/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dieselrens - indsugning
Fra : thulin
Vist : 5219 gange
50 point
Dato : 26-02-07 09:11

Er blevet tilbudt et produkt til at rense dieselmotorer med, produktet skal sprøjtes direkte ind i luftindtaget.

Har hørt om flere som har brugt det, med positiv effekt, men er det rent psykologisk ?

Jeg har en dieselbil DTI (turbo, intercooler, indsprøjtning, lavtrykt diesel) bil fra 2000, som har rundet 300.000km den kører rigtig godt i motoren. Men den har ikke helt de HK, den havde for 250.000km siden.

Har et par gange brugt produkter som hældes i tanken, men jeg synes ikke det har nogen nævneværdig effekt.

Jeg er villig til at prøve et produkt som sprøjtes ind i indsugningen, men jeg er lidt nervøs for om motoren har godt af det ?

Principielt tror jeg ikke at motoren (dyser, stempler) tager skade, jeg er mest nørvøs for min luftmængdeføler og pakninger.

Kan en luftmængdeføler tåle at man sprøjter et eller andet på den, eller "stopper" den til hvis der kommer andet end vand og isopropylalkohol på ???

Kender på nuværende tidspunkt ikke navnet på produktet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-07 10:40

Jeg vil foreslå at du lader være og i stedet får den finjusteret :i gamle dage stak man en motor en danskvand i indsugningen for at løsne evt slagger og andet skidt men moderne maskiner skal man ikke behandle på sådan en måde Såe svaret er Nej gør det ikke
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-07 11:25

Jeg ville ikke sprøjte noget som helst "rensemiddel" ind i indsugning på en bil med intercooler og injektion og turbo.

Sådan nogen midler er efter min bedste mening fup og gør ofte mere skade end gavn.

Noget man måske uden de større skader kunne bruge på en gammel Fordson major traktor med støbejernstopstykke.

Og helt ærligt, rense HVAD via indsugningen.

Ting der kommer ind den vej, kommer jo ikke længere end til brændkammeret og så ud med udstødningen, og motorer der er rimeligt passet med justeringer og som forbrænder ordentligt er ikke sodet til i toppen med koksaflejringer og slagger.

Nu nævner Sunowich det med danskvand i indsugningen

Ja, og hvis man har hørt hvordan det lyder i en motor......motoren går ned i omdrejninger, det knalder og brager så man tror skidtet ryger i luften....det tænker man ikke på at udsætte en ny højteknologisk letmetalsmotor for.

Du har en bil der har kørt 300000 km, altså godt brugt. Klart den ikke yder helt det samme som en ny, men det har noget med slitage/kompressionen at gøre og ikke manglende indvendig rengøring

Og så længe bilen starter, ikke søler alt til og bruger en hulens bunke olie....og så længe den kan godkendes til syn m.h.t. udstødningsgassernes forureningsniveau, så bør du lade det blive ved det og ikke eksperimentere med et eller andet tvivlsomt middel som du risikerer gør mere skade end gavn.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-02-07 11:44

Min svigerfar er gammel mekanikker, og han har selv lige gjort det på vores diesel bil. Og vi sys at vi kan mærke en god forskel på bilen.

Men ja, om det er psykologisk er et godt spørgsmål. Men vi mener at det virker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-07 12:00

Jeg kæner mig nu op af dova. En dieselbil er temmelig højtkomprimeret. At sprøjte nogetsomhelst direkte ind i den tro jeg ikke ville være klogt. Mange af de de vidundermidler er det sådan som så med. Duede Swedol f. eks. havde de store oliefabrikanter nok fundet ud at anvende teflon i deres produkter. Så du iøvrigt Mythbusters? De efterprøvede en bunke fidus-produkter den angiveligt skulle spare benzin. Intet virkede. Det eneste skægge var at den gamle skralder-cedes de havde fundet frem, ukritisk kørte på brugt fritureolie, der lige havde været gennem et kaffefilter.

Dansk-vandsmetoden har jeg iøvrigt kun hørt anvendt på benzinbiler. På en diesel er jeg bange for topstykket ryger, hvis man prøver.

PS En banan i bagtøjet på en gammel kadett C, påståes at være lige så effektivt som Swedol (og billigere).

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-02-07 12:39

Selv om bilen har et par km på bagen, starter den hver eneste gang (batteriet er aldrig skiftet). Motor mæssigt så køren den ganske OK, der er aldrig skiftet dyser eller justeren noget som helst på den.
Den bruger ikke ret meget olie (1 liter pr. 15.000km). Dog er der de sidste 40.000km begyndt at komme lidt olie i motorrummet, på skruerne neden under topstykket. Men vi snakker dråber olie, tørrer man olien af hver måned er det fint, olien når aldrig at dryppe eller lign. det er så små mængder at det "tørrer" ind.

Men der er vel ikke ret meget som skal justeret på en sådan bil.

Men generelt det jeg hører er at, man ikke skal blæse noget ind i sin indsugning...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-07 13:38

Min erfaring med diesel biler er som du selv skriver.

O bøvl, o justeringer.

En peugeot kørte vi til karrossen sagde stop efter 350000. Eneste rep var en speederaksel i pumpen og et par dieselfiltre. Til sidst begyndte den at mangle kompression. Dyser aldrig rørt. De blev trykprøvet og checket for dryp en enkelt gang. Udstødning skiftede vi een gang. Trækaksler et par gange. Gearkasse en enkelt gang. Resten bremser og den slags.

En gammel patrol afleverede jeg ved næsten 400000. Dyser og motor aldrig rørt.

En Hiace kørte jeg til lidt over 200000. Eneste motorrep, en utæthed ved pumpen.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 26-02-07 18:33

jeg har selv lige brugt noget der hedder bell-add som der sprøjtes ind i indsugningen!

Det har da gjort en forskel kan jeg mærke!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-02-07 23:14

Hørt! Gamle diesel biler skal man ikke pille ved. Når de kører, så fortsætter de de. Min Mazda B2200 har kørt 350.000km, bruger ca det samme olie som din. Det eneste der er lavet er service, nye gløderør, olie og filter, tandrem og diesel filter. Vi har prøvet swedol et par gange, men det er altså en and som så mange andre "vidunder" midler

Dova kommer med et fantastisk godt indlæg, lyt til det..

- 3773 -> den med bananen er god nok, hvis bagtøjet knurrer på en taunus kan et par bananer i bagtøjet dæmpe støjen et stykke tid, det er fusk, men kan da bruges som midlertidig nødløsning

- Anden

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 27-02-07 08:49

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : jl1977

Dato : 17-05-07 09:20

Hej min Mazda 626 Ditd årg. 2000 347000 km. har lige fået en omgang dieselrens, mazda sagde at det virker bedst ved at fylde brændstoffilteret op og resten i tanken. Har lige fået det gjort, så jeg jeg kender ikke virkningen endnu.