/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
DRU - noget sidt?
Fra : fisherprice
Vist : 1635 gange
200 point
Dato : 04-03-07 11:41

Hej

Vi leder (stadig) efter en cavalier... Har hørt at vi skal holde os langt fra DRU fordi det er tidligere cavalierklub-medlemmer som er smidt ud. Er det korrekt?

Synes bare der er så mange hjemmesider hvor der hvalpe fra steder der er medlem af DRU og stederne ser rigtig fine ud, jeg så selvfølgelig ikke set dem i vikeligheden..!

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 04-03-07 11:52

Ups, der skulle selvfølgelig stå "DRU - noget skidt?" i overskriften!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-03-07 12:31

Og hvad er så DRU?

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 04-03-07 12:58

DRU er "dansk racehunde union"

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-03-07 13:16

Alle bør lytte til erfaringer, men bestemt også gøre sine egne. Har du fået advarsler om DRU, så lyt til dem, men at få er dårlige erfaringer, betyder ikke alle.

Besøg kennlen og se om du kan lide hunde og menneskerne. Sørg altid for, at hundener er dyrlægekontrolleret med papier på det der skal til fra sælger.

DKK registretet hunde er en god garanti, for at hunden ikke har arvlige sygdomme, da sådanne forældre ikke kan blive avlsgodkendt og dermed deres afkom ikke kan blive registreret.

Find hvad du kan på nettet og er det muligt og finde nogle der har handlet hos kennelen, så kan du skrive en venlig mail og spørge om de vil fortælle dig lidt om deres erfaringer med sælger.

Fordi en historie ender skidt, behøver alle ikke gøre det.. og sådan er det heldigvis.

Lykke til med din søgen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-07 13:34

Dansk RacehundeUnion...
Og det KAN GODT være tidligere DKK medlemmer, der er smidt ud af DKK.

Dansk Kennelklub er den største organisation som stambogsfører racehunde herhjemme. Hvis der er problemer med hvalpen så kan DKK tilbyde vejledning og juridisk bistand hvis det skulle blive nødvendigt. DKK kenneler skal overholde DKK's mange restriktive regler for hundehold og avl, hvilket er en beskyttelse af den enkelte race og en sikring af køberens muligheder for at få en sund og racetypisk hund.

I øjeblikket er der 9 hanner og 3 tæver på denne hvalpeliste:

http://www.cavalierklubben.dk/

På DKK's hvalpeliste er der 7 hanner og 8 tæver. :

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

Nogle af kuldene er nok gengangere..

Hvis det er for at spare penge, du overvejer DRU, så kan det godt blive dyrt sparede penge.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 04-03-07 13:58

Hej.
Jeg vil ikke sige noget om DRU. for jeg kender ikke nok til den klub, men det er jo nok der som andre steder nogle avler meget seriøst, og andre skulle måske nok lade være med at avle. Men vil du udstille så kan du ikke komme i DKK, for de anderkender ikke hunde hvis de ikke har en FCI godkendt stambog. Jeg tror faktisk ikke der er meget forskel på på priserne på hvalpene, om det er den ene eller anden stambog de har.
Jeg vil tro sund fornuft vil afgøre hvor du køber, for ser man sig godt for, ja så kan det være ok med en stambog fra andre end lige DKK.

Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 04-03-07 14:35

Kender godt DRU men med en anden race. Og hos den race er mange af medlemmerne tidligere DKK medlemmer der er smidt ud bla. fordi de avlede videre på hunde der gav/giver arvelige fejl og sygdomme.

Mit råd til dig er at se dig rigtigt godt for.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-03-07 14:57

hvis du er nysgerrig med hensyn til dru, så gå ind på disse hjemmesider og læs

http://home13.inet.tele.dk/dan_roms/
http:/home13.inet.tele.dk/dan_roms/dru-side2.htm

så tror jeg nok at man holder snuden væk.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-03-07 14:59

sorry siden er blevet lukket, jeg trækker mit links tilbage
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-03-07 15:33

Citat
Der vil fra juli 2006 være avlsforbud på hunde fra andre stambogsførende organisationer

Var inde og surfe lidt på: Cavalier King Charles Spaniel Klubben i Danmark. Specialklub under Dansk Kennel Klub og dermed anerkendt af FCI

http://www.cavalierklubben.dk/

Ved og læse dette citat, ville jeg ikke være i tvivl. Citatet fortæller mig, at klubben virkelig gør et stort arbejde for, kun og bruge det bedste avlsmateriale. altså udeluker stambøger fra andre organitationer; men det har jeg nu heller ikke været i tvivl om:

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 04-03-07 16:08

Hej

Jeg tilslutter mig skaren som vil råde dig til at passe på med DRU - der findes en del 'hundehandlere' og ganske uetiske opdrættere hos DRU. Derfor ville jeg helt klart købe en hvalp med DKK stambog. Dog er en DKK stambog laaaangt fra en garanti for at du får en sund hvalp og etiske opdrættere kan sagtens sælge med DKK stambog - det er der også set flere eksempler på.

For visse racer er DKK's krav til helbredstests er langt fra omfattende nok hvis du spørger mig. Øjnsygdommen PRA er et perfekt eksempel herpå. Typisk kan en PRA diagnose først stilles når hunden er 5-6 år gammel, derfor er det ikke nok at teste på hvalpens forældre, men det er også nødvendigt at teste på bedsteforældrene selvom de er taget ud af avl... Det er der bare ingen krav om...

Så der er alt mulig grund til at lave noget research på internettet omkring hvilke sygdomme der er relevante for din race og så selv spørge hos opdrætteren om hunden er testet for disse ting Jeg kender desværre ikke så meget til din race, så kan ikke kommentere på de sygdomme du skal være opmærksom på

Det er dog min helt klare mening at DKK trods alt er den allermest seriøse forening i landet...

Mvh
Anna

Accepteret svar
Fra : Juelsgaard

Modtaget 200 point
Dato : 04-03-07 20:49

Jeg opdrætter jo selv i DKK (ikke Cavalier King Charles) og har valgt dette ud fra denne klubs unikke register over sundhedsresultater, hvilket ingen af de andre stambogsførende organisationer har.

Derudover har DKK som den eneste klub racespecifikke avlsrestriktioner for at bekæmpe arvelige sygdomme.

Ved min egen race (labrador) betyder dette at hundene udover HD-fotografering (som også kræves i DRU) at hundene enten skal øjenlyses eller gentestet for øjensygdommen PRA, hvilket ingen af de andre klubber kræver. Der er også vedtaget at der fremover skal røntgenfotograferes albuer (hvilket de fleste opdrættere heldigvis gør allerede nu).

Derudover mener jeg jo at det er vigtigt at slå fast at en hund IKKE (og det vil jeg meget gerne understrege meget, meget kraftigt) nødvendigvis er et godt avlsdyr fordi det selv er fri for arvelige sygdomme. Hvis man har en "sund og rask" hund, men hvor en stor del af dens søskende lider af arvelige sygdomme, så er den "sunde og raske" hund altså ikke et godt avlsdyr, for risikoen for at den videregiver en høj frekvens af arvelige sygdomme (ligesom resten af dens familie har) er meget stor.

Og det er kun i DKK at man har mulighed for at undersøge hvilke sundhedsresultater der ligger på forældre, halv- og hel-søskende osv. fordi DKK er den eneste klub som har et offentligt register over både udstillingsresultater, brugsresultater og sundhedsresultater.

Mht. Cavalier King Charles Spaniel ville jeg igen meget kraftigt anbefale en hund med DKK-stamtavle. Cavalieren har en høj frekvens af hjertesygdommen endocardiose. Hos DKK kræves scanning af hjertet hos avlsdyr inden de kommer i avl. Dette er fordi man på en scanning kan se tidlige stadier af sygdommen som IKKE kan høres ved at dyrlægen lytter på hjertet. Og man ser desværre alt for mange Cavalier King Charles Spaniels, som bruges til avl (i andre klubber), hvor ejerne reklamerer med at hunden er "lyttet på hjertet", men dette er altså en falsk tryghed, for hvis der skal være seriøsitet i det, så skal hunden være undersøgt med scanning af en ekspert (jeg ved faktisk ikke om der er andre end Jørgen Kock på Landbohøjskolen som udfører scanningerne, men han er i hvert fald den førende på området).

Så jo, jeg synes faktisk at DRU ofte er noget skidt (men jeg anerkender at der selvfølgelig findes brodne kar indenfor alle klubber også DKK, samt at der også kan findes seriøse opdrættere indenfor andre klubber).

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 07-03-07 19:43

Tak for svarene. en eller flere var inde på om det var pga. pengene at jeg ønskede viden om DRU. Dette er ikke tilfældet, jeg ønskede ene og alene denne viden for ikke at købe det forkerte sted.

For at være sikker lader jeg DRU være DRU og køber selv andet steds!