/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor mange rummeter har jeg ?
Fra : viper73
Vist : 5962 gange
60 point
Dato : 05-03-07 16:12

Hej

Har et skur der måler:
Bredde , 4 meter
Dybde 2 meter
Højde 2,1 meter.

Hvor mange rummeter brænde er der i det skur ?
Brændet er skåret og kløvet i ca 30-40 cm stykker.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 05-03-07 16:15

gang de tre tal og du har et resultat

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 70 point
Dato : 05-03-07 16:17

Du har ca. 16,8 rummeter.... hilsen en med lange arme, - vi er ved at kører brænde ind

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-03-07 16:19

Prøv, at gå ind og læs på dette link: http://www.hedeselskabet.dk/page455.aspx

Godkendelse af svar
Fra : viper73

Dato : 05-03-07 16:22

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 16:22

Brænde sælges efter forskellige rummål.
Når det er skåret og kløvet kan det stablet tættere end det mål der normalt bruges.

skovrummeter når det er i ret lange stykker og ikke kløver eller stablet omhyggeligt.
Kasserummeter, når det bare er smidt op ien kasse.

Så du kan mærkværdigvis godt have mere end 16, 8 skovrummeter i dit skur.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-07 18:52

Det kommer sandelig meget an på hvordan træet er stablet.

Dit skurs rummål er 16,8 m3

Men brændsel der er tæt stablet måles ikke i kubikmeter, men i rummeter.

Og en rummeter tætstablet træ er ca 0,7 m3

Hvis træet bare er smidt ind, altså med mere luft imellem, kaldes det kassemeter.
Altså det der sådan skødesløst kan smides i en kasse på 1x1x1 m.

Og i kassemeter er ca 0,4-0,5 kubikmeter.

mvh dova