dyr på QXL og Den blå avis er IKKE ulovligt.. Gå ind og tjek...

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 18-03-07 12:17

hejsa

jeg håber i finder et rigtigt godt hjem til jeres hund, hvis det er inden for den sidste tid at hunden er begyndt at være for meget alene hjemme kan jeg godt forstå jeres beslutning, men hvis det har været sådan i alle årene i har haft hunden forstår jeg det ikke for så er hunden jo faktisk vant til at være alene alle de timer, og jeg er ikke i tvivl om at når i kender hunden så godt at i også vil finde ham et godt hjem det skylder i ham . held og lykke med at få ham omplaceret.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-07 12:49

Hvordan kan I??

Hvis det var MIN hund, --som endda havde haft flere hjem, så ville jeg enten stramme mig an og give ham mere af min tid (det mest sandsynlige) --ELLER jeg ville lade ham aflive.

En hund er ikke en ting, man bare leverer videre, når man ikke gider den mere. Det er et ansvar, man har påtaget sig.
Han har givet dig sit liv... Nu har du ansvaret for det.

Det er et spørgsmål om at prioritere. I må skære ned på andre ting, så der kan blive mere tid til hunden. Han lyder jo ikke som det allermest krævende eksemplar af racen, vel? Så det skulle nok kunne lade sig gøre. Evt. kunne I ansætte en hundelufter til at gå tur med ham en gang om dagen. Så nem som han er, så ville han jo sagtens kunne gå med en stor skolepige eller -dreng.

Det ER da et held, at det ikke er et 6-7 årigt BARN I står med.....

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-03-07 12:57

Jeg ved godt, at der ikke står noget om aflivning. Men her er en historie, som jeg kan tude over, den ene gang efter den anden. Meget apropo det Birgitta skriver.

http://www.bjæf.dk/Historier/Hvor_kunne.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-07 13:47

Det er jo DET... Et eller andet sted synes jeg, det er mere barmhjertigt at lade sin hund aflive end at aflevere den til fremmede..

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 18-03-07 13:49

Hej
Jeg håber da bestemt du finder et godt hjem til din jeres hund.

Jeg syntes I måske skulle overveje om der ikke var en lokal "nabo" eller andet der går hjemme, og som måske havde tid til at være lidt "bedstemor" for jeres hund i de mange timer I er væk.

Det virker jo som om hunden er glad for jer, og I også er glad for hunden, så derfor vil det være et tab for jer begge hvis hunden ikke kommer til det helt rigtige hjem, og derfor syntes jeg da i skal overveje om ikke I kan beholde den gamle hund, og lade hunden få de sidste gode år sammen med jer, og at der så er en barnepige der passer hunden lidt sammen med jer, så der bliver større mulighed for at jeres hund er sammen med andre mennesker og hunde.

Håber det bedste for jeres hund og jeres endelige valg

Frank

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-03-07 14:18

Jeg synes det er fint, at du forsøger finde et godt og kærligt hjem til din hund.

Alt for mange vælger den "nemme" løsning (aflivning), med den latterlige begrundelse, at hunden ikke har godt af, og næppe kan tilpasse sig andre steder - og det er noget vrøvl, med mindre hunden i forvejen er skrøbelig af natur.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-03-07 14:24

Citat
Han er en del trygheds krævende og meget kælen, kan dog ikke lide høje brag som fyværkeri

Min erfaring med psykologi og som hundetræner, fortæller mig, at hundens karakterer kan være skrøbelige.

Jeg ville sætte en pris på min hund og nedskrive nogle forholdsregler, som en evt. køber skulle godkende og underskrive.

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 18-03-07 14:37

Nu er jeg altså nød til at skære lidt igennem - Dette medie er lige så godt som et internat - Her er det mig der vælger hvem der får hunden - På et internat er det blandt andet pengene der bestemmer - Vores børn er flyttet hjemmefra og vi syntes at den er for meget alene og dermed ikke motion nok... På internatet betaler man for at blive af med den, og man betaler for at få den, og hvis ingen er intereseret bliver den aflivet, HVOR FEDT ER DET????? Ja selv følgelig har den det fint hos os, og her bliver den selvfølgelig til vi finder en passende ejer...
Til dem der bare hopper i blæk huset før de tænker - TROR I VIRKELIG AT JEG VILLE OFFENTLIGGØRE MIN PRIVATE MAIL HVIS JEG IKKE VAR SERIØS - I må da være komplet idioter..
Vi vil ikke have han skal være på et internat hvor buret er 2x2 meter og nærmet ingen meneske kontakt... Jo det må jeg sige i er sq kloge... Igen jeg fik ham her på kandu da han var to år gammel og har haft 4 pragtfulde år og mange tak til hende jeg fik ham fra.. Men nu er der altså ingen grund til at aflive ham hvis han kan få det godt et andet sted..
Mange tak til dem der syntes at det er OK at jeg vil bortgive ham gennem dette medie..
Alt imens jeg skriver dette ligge ham og varmer mine tæer

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 18-03-07 14:40

Til Bergitta:
Du må være pedagog - Nok den eneste udannese hvor man bliver udannet D.. - Man sammenligener ikke en hund med et barn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-07 14:47

Ved du hvad, -så er jeg lidt beroliget.. for jeg tror ærlig talt ikke, I kommer af med ham.

Der er himmelvid forskel på at lade en 2-årig unghund skifte familie... Og at skille sig af med en voksen hund, der er på vej til at blive gammel.

Tænk også lige på, at med alderen er hans behov for stimulation og underholdning jo blevet mindre. Hans største behov er sandsynligvis hans familie.....

Du skal bare ikke bilde dig selv ind, at du forsøger at bortadoptere ham for HANS skyld. Han vil foretrække 5 minutter med jer frem for en time med fremmede...

At du får nogle harske og følelsesladede kommentarer er du nok selv ude om. For du stiller jo selv dit spørgsmål i et besynderligt følelsesforladt sprog, når man tænker på, at det drejer sig om bortadoption af et elsket familiemedlem..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-03-07 14:49

Sådan tempraslamse ..Folk har sq mere travlt med at spille forargede og "kloge" end at se det positive i, at du ikke bare overlader din hund tl et internat, eller får den aflivet..

Tror ikke Birgitta er pædagog. Det er jeg, og jeg krummer tæer, når jeg ser hunde, katte og andre dyr menneskeliggøres. Det er synd for dyrene!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-07 14:56

Og jeg krummer tæer når jeg ser dyr tingsliggjort!

Sådan er vi bare forskellige!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-07 15:49

Det her viser jo, at før man anskaffer sig en hund, så bør man tænke sig om. Børnene bliver ikke boende hjemme, men det gør hunden (indtil den bliver givet væk)

Hunden skal luftes og aktiveres, det bør man tænke på den dag man anskaffer sig hunden.

Du har så haft hunden i ca. 4 år og skriver at den kan være alene i 12 timer. Det er for længe efter min mening.

Er der ikke mulighed for at en skoledreng/pige kan lufte hunden i løbet af dagen. Så bliver den da aktiveret lidt.

Hvis den er glad for at være hos Jer, så lad den blive. Men det er måske Jer der på nuværende tidspunkt ikke er glade for at have hunden boende.

Forsøg at få en til at komme at gå med hunden, når I ikke er hjemme.

Men hvis I vælger at give den væk, så giv den ikke til en familie, hvor børnene er ved at flytte hjemmefra.

Men en familie, der også i dagens løb har tid til at tage sig af hunden.

Husk på at det så bliver det 3. sted at hunden i løbet af sine leveår nu igen skal vænne sig til et nyt sted.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-03-07 15:58

Principielt synes jeg ikke om at et levende væsen skal gives væk gratis. Et symbolsk beløb ville være et passende minimum for at få et dyr med hjem, ud fra dét fakta, at nogle mennesker bertragter "gratis" princippet i lighed med "smid-væk og køb-nyt" princippet.

'knh15' - dit link burde jeg aldrig have klikket på end sige læst. Det tog mig ½ time samt ½ wc-rulle (af den bløde slags) at blive færdig med læsningen, fordi jeg er snot forkølet, har nældefeber, græd som pisket og har det ellers elendigt bl.a. fordi jeg var for snottesyg til at gå til den aftalte Koncert. Alt i alt, det hele var bare så trist!

Hvad den 6 år gamle hund angår, så lyder det umiddelbart som om der er mere tid nu, hvor børnene er flyttet hjemmefra. Sygdom og allergi er plausible grunde til at skilde sig af med sin hund, - men alt andet vil jeg synes er "uhundeligt" (for her kan jeg ikke bruge "umenneskeligt"). Alle har lov til at have deres egne grunde - og du har nok ikke, her i 'kandu', fortalt os den tilbundsliggende årsag, trods alt.
Kan ikke lade være med at sige; Det er synd!

Og hvad pokker har en pedagoguddannelse med at blive D.. at gøre??? Lad dog vær' med at blande uvedkommende sager sammen.
I dette forum har jeg (og flere med mig) altid regnet Birgitta som én af de personer, der har en masse erfaring med hunde og ved en masse om dette emne.
Det var dit spørgsmål - og det blev besvaret af mange, - med hvert deres synspunkt. - Så klap dog HUNDEN!

Med håb om at din hund får det godt!

MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-07 16:54

tak...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-03-07 17:04

stakkels dig akle, kunne jeg ville jeg gerne forære dig noget blødt toiletpapir. God bedring.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-03-07 17:39

'birgitta' - jammen det skule da bare mangle! - og det blev sagt fra hjertet!

'knh15' - tak for omtanken - jeg har dog garderet mig, for jeg har 4 af den bløde slags endnu!

MVH Akle

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 18-03-07 18:10

Prøv aldrig at gøre det rigtige!!! Prøv ardrig at gøre noget selv!! Betal dig fra alt!! Stil ikke spørgsmål!! Du må ikke være leder, men du må gerne kæfte op uden at tage en beslutning!!
Dette er hvad man kan sammendrage af nogele af de indlæg der er kommet...
Hunden er en aktiv hund til trods for sin alder, og et eller andet sted føler jeg at "birgitta" ejer en kennel/internat, så er vi tilbage hvor jeg sagde noget om penge.
Jeg vil gerne se den person i øjnene som evt. får min/vores hund, for det sq stadig vores.....
det er da klart at vi har krav til den eventuelle nye ejer, bla. at han ikke skal i en lille lejlighed, og gerne et sted med børn som elsker at lege med dyr, eller et sted på landet, gerne hos en landmand der ved hvad dyr er, og ikke en tosset bybo som tror at dyr er det samme som en gylletank.
Dette er godt nok et sidespring, men alligeve, man vil gerne have flæskesteg og frikadeller, men man vil ikke have gylle/mødding/lort. men gerne sommerhus i gårdspladsen på en gård.. ØV hvor kan nogle menesker være iriterende..
Man gør noget med gode intentioner, man vil give noget væk for at måske glæde nogle andre som kan have fornøjelse af det man giver, men nej sådan skal det ikke være, alt skal gøre op i penge, men så hvis det er det, så er prisen nu sat til 25 øre incl mad til en uge og skåle snor osv...
Ved i hva --- glem det, her er det mig det griner og tænker mit....
Når man tænker på kenneler og man fornylig så en udsenddelse på TV der netop omhandlede dårlige kenneler hvor syge hunde kostede nærmest en krig, så syntes jeg at mit tilbud er et rigtigt godt et af slagsen, fordi vores vovse er faktisk rimelig velopdragen, og har ingen skavanker som HD eller dårlige ører eller lign. Han bliver passet i hoved og røv med dyrlæge 1 gang om året og hunde trimmer efter behov.. Men som sagt glem det...
Dette er sq for latterligt...Det pisser mig lidt af, at jeg ikke kan slætte dette spørgsmål.
PS: Han er IKKE allene i 12 timer ad gangen, men kan være det

Kommentar
Fra : EnvyMe

Dato : 18-03-07 18:40

tempraslamse kan fandme godt forstå dig..

Men nogle mennesker skal bare gøre tingene til noget det slet ikke er.. Måske mangler de noget at gå op i..

Fedt at samligne en hund med et barn?? Hvor fanden hører det hjemme??
Hvor stopper det så?? Dyreforsøg??? Når man slå en flue ihjel???

Out ------------------> Envy..

Kommentar
Fra : dior

Dato : 19-03-07 00:04

Måske en idé at forære hunden til et ældre ægtepar?De har sikkert nogle børnebørn der kan gå lange ture med den,og lege og hygge med den..
Det må være en svær beslutning i har taget.
Men jeg ønsker alt godt for jeres vovse...
Venlig hilsen dior

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-03-07 07:53

Citat
Måske en idé at forære hunden til et ældre ægtepar?De har sikkert nogle børnebørn der kan gå lange ture med den,og lege og hygge med den..

Man kan ikke forære en hund til ældre mennesker, især ikke en så stor hund, og så forlange, at børnebørne og anden familie eller venner, skal være afhængig af den. Det er et levende væsen som der IKKE skal diskuteres om, hvis tur det er til og gå med den.

Dior, kender du ikke selv, interessen for nye ting, der lige så langsomt siver væk igen.

Min søn lovede også mig, at han ville gå ture med Sigurd. Jeg vidste nu godt, at det kun var sjovt i starten for ham. Så jeg var indstillet på det fulde ansvar, ved og anskaffe OS en hund.

Jeg syntes ikke den idé var helt god. Men det var meningen sikkert.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 19-03-07 13:07

Citat
Man kan ikke forære en hund til ældre mennesker, især ikke en så stor hund, og så forlange, at børnebørne og anden familie eller venner, skal være afhængig af den. Det er et levende væsen som der IKKE skal diskuteres om, hvis tur det er til og gå med den.

Dior, kender du ikke selv, interessen for nye ting, der lige så langsomt siver væk igen.

Min søn lovede også mig, at han ville gå ture med Sigurd. Jeg vidste nu godt, at det kun var sjovt i starten for ham. Så jeg var indstillet på det fulde ansvar, ved og anskaffe OS en hund.

Jeg syntes ikke den idé var helt god. Men det var meningen sikkert.
Nu tænkte jeg altså heller ikke på at evt. børnebørn skulle være afhængige af den hver dag,og hele tiden... Når jeg skriver "ældre" mennesker/evt. et ægtepar der er gået på pension,kan det godt være nogle i 60 års alderen.Der er skam da mange i den alder der har store hunde.Måske udtrykte jeg mig forkert så det kunne se ud som om jeg mente ældre i 80 års alderen.Det var ikke meningen det skulle opfattes sådanOg neg KNH,når jeg har en interesse(her tænker jeg på mine dyr)5 stk.-jeg kender ikke den følelse af at blive træt af dem.Den tanke er mig meget fjern!!!Det er levende væsner,og jeg kunne aldrig drømme om at skille mig af med dem på nogen måde.Jo,hvis de bliver syge og lider.Da ville jeg vælge aflivning.Jeg mener ikke man kan blive træt af sine kæledyr.Det kan man umuligt blive hvis man elsker dem højt nok.Det at børn hurtigt bliver trætte af at passe sine dyr,kender vi vist alle.Som du skriver,er det kun sjovt og spændende i starten.Så derfor skal man kun anskaffe sig et dyr,hvis man véd på forhånd at det i sidste ende bliver én selv der har pligterneVenlig hilsen til dig og Sigurd fra dior og mine guldklumper

Kommentar
Fra : dior

Dato : 19-03-07 13:09

Ups...neg=nej(tastefejl)

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-03-07 13:14

Godt vi er enige så. dior.

Sigurd er mit ansvar, et ansvar jeg elsker, nyder og har megen glæde af.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 19-03-07 13:33

Helt enigeJeg kan godt se det var mig der udtrykte mig forkert.Det sker tit,når jeg skal huske at skrive alt det jeg gerne vil have "sagt"Jeps,klart at dyrene er vores ansvar,og jeg elsker også det ansvar.Jeg forstår ikke at man kan blive træt af sine dyr,eller lige pludselig ikke har "tid" til dem.Man kan blive træt af en ting....men dyr????Nej.
Hej fra dior

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-03-07 14:15

'tempraslamse'
Fatter ikke du overhoved har spurgt om andres mening - da du kun er interesseret i din egen!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-07 17:34

Det er SÅ svært for mig at forstå...........

For jeg er 59 år, og min allerstørste bekymring her i livet er, at jeg skulle blive ude af stand til at tage mig af Silke. Faktisk er den bekymring så stor, at jeg er næsten sikker på, at Silke bliver min sidste hund... For om 5-10 år, når jeg skal af med hende, så kan jeg jo ikke med god samvittighed sige, at jeg kan klare at opdrage en hvalp og derudover passe en hund i 10 år...

Og DET er altså det mindste man kan forlange af folk, når de anskaffer sig en hund: At de er indstillet på at passe og pleje den og tage ansvar for den i mindst 10 år.

Og IGEN!!! vil jeg tillade mig at sammenligne med det at få et barn, hvor man forpligter sig for de næste 18 år.

Jeg holder IKKE mine hunde som om de var børn. Men jeg tager ansvar for min hunds kost, pleje og opdragelse --fuldstændig som jeg har taget ansvar for mine børn da de var små. Etisk og moralsk ER der ingen forskel. Kun juridisk er der en forskel.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-03-07 07:07

tempraslamse, jeg sidder faktisk med en føelse af, at din annonce måske bliver lidt misforstået.

Hvis det var mig, ville jeg nok prøve og omformulere den til det lidt mere bløde. Oki du kan sige, at du skriver hvad der passer dig og det kan jeg ikke lave om på.

Jeg fik den fornemmelse, da jeg læste din annonce, at det bare var en ting, feks en gammel cykel, der ikke var plads til.

Sådan er det jo sikkert ikke ment fra din side.

Vi kan alle komme ud for den situation, at vi af en eller anden grund er nød til og skille os af med vores dejlige kæledyr. MEN DET SKAL SÅ OGSÅ VÆRE EN ABSOLUT GOD GRUND.

Nu er det jo en hund i sin bedste alder. Jeg sidder bare og tænker på dens sind og det, at der er Schæfer i den, syntes jeg ikke lyder helt godt. En Schæfer er så stærkt knyttet til dens ejer og kan næsten ikke fungere uden komandoer og tryghed fra denne Alfaperson, som den har knyttet sig til og sværre bliver det for den med alderen.

Der er lige for kort tid siden en Toller, som jeg har, der blev omplaceret, den var 7 år. Ejerens budskab i hans "annonce" var meget føelseladet og det gav i den grad bonus. Der var ingen der fordømte ham, tvært imod.

Derfor tænker jeg. Har du formuleret dig forkert???