/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Facademur uden indermur
Fra : jeansgade
Vist : 2314 gange
500 point
Dato : 09-03-07 19:50

Kan det være rigtigt at man kan mure en facademur og sætte træskellet og gips væg op istedet indermuren....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-03-07 20:00

ja, men det lyder som en kold omgang.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-03-07 20:07

det er bestemt ikke en kold omgang. der findes ikke ret meget bedre. du skal selvfølgelig huske isoleringen, men så får du også et rigtig godt indeklima og en lav varmeregning. der bliver bygget rigtig mange huse på den måde. et træhus er faktisk lavet på samme måde. det er bare beklædt med træ udvendig i stedet for mursten. jeg kan kun anbefale dig at lave det sådan. desuden har det den fordel, at de fleste kan lave det selv, og dermed spare på håndværkerudgiften

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-03-07 20:11

Det var jo det han glemte, isolering.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-03-07 20:25

Og husk så lige murbindere.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 09-03-07 20:26

Hej Jeansgade

Selv om jeg er murer, har jeg også lavet et hus på den måde, altså først et træskilet, beklædt indv, med dampspærre og gips, isoleret med 150 - 200 mm og "skalmuret" udv. med 11 cm tegl.

Ikke kun giver det et bedre indeklima, end bagmur af beton og gasbeton, det giver også en tyndere mur med mere isolering i, et hus på 200 m2 bliver 6,6m2 større indv. end et normalt hus.

Samtidig er det billigere, og næsten alle kan lave det selv.

MVH

Kissan

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-03-07 22:03

Enten skal der så være træstolper som bærende eller ydemuren ska være bærende.

Den har næppe brug for murbindere, og hvad skulle de binde til ???

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-07 22:07

transor

du ved åbenbar ikke hvad du taler om, hvad havde du tænkt dig uden murbindere

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-07 22:09

bliver det bygget op i T1 2 x 8" spærtræ kan det udmærket være som bærende væg

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-07 22:13

jeansgade

det er den omvendte måde du omtaler det, det er selvklart træskelettet det skal opsættes først og så skalmur

per

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-03-07 08:12

Du kan på ROCKWOOL

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-03-07 08:15

UPS! -- Du kan på ROCKWOOL`s side finde alle opbygninger på yder- og indervægge. http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp

Tryk på væg og du kan guide dig frem til ønskede konstruktion.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 10-03-07 09:08

Det er en rigtig god konstruktion med tegl som klimaskærm og indenfor masser af isolering.
Pas på med at få fugten isoleret fra, den som løber på indvendig side af teglsten. Der skal lægges pap som hvis det var alm. dobbeltmur. Der må kunne findes konstruktionstegn. på nettet.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-03-07 11:12

Der er jo bred eninghed om at man godt kan bygge et hus bestående af tegl, isolering og gibs.
I denne tråd har der kun været nævnt muligheden at have teglen udvendig.

Kisan mener at det giver bedre indeklima end en bagmur af gasbeton eller beton. Det er jeg ikke enig i hvis det er et helårshus.

Hvis man bygger omvendt, med de tunge matrialer indvendigt, får man en meget stabilere temperatur.

Om vinteren vil, den gratis varme der f.eks kommer fra solen, blive akkumuleret i de tunge matrialer, og afgives om natten.

Om sommeren vil huset på varme dage ikke blive nær så varmt som hvis de bløde matrialer sidder indvendigt, og når solen er gået ned vil der stadig være varmt i huset.

I 1991 byggede jeg et hus med gasbeton væge indvendigt og træ udvendigt, hvis jeg havde haft råd havde jeg bygget indervægene af beton.

Huset ligget med store vinduer mod syd lige ned til vandet og på frostklare dage med sol bruger vi næsten ingen varme.

Bindere eller ikke bindere?:
Der skal ikke bruges bindere!
Den bærende mur skal sideværs være så stabil at den kan tåle vindens belastning.
Jeg har nedstøbte søjler der støtter gasbetonen. Spærene er fast gjort til disse søjler med påsvejsede fladjern der er går fra et vandret rør der går i hele husets længde.
Røret er stukket igennem nogle huller boret på tværs igennem spærene.

Bjørn

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-03-07 17:12

BjornJ

du taler åbenbart imod bedre vidende, der må og skal være bindere mellem yder og indermur.
Med mindre du vil bygge som i gamle dage med massive mure, det kan dog ikke godkendes idag, de bindere der skal bruges skal ligeledes være i rustfrit materiale, men forsøgte med plasticbindere men de sprang i hård frost, uden murbindere vil ydermuren vibrere i stærk vind, og vil til sidta revne, ligeledes vil et hus være ulideligt at bo i hvis vinden står i det forkeret hjørne den vil da buldre, sidst men ikke mindst bindere har INTET at gøre med sidestabiliteten som du nævner. nedstøbte søjler vil give en kuldebro, såfremt de rør nogen af murene.

per

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-03-07 18:10

Til Per

"du taler åbenbart imod bedre vidende, der må og skal være bindere mellem yder og indermur."
Hvis jeg skriver imod bedrevidende, = lyver, så skriver du fordi du ikke ved bedre.
Murbindere imellem en muret ydermur og en muret indermur stabilicerer murene i forhold til hinanden.
Murbindere imellem en muret ydermur og en indvendig gibsvæg vil ikke stabilicerer ydervægen, men nok til en vis grad støtte gibsvægen, men de vil danne kullebroer.
En gibsvæg kan stå ustøttet hvis den er et et rum med almindelig lofthøjde. Hvad skal binderne gøre godt for?

"ligeledes vil et hus være ulideligt at bo i hvis vinden står i det forkeret hjørne den vil da buldre,"
Det "forkerte hjørne" her hvor jeg bor er SW. og det var der vinden kom fra under orkanen.
Det bulrede og bragede, men det gjorde i alle huse, men huset holdt.

"nedstøbte søjler vil give en kuldebro, såfremt de rør nogen af murene."
Det er da noget forbandet sludder. En kuldebro er en forbindelse imellem varmt og koldt. søjlerne står lodret op på ydersiden af indermuren der er bærende.
Uden på indermuren er der isoleret med 200 mm glasuld, som ved søjlerne "kun" er 150 mm.
Jeg har overhovedet ingen kuldebroer da yder- og indervæg kun har forvindelse med hinanden foroven og forneden.
Forneden på en sokkel af Isotermblokke og foroven via bjælkelaget.

Bjørn

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 10-03-07 19:50

Hej

Der skal bruges bindere, det er der ikke tvivl om, og det var heller ikke spørgsmålet.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-03-07 21:47

Hej igen
Prøv lige at se på det link "stilkene" har sat ind:
UPS! -- Du kan på ROCKWOOL`s side finde alle opbygninger på yder- og indervægge. http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp
Står der noget om bindere?
Det er rigtigt at det ikke er spørgsmålet, men e.c bringer det ind i tråden.
Kære e.c. Hvad skal de bindere gøre godt for?????????

Bjørn

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-03-07 22:01

BjornJ

Du fatter åbenbart intet om byggeri. undskyld godkendte byggemetoder i Danmark, du er vel bekendt med ordet byggesjusk, det er en vej du kører med din uvidenhed.

godnat

per

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 10-03-07 22:03

Hej igen.

En facademur skal være fastgjort til bagmuren også selv om den er af træ, der skal være min. 5 bindere pr. m2.

En facademur må ikke stå alene.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-03-07 22:12

Per skriver:
"Du fatter åbenbart intet om byggeri. undskyld godkendte byggemetoder i Danmark, du er vel bekendt med ordet byggesjusk, det er en vej du kører med din uvidenhed."

I al beskedenhed, så har jeg selv, tegnet, bygget og fået godkendt det hus jeg bor i, så jeg er nok ikke så uvidende enda.
Kom ud af busken! Hvad skal de bindere gøre godt for. Kan du henvise til bare en regel hvor det står?
Kissan skriver.
"En facademur skal være fastgjort til bagmuren også selv om den er af træ, der skal være min. 5 bindere pr. m2.

En facademur må ikke stå alene."

Hvor står det?

Jeres påstande bliver da ikke rigtige af at blive gentaget.

Bjørn

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 10-03-07 22:57

Hej igen

Vi kommer lidt uden for emnet, det er helt ok at du bygger uden bindere selv Bjornj, men ikke i orden at du anbefaler andre at gøre det.

Murværksnormen, DS 414, S 122 murværk.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-03-07 23:05

BjornJ, det er normalt ikke mig at blande mig, men jeg har arbejdet på byggerier i 35 år, og har aldrig observeret en teglstensfacademur uden murbindere, - jeg tror ikke du skal reklamere for meget med dit byggeri uden murbinder. (og det er mit sidst ord, for jeg vil ikke deltage i en så useriøs dialog)

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-03-07 23:31

Ak ja
Jeg bemærker at ingen endnu har fortalt hvad binderne skal binde sammen.
Kun tansor stiller spørgsmålet.
Kisan henviser til en norm for tung ydermur og stilkene som har beskæftiget jeg med byggeri næsten lge som jeg, kalder debatten useriøs. Det undre mig, for på ROCKWOOL`s side http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp, som han henviser til står der intet om bindere.
I Rookwoools, "Den lille lune" kan man se hvordan det skal gøres.

Jeg tro også at det blive det sidste herfra, så håber jeg at spørgeren, jeansgade, ikke er blevet forskrækket over at møde så mange kloge hoveder.

Bjørn

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 10-03-07 23:52

Fordi du kan finde et dokument der ikke viser murbindere, er det ikke ensbetydende med at der ikke skal være murbindere i den bygningskonstruktion.

Og jeg ønsker ikke at være et klogt hovede, jeg har været murer i 31 år, har ofte været med til at skalmurer forskellige konstruktioner, beton, gasbeton, tegl, træ, og du er den første der påstår at der ikke skal være murbindere i en skalmuring, efter orkanen 1999, er normerne blevet skærpet ydeligere, fordi murbinderen holder sammen på for og bagmur, og derved øver styrken i begge væggene.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-03-07 00:00

Prøv at søg på Danogips bærende facademurer.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-03-07 09:23

BjornJ

du skriver at du er gammel håndværker ??? hvilken slaks håndværker har du været, tag dig en søndagstur rundt og bese nogle af alle de byggerier der er igang for tiden, og se om du kan finde bare et byggeri der bliver udført af et firme som ikke bruger bindere i murkonstruktionen !!

per

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-03-07 10:02

BjornJ. http://www.fpsikring.dk/upload/SIK_fane_150.pdf
Når du har trykket ind på linket, så se øverst side 5.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-03-07 10:12

I blæsevejr kan der opstå sug på en facade, og løsning med murbindere hindrer at facaden suges ud, - opståen af revner kan ske på et langt tidligere tidspunkt, -så revner facaden, og er der ikke revner i sokkel, vil jeg være meget betænkelig. Hold øje med dit eget BjornJ, og pas på med at sælge det uden at gøre opmærksom på, hvordan du har opbygget din facade.
Undskyld, men det er lidt svært at tie alligevel, når klogeper overskygger alt.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-03-07 11:02

stilkene

du må undskylde hvis jeg virker sådan, men jeg har erhvervsmæssigt bygget huse samt tilbygninger i ca 30 år og kan ikke helt lade være med at skrive når en så åbenbar byggefejl bliver omtalt som værende ok.

jeg skal nok holde mig væk fremover.

per

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 11-03-07 11:59

bare glem det jeg spørger en tømre og en mure her i byen ....Båtnakker hvor gamle er det lige i er?

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-03-07 12:17

Hej Jeansgade

Ja det er helt sikkert beklageligt at dit spørgsmål, skal give anledning til en tåbelig påstand.

Som tidligere skrevet, er det helt ok, at udfører en gips/trækonstruktion som bagmur, og derefter udfører en skalmur.

Når du har talt med dine lokale håndværkere, hører jeg gerne din kommentar her.

Men prøv alligevel at søge på danogips.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-03-07 12:38

Bibsamie. -- Du har da vist misforstået noget, - det er jo dig jeg støtter,
prøv at logge ind på mit sidste link, - det kan jo ikke siges tydligere. Jeg undskylder også at debatten er afsporet.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 11-03-07 20:22

Det med bindere.
Se SBI 189 side 48 fig. 52. Det er for øvrigt en rigtig god lille bog også for lav-det-selv folk.
Til ham/hende med en dobbeltvæg uden bindere vil jeg foreslå at gå meget stille med dørene.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 11-03-07 22:26

Til stilkene

Håndklædet i ringen.

Mine gavle er sikret imod sug af et stykke 4" x 8" der ligger ned i etageadskillesen.
Søjlernes antal og dimision er beregnet af Gasbeton A/S hedder det vist.
Som sagt modstod huset orkanen selv om der overhovedet ikke er læder hvor jeg bor.

Bjørn