/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Læhegn af plexiglas
Fra : mdo
Vist : 11572 gange
100 point
Dato : 12-03-07 21:41

Er der nogen som har erfaringer med at sætte læhegn af plexiglas rundt om en terasse ?
Findes der H stolper hvori plexiglaspladerne kan indsættes ?

/MDO

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-07 00:41

Plexiglas er dyrt og mere sart end almindligt glas. Så hvorfor ikke bare bruge glas hvis du vil kunne se igennem læhegnet.
Læhegne af faste tætte plader giver i øvrigt ikke altid godt læ. Vinden der møder dem kan give hvirvler og deraf følgende turbulens på læsiden.

Bedst læ for man med noget som bremser vinden,men slipper luft igennem.
Det kan være brædder med mellemrum, beplantning eller flethegn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-07 02:13

Ikke en god løsning....for dyrt og for dårligt

Plexiglas bliver meget hurtigt grimt, ridset og uklart.

Vejr og vind gør det "skørt" så der ikke skal meget påvirkning til før det splintrer.

Almindeligt glas af en vis tykkelse er betydeligt mere praktisk og holder sig pænere i længere tid, hvis det er fordi du vil have noget "læhegn" du kan kigge igennem.

Men transor har ret, lukkede flader er som regel ikke det mest optimale for at skabe læ, da vinden kommer op over kanten og hvirvler rundt.

Men okay, m.h.t. stolper er det vel bare almindelige stolper med en fræset rille i pladernes tykkelse som pladerne så kan sættes ned i, ikke noget der er svært at lave selv med en fiks lille fræsemaskine...måske du kan få det lavet hvor du køber stolperne.

mvh dova

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-03-07 07:47

Nej, jeg har heller ingen erfaring.

De 'glas-hegn' jeg har set omkring altaner og terrasser:
o Ser drøngodt ud.
o Er lavet af hærdet glas, ikke plexiglas
o Er kun fæstnet i de fire hjørner (en pind ud fra stolpen med et par flanger der griber om glasset), sådan at der er en revne mellem glas og stolpe. Dette modvirker muligvis nogle hvirvler og giver dermed mere læ.

Der findes færdige 'systemer' til dette. Hvis du googler Altan balkon, så dukker der nok nogle firmaer op, der ved hvor det kan købes.

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-07 09:45

Vi har glas sat i terrassens stolper - der er brugt diverse lister - og det giver 100% læ for vestenvinden, - men solens stråler går igennem og giver en skøn varme.
Ammitz

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-03-07 18:16

Sidder selv og skal have noget lignende sat op og har overvejet de nye plastic vinduer man bruger i drivhuse kan ikke lige huske hvad de hedder, de er dyrere end alm. glas men billigere end hærdet glas.
Det er surt hvis et glas flækker.

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 04-05-07 22:05

Det system henrikkrebs beskriver, er noget ala det man ser i de nyere bustoppesteder... Her er glasset også hængt op i fire punkter, med luft omkring glasset.

Godkendelse af svar
Fra : mdo

Dato : 19-05-07 22:41

Tak for svaret Ammitz.