/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund nr. 2
Fra : annabassand
Vist : 1366 gange
100 point
Dato : 04-03-07 15:33

Erfaringer med hund nr. 2 søges:

Vi har nu en 10 mdr. gammel Coton de Tulear han som vi synes er lige lovlig meget alene, når vi er på arbejde... Vi aktiverer ham meget når vi er hjemme, men lidt selskab kunne gøre godt. vore spg går på:

- gode / dårlige erfaringer med 2 hunde?
- gør hundene mere når de er to?
- han eller tæve?
- hvalp eller voksen hund?
- Temperament - skal de ligne hinanden eller skal der være en leder/en underdanig hund?

Mvh
Anna

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-03-07 15:43

Det er lige lovlig tidligt at få nr. 2 hund, der skulle helst være mere end 1 år imellem dem, det er bedst hvis der er 2 års forskel på dem, dermed ikke sagt at to ligeværdige også kan gå fint sammen, det er bare min egen erfaring der siger mig, at der skal være lidt afstand til den næste hund med mindre det er en i modsat køn.
Der er så bare den ulempe når der er løbetider, at de i den 3-4 ugers periode skal være adskildt fra hinanden.

Det er nok bedst at deres temperamenter er lige ens ingen af dem skal være udfarende.
2 hunde holder mere liv i at gø end 1 gør det.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-03-07 15:45

det er som regel ikke hundenes skyld, når de laver ulykker, og det med styrkeforholdet, skal de nok selv finde ud af. det er min erfaring, at de er mere rolige når der er to, men som sagt er det meget et spørgsmål om opdragelse og der findes nok ikke noget endegyldigt svar på det

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-07 15:51

Hej Anna

Det er en super god ide i har fået med 2 hunde. Jeg har i mange år haft 2, og det skal lige siges at der er tale om flere forskellige hunde. Vi har her i huset den opfattelse at vi ALDRIG mere vil have kun 1 hund. Når man har 2 har de enórmt meget glæde af hinanden. De er aldrig helt alene og vi har dermed ikke så meget dårlig samvittighed når vi ikke er her. Vi har prøvet at have en han og hun sammen. Men også to hanner sammen. Om i skal gøre det ene eller det andet afhænger at temperament. Vi er mest til hanhunde, så derfor er det også det vi har nu. Vi har ingen problemer med at de slås o. lig. De har deres egen rangorden og det går helt fint, så længe vi mennesker ikke blander os. Vi sørger for at det altid er den højst rangernede han der får mad og hundekiks først osv.

Vil du have en han og hun sammen, skal du vide at du får problemer når tæven kommer i løbetid. Så hvis du ikke vælger at sterilliserer hende så er det vigtigt at du kender nogen der kan passe hanhunden mens hun er i løbetid.

Jeg vil nok anbefale en hvalp, da det er en fordel at de vokser op sammen. Den ældste vil så opdrage på hvalpen hvilket gør det meget nemmere at have en hvalp.

Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 04-03-07 15:51

Hejsa

Tak for svarene, det er også meningen at der kommer til at gå noget tid, da der er temmelig lang ventetid på endnu en coton hos de seriøse opdrættere

Vores han er rolig og laver ikke ulykker, men han kan godt gø lidt ind i mellem - det er vi meget over så det har aldrig udviklet sig til et problem. Han gør heller ikke vildt når vi ikke er hjemme, men det er lidt spændende hvordan hund nr. 2 kommer til at påvirke vuffieret...

Flere erfaringer er meget velkomne...
/Anna

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 04-03-07 16:12

Kom da bare i gang med at lede efter nr. 2 hund - det er lykke, i hvert fald for Gandalf.....
Hvis I vælger en voksen er der mange "problemer" i ikke behøver at bekymre Jer om.
Med en hvalp ved I jo hvad I går ind til.
Vuf vuf fra Melbit &Co

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 04-03-07 16:25

hejsa

min erfaring med at have 2 hunde er god, da vi anskaffede luna havde vi en schæfertæve (chica) i forvejen, og det gik fantastisk godt lige fra dag 1, da vi kom hjem med luna tog chica hende til sig med det samme som var det hendes egen hvalp det var dejligt, chica tog straks over med opdragelsen af luna . hvis du vælger at få en tæve så gør op med dig selv om hun skal have hvalpe og hvis ikke så få hende steriliseret, de kommer hurtigt over det jo yngre de er og så slipper i for løbetid og falsk graviditet m.m. held og lykke med at finde en hvalp.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-03-07 16:28

Hvis min kære mand ville tillade det, var der også 2 hunde i vores husstand, ingen tvivl om det.

De behøver ikke og være samme race og alderen er af ingen betydning. rangordnen finder de selv ud af.

jeg ville vælge samme køn af samme hensyn som bevi54, men ellers deler jeg ikke bevi54s meninger.

Hunden er et flokdyr.

Jeg så engange på en udstilling. 4 små yorkshireterrier sidde og holde vagt ved en kæmpe mastif. Talte med ejeren og de 5 hunde havde det helt fint sammen, det var en af de små der var flokfører.
Så selv om der var ca. 50 kg. forskel, var det den lille der bestemte.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-07 16:49

Hvis det er en "seriøs" coton de tulear I har, så var det måske en ide at være med til at styrke racen: Se at få ham udstillet og bedømt med henblik på at få ham avlsgodkendt. Så kan I finde ham en lækker lille veninde, -og dermed få førsteret til en hvalp af deres kuld.

Racen vil jo kun blive sikret en sund fremtid hvis så mange sunde og racetypiske hunde som muligt indgår i avlen.

Far og søn kan tit trives meget fint sammen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-03-07 19:48

Det lyder som en rigtig god ide. Netop fordi de jo så kan lege sammen osv. Men husk nu, får du en af modat køn, så neutralisser den, gerne begge to for det bedste.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 17-03-07 23:16

To hunde af samme køn anbefales varmt. Du kan også have hund og kat. Jeg har nu det hele, men har haft flere forskellige kombinationer. Bare find en ven til din hund !

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 25-03-07 13:01

Tak for svarne alle sammen. Vi tænker det stadig igennem og er ikke helt 100% sikre på om vi skal introducere endnu en hund eller vi skal lade være... men det er bestemt en mulighed

Godkendelse af svar
Fra : annabassand

Dato : 25-03-07 13:02

Tak for svaret jspi.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 25-03-07 15:41

Velbekomme

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 26-04-07 21:39

Jeg har 2 yorkshire terrier..- hanner -.
nr. 2 fik vi sidst sommer, da den anden var knap 2 år..
Vi havde store problemer med de 2 selvom vi startede på bedste pædagogisk vis med introduktion et neutralt sted, derefter i haven og efter 5 timer endelig inde i huset..
Problemerne opstod fordi den ældste var bange for hvalpen, der legede /leger langt vildere end han nogen sinde har gjort.
Jeg fik gode råd fra den ældstes kennelmor...men hun fortalte mig noget jeg ikke havde tænkt/læst om at det ville have været bedst hvis vi havde fundet en hvalp med et ligeså tilbageholdende sind. og vi havde rent faktisk fået en "vildmand", der også modsat den første ødelagde en del ting...
Så selvom der er ventetid på en bomuldshund, så er det også vigtigt at I får en med et sind der matcher den i har....ellers kan det kræve et kæmpe pædagogisk arbede der kan tage måneder....(det gjorde det ihvertfald for os)