/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Primer (billig) = vand+cement?
Fra : Malkekoen
Vist : 4232 gange
50 point
Dato : 27-02-07 17:35

Hej,

Jeg skal til at lægge fliser på et 2 måneder gammelt cement gulv i overmorgen.

Jeg er lige blevet anbefalet at "prime" gulvet inden fliserne kommer på. Jeg ved ikke om det er nødvendigt???

Men hvis det er tilfældet: En af mine bekendte mener, at man som primer ligeså godt kan bruge lidt cement blandet sammen med vand. Er det korrekt?

Håber I kan hjælpe...

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-02-07 17:39

Min mand der er murermester siger; ja, det er korrekt.

Hilsen Rosekamp

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 27-02-07 18:01

Det lyder fint. Kan du spørge ham hvad forholdet skal være og hvor lang tid det skal tørre før man kan lægge fliserne?

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-07 18:47

når du bruger vand og cement , er det ikke primer , men at "svumme" du blander vand og cement til en meget tynd grød , og børster det på med en kalkkust , fliserne kan lægges dagen efter
men hvis du bare støvsuger det godt , er det ikke nødvendigt at smørre det først , bare der ikke er støv tilbage på gulvet

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 27-02-07 19:06

Det er korrekt cement og vand som grød smøres in , man behøver ikke vent en dag fordi gulvet suger vand og cement til sig og efter et par timer tør endnok til blive bearbejdet. Det er min egen ervaring ( vi kalder det som brander in af gulvet)
Held og lykke
pømske

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-02-07 19:10

du kan også bruge fliselim. det skal blandes meget tyndt op, og så smøres på. min nabo, som er murer, plejer at hælde en hel spandfuld ud, og så jævne det ud med en blød kost.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 27-02-07 19:51

Tusind tak for alle svarene. Super at høre. Jeg er ked af at jeg ikke kan give jer alle point.

Jeg har lidt cement i overskud, så giver det for en sikkerheds skyld et tyndt "svummelag". Jeg er ikke sikker på at jeg kan støvsuge gulvet så fint så primeren kan undværes.