/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udregning af Ah ????
Fra : viskinge
Vist : 10994 gange
200 point
Dato : 01-03-07 13:01

Hvordan udregner man nu lige Ah (ampere-timer)??

Lad os tænke et eksempel:
10 A i 36 sek.
8,5 A i 121 sek.
4,8 A i 80 sek.

Hvor mange Ah (mAh) har man så brugt????
Jeg er mere intresseret i udregningen, end i resultatet.

MVH

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-03-07 13:31

Mener at det ganske simpelt er : 10A*36/60 - 8,5A*121/60 - 4,8A*80/60 osv.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-03-07 13:35

Må vist hellere korrigere hurtigt - fandt lige dette:

1. Hvad er amperetimer (Ah)
og reservekapacitet?
Amperetimer (Ah) er måleenheden
for batteriets totale strømreserve.
Oftest måles denne ved 20 timers
afl adningstid. Batteriet belastes med
en konstant strøm, ved +25°C, indtil
slutspændingen er 10,5 V for et 12
volts batteri. Produktet af strømmen
og tiden som denne udladning tager,
kaldes batteriets kapacitet og angives
som Ah. Reservekapacitet (R) angives
i minutter og er den tid batteriet kan
belastes med 25A, ved +25°C før
spændingen falder under 1,75V per
celle – 10,5V for et 12vols batteri.
Ved 100 timers afl adningstid vil talværdierne
øges, men der er ikke m

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-03-07 13:42

... og dette:

En akkumulators kapacitet benævnes Ah (ampere timer). Det kunne være 95 Ah, som er en gængs akkumulator. Hvis man vil regne ud hvor længe en sådan akkumulator kan holde de 12 volt ved en given belastning, så dividerer man blot strømforbruget op i Ah, og man har den teoretiske tid.

Eksempel: En 20 Watts pære bruger: I=P/U, I=Strøm(Amp), P=Effekt(Watt), U=spænding(Volt).

I=20/12=1.667 Amp. (20 watt divideret med 12 volt = 1.667 amp).

”Akkumulatortid”= Ah/I (Ah=amperetimer, I=Strøm i ampere)

T= 95/1.667= 57 timer. Altså lidt over to døgn.

Et køleskab er typisk 60 Watt, når det kører. Men, afhængig af hvor varmt det er, så kører det ikke hele tiden. Så her skønnes det at bruge ca.: 40 Watt ”over tid”. Altså vil et sådan køleskab kunne køre lidt over 1 døgn, før akkumulatoren er afladet.

Hvis man har flere forbrugsenheder kørende, så adderer man blot effekten og benytter samme udregning for at få tiden.

Men, det er teoretisk, idet en akkumulator ikke er en særlig god måde at ”opbevare” strøm på, den har internt tab, og spændingen falder under 12 volt, inden den er afladet. Så, i praksis har en akkumulator på 95 Ah en lavere værdi, når man skal regne tiden ud. Man kan roligt trække 1/3 fra, og altså her få ca.: 60 Ah, som er mere realistisk.

Så køleskabet fra før kan kun køre under 1 døgn, før det stopper.

Accepteret svar
Fra : flemming_h

Modtaget 200 point
Dato : 01-03-07 15:25

Hej Viskinge

Du ønsker resultatet i mAh

1 omregn A til mA
2 omregn sek. til timer

m =1000
1 time = (60min. x 60 sek.) =3600 sek

eks. 1

10x1000 =10000 mA
36/3600 = 0,01 time

10000 x 0,01 = 100mAh

vh
flemming_h

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-03-07 16:30

flemmings udregning er ganske analogt til min umiddelbare - jeg fik blot lavet den fejl at det der selvfølgelig skal divideres med 60 2 gange (som flemming rigtigt gør) for at få Amperetimer. Facit i min første udregning bliver i Ampereminutter.
Det ændrer dog ikke ved, at det åbenbart er en teoretisk udregning jfr. de to andre eksempler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-03-07 20:21

Det er nu også en ret grov fejl at tage fejl af minutter og timer.
Tænk om du fik din timeløn hvert minut- eller omvendt.

I øvrigt er enheden As (amperesekund) = Coulomb = enheden for elektrisk ladning.

Enhederne har nødvendigvis ikke noget med akkumulatorer at gøre. De bruges også i andre sammenhæng, som for eksempel til at angive størrelsen af et lyn.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-03-07 23:04

Den med timeløn hvert minut køber jeg

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-03-07 19:07

Hej viskinge,

Først vil jeg lige bakke omkring Transors argument, det er sgu iorden
Jeg er dog på fast månedsløn, derfor vil jeg gerne være med i legen.
Flemming_h har fuldstændig ret, men siden du endnu ikke har givet ham point, prøver jeg hermed at skære dette yderligere ud i pap
Ah = Ampere time
1 Ah = 1 A i en time <=> 1 A i 60 min <=> 1 A i 3600 sek.

10 A i 36 sek. = 10 * 36 sek. / 3600 sek. (for at omregne dette til Ah) = 0,1 Ah
8,5 A i 121 sek. = 8,5 * 121 / 3600 = 0,286 Ah
4,8 A i 80 sek. = 4,8 * 80 / 3600 = 0,107 Ah

0,1 + 0,286 + 0,107 Ah = 0,491 Ah

MVH
El-installatør
Michael Holm

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 07-05-07 07:06

Tak for svaret flemming_h.
Michaelholm: jeg smider lige 100 point til dig, for den komplette udregning

MVH