/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Kina scooter vs kvalitet?
Fra : Always8382
Vist : 1623 gange
100 point
Dato : 11-03-07 19:10

Overskriften siger vel lidt sig selv... Overvejer at købe en 45 scooter, og har jo selvfølgelig set flere nye "kina" scootere, som man kan få for omkring 5000kr + levering. Men hvad med kvaliteten, selvfølgelig er den ikke ligesom en der koster 18000. Men man har vel stadig sine 2 års reklamtionsret? - Så det burde vel ikke være så farlig endda? - Nogle med erfaringer...?

Tak.

Klaus

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 11-03-07 19:21

Du vil altid have retten til at klage uanset hvilket produkt du køber.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-03-07 19:23

Citat
Men man har vel stadig sine 2 års reklamtionsret?

Ja..

Men___KVALITET.

Tror det er UKENDT ord i Kina.

Men køber du den ved en Dansk forhandler, SÅ har DU
lige meget ret til Garanti - fortrydelse,
som andre steder...

HVORFOR IKKE...

Kender dog mange, der sælger dem BILLIGE over www.qxl.dk
og kender ikke dem der gør det ___ sælgerne altså,
så der skal du KUN forvente ET SVAR

Og det kommer ikke fra mig

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-03-07 19:26

Men køb DOG - et GODKEBDT mærke.

Så plejer der IKKE være noget galt,
hverken med det ene-eller andet.

Personligt ville jeg ALDRIG købe en KINA model.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-07 19:27

Citat
Men man har vel stadig sine 2 års reklamtionsret

Ja, forhåbentlig da, men det kommer an på om det er en anderkendt forhandler du køber hos.

Mange forsøger alle mulige krumspring for at slippe udenom reklamationsretten, og så kan du risikere at skulle til at anlægge sag mod forhandleren...og en anden ting der gør, at det ikke er meget værd:
Når varen (scooteren) er mere end ½ år gammel, er det dig selv der skal bevise, at evt. fejl også var til stede på købstidspunktet, og kan du ikke det kommer du ingen vegne.

Reklamationsret er heller ikke meget værd, såfremt det vil vise sig umuligt at skaffe reservedele, hvilket ikke er unormalt til de "Made in China" modeller.

Efter min bedste overbevisning, er du betydeligt bedre stillet ved at købe en god brugt model af et anerkendt mærke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 11-03-07 19:46

Det er jo bare nemt at blive fristet - Fandt en pgo brugt der havde gået 6500, som havde været stjålet og alt mulig smadder, som han ville have 4500 for?....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 21:48

Citat
har jo selvfølgelig set flere nye "kina" scootere, som man kan få for omkring 5000kr + levering

Hvor har du set dem henne.....

Vi har lige købt en i Tyskland for knap 5000.- Ny med hjælm.....

Indtil videre ser og kører den udmærket

Rep. har vi ikke spekuleret så meget på.
Går den i udu efter garantien forsøger vi selv at lave det eller skrotter den....

Men jeg er da nysgerrig HVOR i Danmark du har set dem til den pris.....

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 11-03-07 22:04

Hej, her er lidt erfaring fra en der har haft stort set alt 2takter hvad der kan kører på 2 hjul.
Kinamaskiner holder slet ikke i længden.
Din garanti er til at skide i, som Dova siger. plus det faktum at du kan ende med at have din scooter på værksted i mere end en måned i træk.
Én gang har jeg købt en scooter for ny. En Aprilia SR 50. Den var fantastisk. 16.998,- plus nr. plade
Alle mine andre knallerter/scootere har jeg købt brugt.
Mine hænder er heldigvis skruet rigtigt på så jeg laver ALT selv.

Men egentlige erfaring er at de billige scootere går hurtigere/oftere istykker, end de dyre maskiner.
En 2. ting som jeg har lagt mærke til er kavliteten på det metal, plastik osv, som de er lavet af.
De billgere har ofte pladejerns fælge som ruster inden der er gået et år.
De dyre har ofte aluminiumsfælge, hvis eneste problem er at malingen skaller af efter 3-5 år, men det betyder ingenting, da de nemt kan males om.
En 3. ting er elektronikken og skruerne. Det elektriske står oftere af på billige og skruerne ruster og knækker nemmere.
Jeg tror at de bruger jern skruer istedet for stål skruer.

Hvis du ser herinde på Kandu, så ser du rigtig mange som har problemer med CPI, som er et solgt scooter.
Jeg synes de er billige og kan sammenlignes med PGO.

En liste over mærke jeg varmt kan anbefale og desuden aldrig ville købe andre mærker.
Derbi ( kun senda ), Aprilia, Benelli, Malaguti, ( Motori Minarelli )
Piaggio, Gilera
Suzuki, dog i begrænset omfang, da jeg aldrig har kunne lide motoren pga. den korte slaglænge, ( Motori Morini )
Yamaha, ( Motori Minarelli )

ps. hvis du køber reservedele hos Thansen, så køb ALDRIG noget som er lavet af K-Star.
Hvis de smider K-Star over disken, så bed om et andet mærke, eller køb delen et andet sted.

Gå ind på ww.dba.dk og søg på 45 scootere, under aprilia. Der finder du Aprilia Rally og Aprilia SR.
Begge er scootere som jeg har haft og holdt virkeligt meget af.
De findes derinde fra 3000,- og op.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-07 22:39

Hold fra fra det det er som med varehuscykler alt er pænt (til at begynde med ) men er monteret med de billigste dele der er til at fremskaffe og forcromede dele er tit plast med et tyndt lag sølvpapir som holder en sæson før det begynder og gulne og boble op. Taler med bitter erfaring
Mvh Sune

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-07 23:49

Nu er der i min husstand to scootere.

En Piaggio Zip og en gammel Honda SFX.

Piaggoen er ikke særlig gammel og har ikke kørt ret meget...og bevares den kører vist meget godt....men Hold K... hvor er den dyr at reparere på når der går noget i stykker.
Den har lige været på værksted fordi noget ved gaskablet gik i stykker...og på sådan en er det altså bare ikke at købe et kabel til en 50er....næ, det kostede næsten 500 i dele og så 3½ time for at skifte det......det halve af scooteren skulle skilles ad.

Hondaen derimod.......7-8 år gammel, har kørt 26.000 km , bliver ikke passet særlig godt, står ude sommer og vinter, kører 30-40 kilometer om dagen.....det har aldrig været nødvendigt at reparere noget i motoren på den.
Rullerne er lige blevet skiftet grundet de var helt slidt op....for første gang.
Og så har den fået 1 ny udstødning..den anden var simpelthen rustet væk, meget forståeligt.

Den har to gange sprunget speedokablet og så har den slidt 1 fordæk og 3 bagdæk op, og så er den blevet justeret et par gange og fået nyt tændrør.
Og den har hele tiden været fikset så den kører 70 km/t.

Knallertmekanikeren siger det er den suverænt bedste scooter der nogensinde er lavet, og det kan jeg kun være enig med ham i

mvh dova

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-03-07 09:20

Piaggio er dyr at fixe på, men det er Honda fandme også, når noget går galt.
Hondas priser på reservedele er mindst lige så dyre som alle andre, men et ordsprog siger at:
"Der er Honda og så er der alle de andre" Her hentydes til kvalitet.
Beklager at jeg glemte a nævne Honda, det er jo et rigtigt godt mærke.
Det gaskabel havde jeg selv skiftet og det var ikke blevet med et originalt gaskabel.

Hvis du gerne vil slippe for knækkede gaskabler ( de springer fordi de ruster ), så giv det en rigtig tyk fedt, og få fedten presset ind i kablet, specielt nede ved karburatoren, da mine kabler mest har sprunget dernede.

ps. hvad angår priser på reservedele, så se lige CPI originaldele!!!!
Scooteren koster ikke en skid, men reservedelene koster det samme som de dyre scootere.
2500,- for en udstødning og 1000,- for en cylinder. Det er vanvittigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-07 18:59

Noshyguy

Citat
Det gaskabel havde jeg selv skiftet og det var ikke blevet med et originalt gaskabel

Det blev skam også forsøgt af den unge mand...med et uoriginalt kabel til 80 kr.

Det tog ham 5 timer....og kablet gik i stykkker første tur der blev kørt på den bagefter.....derfor mekaniker og originale dele

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 12-03-07 19:29
Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 20:00

Deraf ses jo så også at de billigste IKKE er på lager.......

Vi har nemlig købt denne til 650€ med hjælm....

http://www.benzhou.de/produkte_benzhou.htm (prisen her passer ikke)

De par prøveture vi har gjort har fungeret udmærket.....

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 12-03-07 20:07

Nej nej det ved jeg da godt... Men da jeg kiggede på den for 14 dage siden var den... Han sagde også der ville komme flere...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 20:40

Ja - de henter dem nok i Tyskland......

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-03-07 21:43

ps. hvis nogen er interesseret, så har jeg en Benelli 491 ST til salg. 30 kmt.
Den er fra Italien ligsom Aprilia. og med samme motor som Aprilia.
den er på www.dba.dk
den er pink ( det er min kærestes ), men kan jo nemt males om.