/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
MCculloch 538 motorsav
Fra : jjbry
Vist : 7688 gange
50 point
Dato : 15-03-07 09:53

Jeg har en MCculloch 538 motorsav fra '99, som begyndte at miste moment når jeg savede, det var heldigvis kun filtret i karburatoren der var stoppet.
Problemet kom desværre hurtigt igen, uden jeg kan se hvad der er galt.
Jeg prøvede så at dreje lidt på to tætsiddende skruer, ikke tomgangs skruen, men det må være noget benzin/luft justering, det har jeg så ikke været så heldig med da den nu ikke vil starte.
Gode råd modtages, og ja jeg har tænkt på at købe en ny, men hvis nu.....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-03-07 10:07

Har du ikke en lokal motorsavstroldmand? Hvis du ellers er tilfreds med dyret, må en time hos ham være billigere end en ny sav. Så har du også én, du kan skælde ud på.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-03-07 10:11

Du kan sagtens få den til at køre igen.

Har du brugt saven flittigt siden 99, er den nok også ved at være slidt, hvilket bevirker at den ikke laver en optimal komprision og dermed ikke arbejder så effektivt som tidligere.

Du skal være opmærksom på at har du skiftet benzin fra normal til f.eks. miljøbenzin kan det ske at man skal justere tomgangen. Så har du skiftet benzintype, kan dette også spille en væsentlig rolle.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at man for at "nulstille" skruer begge skruer helt ind, og så drejer den 1½ gang ud, så skulle du gerne kunne starte saven og begynde en egentlig finjustering.

Det er meget vigtigt at kæden står helt stille i tomgang, ellers bliver saven meget farlig at arbejde med.

Priserne på motorsave er raslet ned de sidste par.

Jeg gav næsten 4000,- for en Partner sav for 5 år siden, en tilsvarende model koster i dag kun 2600,-

Hvis du ikke kan få den til at køre kan du for ganske få kroner (under 100,-) få den justeret hos en forhandler, som også kan stille den til at køre max omdrejninger med et lille måler.

Personligt ville jeg få den gamle sav justeret så du har en reserve sav, og så gå ud og købe en ny.

Det er altid rart at have en ekstra sav, hvis ens sav skulle blive klemt ude i skoven.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 15-03-07 10:13

Desværre ikke , men jeg regnede engentlig med at jeg selv kunne klare det ..med lidt hjælp.

Kommentar
Fra : jjbry

Dato : 15-03-07 10:23

Hej thulin, dit indlæg var ikke kommet inden jeg svarede pbp_et.

Dit svar thulin, var egentlig noget af det jeg spurgte efter, jeg må ud at prøve at nulstille og se om den vil. Min onkel har en ældre MCculloch end min den vil heller ikke starte, der er så ikke skruet i noget kun renset, kan det være noget elektrisk??

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 15-03-07 11:20

Hvis den ikke vil starte, kan det jo være mange ting.

Lige fra en starter kontakt, tændrør, pakning, defekt karburator osv.

Mange gange er det med save som har ligget (specielt med benzin på) at pakninger slanger er "spist" op.

Mange gange er det pumpen (primer) som er utæt, eller tilstoppet benzinfiler (ligger i tanken) som gør man man ikke kan få gang i saven om foråret.

Er du lidt fiks på fingrene, kan du skille sav og karburator af og rense den lidt, er der defekte slanger eller andet må det jo skiften.

Det kan sagtens betale sig at betale for en time for at få den justeret osv. Men er karburatoren defekt, kan det måske betale sig at lave, men er der problemer med stempel ringene eller lign. kan det aldrig betale sig at kigge på, medmindre det er en prof sav.

Harald Nyborg sælger f.eks. en MCCULLOCH 442 som er en OK sav, hvis man saver lidt mere end brænde, en god hobby sav til 1500kr.
Man må desværre sige at vi lever i et brug og smid væk samfund.
En reparatør skal vel have 350,- i timen.
Køber du en ny sav, så har du en sav med garanti + en ny kæde som koster 180,- kr.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-03-07 12:28

Det er korrekt at de to stilleskruer skal i bund og 1,5 omgang ud. Hjælper det ikke så prøv med en anelse mere.

Godkendelse af svar
Fra : jjbry

Dato : 15-03-07 14:09

Tak for svaret thulin.

Det med, helt i bund og så 1,5 ud det duede nu kører den igen.
Den fra Harald Nyborg har jeg også kikket på, så hvis det skal være bliver det højst sandsynligvis den.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-03-07 14:48

Du kan evt. downloade dette dokument:
http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HODK/HODK2005/HODK2005_1150103-06.pdf

Her står en lille smule om justering.

Ellers er denne side rigtig til motorsavs interesserede.
http://www.husqvarna.skov-have.dk/node1522.asp