/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
starter pgo scooter
Fra : rda1
Vist : 1278 gange
50 point
Dato : 15-03-07 18:27

starteren fisser rund uden indgreb : hvad er der størst sansynlighed for der er galt ,er det selve starteren eller er det "skifteren" (den der laver indgrebet i tandhjulene) , er det noget der tit går i stykker på en pgo big max ?
scooteren har kørt ca 10.000km.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-03-07 18:37

Det samme skete med min PGO Big Max.
Det er det lille tandhjul som starteren drejer på.
Det skal slynge sig ud når det drejer rundt, men det kan godt sætte sig fast.
Tag motorskjoldet af, pil tandhjulet ud, tag 2 tænger af drej den fri og smør den med WD40.
Det burde virke.

Kommentar
Fra : rda1

Dato : 15-03-07 20:04

hej NoshyGuy
er det alu. skjold på venstre side du mener ?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-03-07 21:02

ja, det store.
Det skal skrues af med en 8mm. topnøgle.
De skulle det på min Big Max.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-03-07 21:02

ps. hvor hurtigt kører den?

Kommentar
Fra : rda1

Dato : 15-03-07 21:14

de er min søns hi hi . den smutter ca. 60

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-03-07 23:22

hvis i fjerner ringen som sidder i variomatik, så burde den kører 80 kmt hvis det er original udstødning uden plumbe.

Kommentar
Fra : vendhalm

Dato : 17-03-07 10:28

Det er startertandhjulet i variator skjolet den er gal med, som NoShyGuy er inde på .

Der ka være flere ting galt, tanhjulet ka ha sat sig fast, være slidt op, eller faldet ud. Det bedste er selvfølgelig, at du skruer skjoldet af, og selv kigger på det . En PGO er ikke så syr i reservedele, så det er ikke det store problem.

Hvis kickstarteren også "takker" over, kan det være gribehjulet den er galt med, det bliver også kaldt for et blæserhjul, det er det første du er når du tager skjoldet af, hvis vingerne er slidte/knækkede ska der en ny til . Husk at spænde møtrikken med trykluft, ellers ka krumtappen blive skæv!

Da PGO kører med minarelli motor, kommer den aldrig op på 80 med standart cyllinder og udst. Hvis du tager ringen og monterer en knæk udsødning, eksempelvis en Doppler S3R, vil den ligge på omkring 70.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 17-03-07 19:26

Min big Max kørte 78 kmt på flad lige landvej og der havde jeg kun fjernet skiven i variomatik.
Helt seriøst. Det var i 1998. Det kan godt være at de har ændret deres udstødninger siden.

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 17-04-07 12:41

du skal nok prøv, af med vario dæklet. så er der en starter udveksling der, som hvis du er heldig kan skiles ad, rengøres for rust på aksler derinde i og smøres så vil jeg tro det virker, neden under varion er der 2 bolte som løsnes og så kan du komme ind til starter udvekslingen. evt kig på t hansen reservadelsnr. 56301820500 det er nok den der ikke slår i ind greb, ellers kan det være startkrandsen bag ved varionen. hvis det er kick starteren der ikke vil er der 2 muligheder i skjoldet og 1 lille tyk skrive på krumtappen som også kan være slidt.
vh cc