/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Afgreninger
Fra : kakaduu
Vist : 453 gange
50 point
Dato : 08-03-07 22:58

Hvis man er så uheldig at have en gammel installation med jernrør hvor der er afgreninger (T-stykker) forskelleige steder. Hvad gør man i tilfælde af at der skal nye ledninger i rørene? Erstatter man T-stykkerne med samledåser? Hvis ja, hvordan?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-03-07 23:40

Det kunne som regel lade sig gøre at skifte ledninger, også når det var gennem T-stykker.
Hvis du har mulighed for at skifte T-stykket ud med en samledåse, må du godt det.
Men ingen ledningssamlinger må gemmes væk så de ikke kan efterspændes.
Så hvis det skal gæmmes væk - så træk ubrudte ledninger gennem "T- samledåsen".

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 09-03-07 00:22

Dvs. at man godt må skjule samledåser bare ledningerne går ubrudte inennem?

Hvis man skal bruge de gamle T-stikker så er man nødt til at skille rørene ad?

vh. kakaduu

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-03-07 02:59

Det burde kunne lade sig gøre at skifte ledningerne uden at skille ad i Tstykkerne. Du skal bruge de gamle til at trække de nye igennem med . Hvis du bare har hevet de gamle ud , har du dummet dig.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 09-03-07 06:21

Hej kakaduu
Du kan saktens trække nye ledninger igennem de gamle ledninger også selv om der er T-stykker eller hjørner,men det kan nogen gange være lidt besværligt, og så er der en gammel regel der siger at det er umuligt at trække ledninger gennem mere end 2 "bojninger".
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-03-07 11:02

Dvs. at man godt må skjule samledåser bare ledningerne går ubrudte inennem?

Ja - for så fungerer de som T-stykker, men ledningerne bør ligge så det er muligt at trække nye.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-03-07 17:06

Hej Kakaduu,

Hvis du bare ikke kan trække nye ledninger igennem t-stykkerne, hvilket kan være et problem når der er ledninger der grener sig hver sin vej i et t-stykke eller bare er tilstrækkelig mange, så kan du jo skille fittingsinstallationerne ad og montere nye t-stykker samtidig med at du trækker nye ledninger i. Det kan godt være at det er lovligt at skjule en samledåse, hvor ledningerne går ubrudt igennem, men det er ikke særlig håndværksmæssigt korrekt.

MVH
El-installatør
Michael Holm