/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Montere armatur i gasbetonvæg?
Fra : Malkekoen
Vist : 2265 gange
50 point
Dato : 11-03-07 22:38

Hej,

Jeg skal forberede en gasbetonvæg til et armatur/blandingsbatteri til vores blikkenslager. Men jeg har i den forbindelse et spørgsmål.

Jeg har en 10 cm tyk gasbetonvæg. På den anden side har jeg 2 stk. 15mm pexrør. Der skal være standard hulafstand mellem rørene. Hvilken måde er den smarteste at montere et armatur (til badekar) på i en gasbetonvæg?

De armaturer jeg har set på, bliver alle monteret udelukkende på ½" røret i væggen. Derfor tænker jeg, at jeg ikke kan nøjes med at bore et lille hul i gasbetonen (så pexrøret kan komme igennem), men bliver nødt til på en eller anden måde at montere nogle "faste" rør?

Håber det er forståeligt. Ellers må I råbe op .

HÅber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-07 22:43

Du skal have væggennemføringer som er et par rørstykker som pexrøret derefter kan komme igennem
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-03-07 22:44

Det er ikke det at på pexrøret der er problemet, men derimod monteringen af armaturet på væggen. Forslag?

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 11-03-07 22:46

Er det ikke smartest at du tager dig en snak med din VVS'er om hvilken type dimser han påtænker at bruge, så du kan lave de rigtige hulder.

Der skal nok bruges en koplingsdåse, se

http://www.vvs-grossisten.dk/brugsvand/page3.html

Hvor du også kan søge videre til producenten for mål, m.m.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-07 22:46

Ellers må du jo have to stk 1/2" rør påskruet batteriet og monteret pexrør på den anden side væggen

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-03-07 22:47

Hvordan fastgøres de 2 ½" rør i væggen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 22:54

Koblingsdåsen bliver sømmet og muret ind i væggen........

På den sidder dit blandingsbatteri.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 22:56

Citat
På den anden side har jeg 2 stk. 15mm pexrør

De skal vel ikke hænge og flagre på bagsiden af væggen....

De skal vel også mures inde....

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-03-07 22:57

De må godt "flagre", da de bare skal hænge i et lille hulrum (som i øvrigt er direkte tilgængeligt ved at løfte en lille plade).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 23:04

Så skal de jo bare monteres i koblingsdåsen dom indfældes i væggen....

I den skal 2 rørstumper (medmindre den er plan med væggen) og derpå skrues blandingsbatteriet...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 23:04

Pexrøret (rør i rør) bores skråt op til possition på armatursiden og slutter i to sammenhængende koblingsdåser som blikkenslageren nok leverer...............husk ikke for skarpe buk på pexrøret da det skal kunne udskiftes.

Dåser og rør udmures i grus og cement (ej mørtel)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 23:06

Husk nu og vend dem rigtigt....

Kold til højre....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 23:11

Hvis der skal sidde termostatisk blandingsbatteri.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 23:15

Citat
Hvis der skal sidde termostatisk blandingsbatteri

Så er det uden betydning (fandt jeg jo ud af på vores som en VVS mand havde monteret )

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 23:22

Mit planforsænkede Damixa batteri vender forkert fordi jeg ikke gider at kravle ned i krybekælderen og bytte om.
Ps. Der kommer sådan nogle sjove hyl fra gæstebadere.