/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandforbrug
Fra : Ammitz
Vist : 3337 gange
200 point
Dato : 05-03-07 09:39

Vi er 2 ældre som er hjemme hele dagen.
Vi har opvaskmaskine og vaskemaskine. Har en have hvor lidt blomster bliver vandet om sommeren med vandkande.
Vi bruger 180 kubikmeter vand på et år, - er det ikke ekstremt meget?
Hvordan finder man en evt. læk, - uden i første omgang at skulle indblande en VVS mand?
Et eller andet instrument til at finde med - findes det?
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 09:49

Bare kig på måleren når alle vandhaner er lukket.....

Den skulle gerne stå stille.....

Har i et toilet der løber, vandhaner der drypper.... ??????

500 liter om dagen lyder IKKE så voldsomt med 2-4 gange bad om dagen.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-07 09:51

180 m3 er meget for to personer.

Men som Refi skriver. Luk alle haner og kig på vanduret. Det skal stå stille. Et rislende toilet kan være ruinerende dyrt.

Kommentar
Fra : polle1002

Dato : 05-03-07 09:54

Jeg kan oplyse dig, at her i familen bruger vi idag ca. 70 kub.m. vand om året, når vi er alene. Da børnene var hjemmeboende brugte vi ca. 100 kub.m. - Så dit forbrug er lidt rigeligt, du bliver nok nød til at have fat i en vvs. som kan spore eventuelle utætheder. Har du eventuel en forsikring på skjulte rør m.m. Man kan ved Aldi købe en dibidut som muligvis kan fortælle om der løber vand i rørene.
Polle

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-03-07 10:00

Det er da svært at afgøre.

Statens byggeforskningsinstitut angiver normalforbruget således for parcelhusbeboere:

52m³/år + antal personer gange 26m³/år

Dvs. for Jer to, ialt 104m³/år.

Men - igen, det kommer jo an på hvor meget vand man bruger når man er i bad.
Har du vandsparer på bruser og vandhaner? Skræller I kartofter under rindende vand?
Tager I tit karbad?
Hvor ofte går I på toilettet? Er toilettet indrettet med stort og lille skyl?
Er vaske- og opvaskemaskine optimale mht. vandforbrug? (hvor meget bruger de)
Tøjvask - bruges der ofte lange vaskeprogrammer med forvask og hele balladen?
Vasker du selv bilen vha. rindende vand fra haveslangen?
Skyller I af under rindende vand inden tingene sættes i opvaskemaskinen?
..... der er altså rigtig mange usikkerheder.

Tjek at WC'er ikke løber, haner ikke drypper osv....

Sørg for at ALT er lukket. Tjek vandmåleren. Kører den rundt (laaangsomt) så er der enten et af tapstederne der alligevel ikke er lukket rigtigt, eller også er der en utæthed på stikledningen. Hvis det er tilfældet....så skal der graves.....

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-03-07 10:06

Der ER noget galt - Vi er 2 voksne (+2 hunde) med samme hvidevarer og samme vandingsbehov.
Vi bruger 96 m3 om året - og vi sparer ikke.
Kontroller jeres vandmåler hver dag i en periode og kontroller om forbruget er konstant.
Hvis I f.eks. er bortrejst i en periode (weekend eller længere) kontroller vandmåleren før og efter for at se, om der har været forbrug.
Hvis ja - så VVS - hans timeløn er hurtigt tjent ind.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-03-07 10:12

Har ikke vandsparer på bruser og vandhaner.
WC'et er gammlet - bruger 10 liter pr. skyl (det bliver skiftet ud nu).
Tager aldrig karbad.
Går ikke i bad hjemme hver dag (men ved sport).
Vaskemaskinen bruger 50 liter ved 60 gr. som jeg oftest vasker på.
Vi vasker aldrig bil hjemme.
Skræller aldrig kartofler m.m. under rindende vand.
Skyller sjældent før opvaskemaskinen - kun hvis der er indtørret æg.
Sparer toiletskyl om natten.
Ammitz

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-03-07 10:28

Vi er to personer i hverdagen. Vasker bil, havevevanding, autovanding i drivhus, 2/6 toiletskyl, ingen karbad. Ca 90 kbm. årligt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-07 10:45

For mig lyder det også som et alt for stort forbrug.

Vi er fire personer fordelt på to bygninger, og vi fire bruger 125-130 m3/år

Og min søn og svigerdatter bruger 83 m3

Nu ved jeg ikke hvor gammel din vandmåler er, men der foreligger jo den mulighed, at den ikke dur, så i første omgang ville jeg da foreslå, at du henvender dig til forsyningsafdelingen i din kommune og forklare, at du mener det ikke kan passe I bruger så meget vand.

I min kommune får en vandmåler kun lov at sidde i få år, så bliver den skiftet ud....vores blev skiftet for 2 år siden, og det kom vi til at "bruge" ca 30 m2 mindre ved om året , efter et rimeligt konstant forbrug med den gamle måler

Før vi fik målere på i kommunen her, beregnede man et gennemsnitsforbrug for en husstand med 4 personer, til 155 m3/år.

mvh dova

Kommentar
Fra : eln

Dato : 05-03-07 10:51

Det er meget vigtigt at vand- og fjernvarmeinstallationen tjekkes jævnligt for utætheder.

KONTROL FOR UTÆTHEDER I RØRINSTALLATIONERNE:

* Hane for returløb fjernvarme lukkes.

* På varmemåleren tastes frem til visning l/h.

Efter et minut skulle målerens visning gerne gå ned på mellem 0 og 3 l/h., hvis ikke kontaktes Varmeværket.

KONTROL FOR UTÆTHEDER I VANDVARMEREN:

* Hane for brugsvand lukkes

* En varmtvandhane i køkken eller badeværelse åbnes. ( De andre skal være lukket )

Efter et stykke tid skulle vandet gerne holde op med at løbe, hvis ikke kontaktes Varmeværket.

jeg ved ikke om du kan bruge det her

mvh.eln

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-03-07 10:52

Vi fik skiftet vandmålere den 1. august 2006 - men forbruget er det samme på den nye måler som på den gamle, - når man sammenligner en tilsvarende periode.
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 11:05

Har du prøvet det allervigste.....

Luk alle haner - og se om måleren bevæger sig......

Selv en hane der drypper kan ses på måleren.....

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 05-03-07 15:05

Når man tager i betragtning at vand og spildevand inklusive afgifter koster 30 - 40 kr. pr kubikmeter, så er det jo også en dyr omgang, at bruge ca 80 kubikmeter for meget. De 2.500 - 3.000 kr. må da kunne forrente en undersøgelse og del udskiftning af toiletter, haner m.m.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-03-07 16:53

jeg bruger ca 100 m3 om året og vi er kun 2 i husholdningen. min nabo, som bare har huset til at stå tomt, brugte sidste år over 300 m3 fordi hans toilet havde en utæt bundpakning, hvilket betød at det stod og løb hele tiden. så tjek lige dit toilet inden du gør en hel masse andet.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-03-07 18:25

Aldi kender ikke til en dibedut som kan hjælpe.
Vi går videre med måleren - som indtil nu ikke har givet noget signal om evt. utætheder.
Ammitz

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-03-07 18:44

Tja....hvis måleren står stille når alt er lukket - så må alt jo være tæt - og det store vandforbrug kan kun skyldes Jer selv...Tælleværket kan jo næppe være blokeret hvis i bliver afkrævet for selvaflæste 180m³/år....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-03-07 18:52

Her er mit eget umiddelbare gæt på et forbrug med ældre hvidevarer og ældre sanitet.
Toiletbesøg:
2 voksne, 5 gange om dagen, á 10 liter: = 100liter/døgn
Brusebad, gennemsnit: 15 liter/minut i 5 minutter pr. voksen = 150 liter/døgn

Vaskemaskine: 5 gange ugentligt á 50 liter = 36 liter/døgn
Opvaskemaskine (ældre model) 5 gange ugentligt á 25 liter = 18 liter/døgn

Madlavning, opvask, håndvask, rengøring m.m. = 25 liter/døgn

= 329liter/døgn = 0,33m³/døgn i 365 dage/år = 120m³/år

- hertil kommer havevanding og hvad man nu ellers kan finde på at bruge vand til....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 19:08

Ja - hvis måleren står stille når hanerne er lukket er der vist ikke meget andet at gøre end at SPARE.....

Nu er de 180m3 vel faktisk forbrug og ikke bare et skønnet forbrug grundet stort forbrug året før, nybyggeri eller andet af den slags.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 19:17

Noget andet er....

Hvor stort er huset - er der evt. tappesteder andre steder......

Der er vel ikke nogen der "låner" vand på jeres bekostning...

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-03-07 19:18

berpox - tak for dit fine regnestykke, - det vil vi efterprøve over en uge.
og refi: nej det er desværre ikke skønnet forbrug, - vi havde på grund af kommenesammenlægningen en periode på hele 15 måneder (224 kubikmeter) som efter åropgørelsen gav os en efteregning + ny áconto på godt 4929 kr. - vi var ved at falde ned af stolene da vi fik denne regning.
Så i hvert fald skal vi nu have skiftet WC'et.
Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-03-07 19:23

Huset er ikke stort - kun 116 kvm. et wc - en håndvask og en bruser - en hane i køkken.
En udendørshane - som dog pt er lukket helt af. - Vandtilagng til vaskemaskine og opvaskemaskine i bryggers. El-vandvarmsbeholder 110 l. på loftet. - Ingen vandradiatorer.
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 19:51

Så er det bare med at komme igang med sparekniven....

I må jo have brugt vandet til et eller andet....

Som sagt drejer det sig om ca. 500 liter om DAGEN.....

Så det burde være muligt at lave et regnestykke ret hurtigt.....

Ligeledes kan det ses på måleren HVER DAG med så stort et forbrug.....

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-03-07 20:01

Egentlig skulle I alle have haft lidt point, - og tak til alle for svarene.
berpox har dog givet de mest detaljerede oversigter, derfor får han/hun pointene.
Ammitz

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 05-03-07 20:19

Du behøver såmænd ikke at begrunde hvorfor du vælger hvem i dette tilfælde.....

Men gør nu jer selv en tjeneste at lægge en lille seddel ved ALLE haner og maskiner....

Slå en streg hver gang den bliver brugt....

Og tæl så sammen hvor ofte det er de forskellige bliver brugt...

Du bliver sikkert forbavset...

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 05-03-07 20:23

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 20:30

Hov....

Trykkede du forkert

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 06-03-07 09:26

Ja, - det har jeg nok gjort, - men du fortjener også, - og måske kan du sige mig, hvordan jeg lige giver point til berpox også????
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 10:50

Du laver bare et nyt spørgsmål....

Rettet til Berpox...

F.eks.

Overskrift: Berpox

Spørgsmål: Tak for hjælp i http://www.kandu.dk/spg101363.aspx