/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Organisk
Fra : Martin0287
Vist : 1303 gange
100 point
Dato : 08-03-07 20:26

Hvad kendetegner et organisk stof??

Kommentar
Fra : Martin0287

Dato : 08-03-07 20:27

Hvornår er et stof organisk??

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 60 point
Dato : 08-03-07 20:31

Når det består af carbon og brint .... dertil normalt oxygen og nitrogen!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-07 20:34

Ordet organisk har flere betydninger:

om stoffer og genstande, der har deres oprindelse i levende væsner (se organisk (oprindelse))
om kulstofforbindelser i modsætning til de "uorganiske" stoffer (se organisk (kemi))
om det legemlige i bred betydning (se organisk (medicinsk))
om det, det tager sin model efter det menneskelige i sin helhed (se organisk (antroposofi))

herfra http://da.wikipedia.org/wiki/Organisk''

prøv også at se i dette link

http://www.biosite.dk/leksikon/leksikon.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 20:54

Organisk betegner alt hvad der ér eller har været levende. I modsætning til det Uorganiske som f.eks. mineraler eller rene grundstoffer som f.eks. Guld, Sølv, Bly, Mangan o.s.v.

Kul og Olie er f.eks. Organiske idet de er rester af tidligere liv.

Håber det var forståeligt.

Godkendelse af svar
Fra : Martin0287

Dato : 08-03-07 21:00

Tak for svaret beckski.

Tusind tak for svaret. Men det er ikke rigtigt det du siger. Forskellen på et organisk og uorganisk stof er at et organisk stof indeholder Carbon og intet andet. Hvis det indeholder Nitrogen, så er det et/en Amin eller et/en Amid, alt efter hvad molekylet indeholder af funktionelle grupper.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 21:03

Har du overhovedet læst mine kommentarer???

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 07-05-07 22:13

arne.jakobsen > Jeg kan jo ikke vide om Martin har læst din svar, men i hvert fald giver du et forkert svar. Et organisk stof er efter moderne definition et stof der indeholder carbon (med nogle få undtagelser). Det behøver ikke have været del af noget levendet.

Kommentar
Fra : JHNormand

Dato : 04-05-10 22:59

Organiske stoffer siges at være kulstofkemiens stoffer. Undtagen kulsyrer og dets salte som er
ion-bindinger og derfor uorganiske forbindelser. Stoffer som rhodanid (Thiocyanater) CN- er
også uorganiske da det er ion-forbindelser, selvom de indeholder C (kulstof).
Sukker, alkohol, proteiner og fedtstoffer er eksempler på organiske forbindelser.
Salt, salpeter, bagepulver og svovlsyre er eksempler på U-organiske forbindelser.