/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabler "light"
Fra : kakaduu
Vist : 1013 gange
261 point
Dato : 06-03-07 16:48

Jeg har en samledåse oppe under loftet. Fra samledåsen til et indmuret elektrikerrør (jern) er der ca. 20 cm. Røret går ned til en afbryder ca. 1½ m længere nede.

Spørgsmål:
Må der trækkes et kabel (light) fra samledåsen hen til røret og ned igennem røret til afbryderen?

Det jeg kalder kabel "light" er et kabel som kun har isolation om ledningerne og en enkelt kappe om de isolerede ledninger. Det vil sige at der er plads til et kabel med 5x1,5 i røret.

vh Kakaduu

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 261 point
Dato : 06-03-07 17:48

Hej Kakaduu,

Dette er en fuldstændig lovlig løsning i en hver henseende.
Det der er værre, er at du sandsynligvis har en gammel metaldåse liggende under isoleringen oppe på loftet og hvis dette er rigtigt gættet er dette kke lovligt.
Man kan så sige at det ikke er dig der har udført dette, men hvis du er ejer af huset har du selv det fuldeansvar for at installationerne er lovlige og iorden.
Når man så udfører en ændring i installationerne er man i hvert fald forpligtiget til at bringe dette forhold iorden.

Omvendt er installationen jo ikke dårligere eller mere ulovlige end de hele tiden har været.

Verdenen er meget modsætningsfyldt

MVH
El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-03-07 19:12

kablet er ikke godkendt til dette "nedgravning i jord og i vibraret beton" så der er ingen problemmer med dette (kraver dog at der er en installatør bag arbejdet)

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 06-03-07 20:58

Hej Michael Holm

Denne gang var jeg heldig. Du gættede forkert.
Der sidder en ny menbrandåse (tror jeg den hedder).
Dvs. at du mener at installationen er god nok.

hv Kakaduu

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-07 16:28

membrandåsen skal side fast og du skal kunne komme til den så er det lovligt

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 07-03-07 17:16

Hej Kakaduu,

Øv. jeg hader at tage fejl
Som Roth ganske korrekt skriver skal dåsen være fastgjort og til at komme til (lyder dumt).

Altså så længe dåsen ikke er under isoleringen er det fuldstændig lovligt.

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Godkendelse af svar
Fra : kakaduu

Dato : 07-03-07 18:45

Tak for svaret michaelholm.