/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Manglende strøm på Comet
Fra : toshio
Vist : 320 gange
200 point
Dato : 09-03-07 14:57

Blinklys, bremselys og horn virker. Normal forlys og baglys virker ikke. Jeg har batteri på, men ikke nogen not i krumtappen. Det har dog før virket, uden noten.

Er det pga noten den ikke danner strøm til lys, eller kan der være andet i vejen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 15:01

Det kan ikke være den manglende not, men har du tjekket stik og kontakt?? De har det med at irre på den knallert

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 09-03-07 15:09

Nej, det har jeg ikke, men hvis svinghjul forskyder sig ifht. krumtappen pga den manglende not, kan det så ikke give problemer med strømmen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 15:29

Nej det kan det ikke...

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 09-03-07 15:39

Okay, så dit eneste bud er, at jeg evt. har glemt ledninger, eller der er dårlig forbindelse?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 15:45

Yepper

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 09-03-07 15:54

Jeg har tjekket alle forbindelser, og de skulle være ok. Dog er der én ting jeg ikke fatter.

Fra motoren går der fire ledninger, hvoraf den ene er det dobbeltstik. Fra elnettet er der fem ledninger, hvoraf de fire passer med farven fra motoren. Den sidste er en sort ledning, som ikke passer ned i dobbeltstikket på motoren. Burde alle ledninger ikke være forbundet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 16:01

Jeg står af her, for det kan jeg ikke huske. Der kommer sikkert en forbi som kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-03-07 16:38

Den sorte er stelforbindelse, og det er meget normalt at alle ledninger ikke er forbundet, fordi strømspolen (Inde hvor spolen er sat på)er forbundet til stel.
Men for at ridse problemet op:
De ting der virker, er alle ting som bruger batteriet, som også startmotoren gør.
De ting der ikke virker er alle vekselstrømsting der fødes udenom batteriet.
Noten har slet ikke noget med det at gøre, fordi den kun skal fastholde svinghjulsmagneten på et bestemt sted på krumtapakselen, for at tændingen kan komme på det rigtige tidspunkt, og da knallerten kan køre, må svinghjulsmagneten sidde det rigtige sted.

Statoren laver jo vekselstrøm, strømmen (Faktisk spændingen)bliver spændingsreguleret, derefter sendes den i 2 retninger:
1. Gennem en ensretter til batteriet som oplades.
2. Til lyskontakt som forsyner for og bagpære.
Hvis Blinklys, bremselys og horn og starter virker efter længere tids brug, må statoren jo lave støm, til nr.1.
Hvorfor er der så ikke noget til nr.2?
Tja, det kan være drilsk, men det kan være:
Dårlige forbindelser, eller en rusten forbindelse til stel, som tit er samlet kun et sted.
Pærene sprunget.
Lyskontakt itu.
Sikring sprunget.
Andre ting.

Tjek først sikring, ikke den ved batteriet.
Tjek så også pærer, om de kan lyse ved at holde dem over batteriet.
Derefter ville jeg afmontere lyskontakten (Som skifter mellem lang og kort lys) for at se om der kommer strøm til den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 17-04-07 12:49

Jeg vil først tjekke om der kommer strøm fra statoren, da der sidder 5 spoler og prudusere
strøm, en eller 2 af dem lev. udelukkene til dit lys. en anden til div el forbrug og en udelukkene til tændingen. kommer der nu strøm fra dem alle.
vh cc