/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Magnesiumfosfat
Fra : hotmaildude
Vist : 1203 gange
500 point
Dato : 05-03-07 19:23

En suspension fremstilles ved at opløse fast magnesiumsulfat og natriumfosfat; herved udfældes magnesiumfosfat (Mg3(PO4)2). Suspensionen filtreres og der fremkommer herved en hvid filterkage bestående af magnesiumfosfat.

Fældningsreaktionen er således:

3MgSO4,7 H2O + 2Na3PO4,12 H2O ---> Mg3(PO4)2, X H2O +3Na2SO4 + YH2O

Nu er spørgsmålet så hvor mange vand (X), der er bundet til magnesiumfosfat i filterkagen. Ved opslag ses der, at der findes forskellige former for magnesiumfosfat, mht. hvor mange vand der er bundet.

Er der nogen, der har løsningsforslag til problemet.... Altså hvad er X... Meget gerne med kildehenvisning!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-07 21:35

Der er tale om såkaldt krystalvand, som kan indgå i forskellige
forhold i forbindelsen. Hvor meget vand der er tale om afhænger af de
betingelser reaktionen er udført under, og kunne fx bestemmes ved
måling af densiteten. Hvis opgaven er teoretisk vil man typisk blot
sætte X = 0 og Y = 7 + 12 = 19 og skrive en kort bemærkning om
muligheden for kystalvand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 05-03-07 22:26

Det er (desværre) ikke en teoretisk opgave, men en udført øvelse. Ydermere er selve filterkagen smidt ud, så jeg kan ikke foretage flere målinger.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-03-07 17:00

Der er nok ikke andet at gøre end at udføre forsøget igen. Det kan
være meget svært at finde helt ens forsøg i litteraturen.
VH Palle Hansen

Annuller spørgsmålet
Fra : hotmaildude

Dato : 06-03-07 23:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål