/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Malerstriber i loft - hvorfor?
Fra : Malkekoen
Vist : 1863 gange
100 point
Dato : 11-03-07 22:40

Efter at have malet loftet 3 gange nu, bliver malerrulle banerne ved med være tydelige. Hvorfor det??? Og endnu mere vigtigt, hvordan kan det undgås?

Jeg har nu både prøvet at male med en langhåret og en korthåret rulle - begge giver samme resultat. Malingen er en kvalitets maling, beregnet til loft i vådrum.

HJÆLP !!!

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 11-03-07 22:48

Det dumme spørgsmål.

Er du sikker på at loftet er rigtigt tørt?

Hvis ikke vil striberne tørre sidst, og derfor have en anden farve!

Michael

(som snart skal sove!)

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-03-07 22:50

Tjaa.......... efter 2 dage mellem hvert lag burde være tørt.......... Malerbøtten siger 2 timer, så tror ikke det er problemet.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 11-03-07 22:52

Mit bud er at du kommer for lidt maling på rullen og presser for hårdt.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 11-03-07 22:52

Nej ved to dage, er det ikke det som er problemet.

Det var bare et hurtigt bud...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 22:55

Når der males ovenpå noget der lige er malet, vil det nye lag tildels opløse det forrige lag, hvis ikke laget er helt tørt. Der står på bøtten hvornår der må genmales (ved ideelle forhold) så i et vådrum skal der nok ventes lidt længere.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 11-03-07 23:03

Vi har tidligere malet loftet på badeværelset og i andre rum. Andengangs maling er alt rigeligt at vente i 2 dage, 2 timer har vi højst ventet - og har endnu ikke fået striber

Holder stadig på, at der skal mere maling på rullen og ikke nær så hårdt et tryk.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 11-03-07 23:10

Citat
Mal med en egnet loftsmaling, og brug en malerrulle på teleskopstang. Kanterne males med pensel 10-20 cm ind på loftet, og loftet fyldes ud. Mal altid i samme retning for at undgå striber i malingen. Loftet males en gang mere, hvis det er nødvendigt.
venligst udlånt af http://www.ask-alex.dk/1535_Hvordan_reparerer_jeg_et_revnet_pudsloft.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-03-07 23:30

Dumt spørgsmål, måske, men ved alt malerarbejde jeg kender til breder man først materialet ud på den ene led, og så fordeler man på den anden. Men jeg har set meget klamhuggeri, som skyldes at der kun er bevæget maleredskasb på den ene led.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-07 23:57

Kort og godt, det er fordi malingen er for tyk og du har ikke kunnet fordele det ordentligt med rullen, og det er derfor blevet ujævnt fordelt i et for tykt lag, og så kommer striberne også der hvor du overlapper med rullen.

Og du kan ikke udligne det nu, uanset hvor meget du maler ovenpå.....striberne vil blive ved at være der.

Der er kun at slibe det ned når det er helt tørt...og så på den igen, med fortyndet maling så du bedre kan styre at få det ordentligt fordelt.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-07 09:51

Og husk så igen: først spredte strøg den ene vej for at få maling ud over hele delarealet, bagefter tætte rul vinkelret på de første

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 15-03-07 07:52

Tak for svaret dova. Har nu slebet ned, fortyndet malingen lidt med vand og prøvet igen. Indtil videre ingen striber :).