/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indkaldelse til arbejde
Fra : Bolbroe1721
Vist : 732 gange
50 point
Dato : 25-02-07 19:54

Har arbejdsgiveren ret til indkaldelse af sine deltidsansatte på arbejde inden for 16 timer og true med fyringsgrundlag, hvis man ikke møder op? - Eller er medarbejderen 'sikret' af en lov/paragraf hvori medarbejderen har nogen former for rettigheder over for denne indkaldelse???

Håber nogen kan hjælpe.!!!!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 25-02-07 20:01

Det kommer fuldstændig an på din overenskomst.
Er du f.eks. læge, sygeplejerske ell. lign. er det fuldstændig normalt!!!!
Hvis du ikke er død, syg eller fuld når du tager telefonen, kan arbejdsgiver pålægge dig at møde "nu".

Det besvare nok ikke dit spørgsmål, men belyser måske situationen.

KH Mette

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-02-07 20:02

som udgangspunkt JA , men det kommer også an på under hvilken aftaler der er indgået ved ansættelse , samt hvad der er skrevet i din ansættelsesaftale

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 20:07

Det er arbejdsgiverens RET at lede og FORDELE arbejdet.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-02-07 20:11

Nu skriver du deltidsansatte og så kommer det jo an på hvordan du er deltidsansat.

Er du ansat med frigørelsesattest ( supplerende dagpenge) skal du jo tage det arbejde du kan få, men er du ansat på et lavere timetal efter eget valg skal du jo ikke overskride timetallet over en given periode hvilket normalt fremgår af ansættelsesaftale/overenskomst.

Når man er deltidsansat kan der jo være mange ting der vanskeliggør indkaldelse uden for aftale og derfor afhænger svaret på dit spørgsmål jo af flere ting

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-07 21:23

er dit arbejde af en art hvor det er vigtigt du kommer og du har haft den reglementerede hviletid - så ja - men det er mandag imorgen - så kan du måske få besked af din fagforening Gode indlæg her men når man ikke kender dine aftaler og dit arbejde er det svært at svare

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 25-02-07 22:10

Jeg vil kort resumere interessante oplysninger til sagen i punktform:

1) Jeg er studerende og arbejder på en tankstation.
2) Jeg har efter eget valg få timer om ugen.
3) I min kontrakt står der intet om at jeg kan blive indkaldt på ubestemt tid. 4) Perioden det handler om er en mandag hvor jeg 16 timer før arbejdet bliver kaldt på arbejde (fra 5:15 - 7:30).
5) Dagen i forvejen har jeg været på arbejde fra kl. 11-18.

Håber dette kan hjælpe medopklaring af 'sagen'

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 22:20

Det er bare at møde op....

11 timersreglen er overholdt....

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 25-02-07 22:33

Jeg kan så bare ikke forstå at han kan true med en fyring, hvis man er forhindret i at kunne komme frem? - Specielt, når vejret er som det er nu og jeg sidder 30 km. væk og ikke har nogen mulighed for at komme på arbejde. - Det offentlige kører heller ikke på dette tidspunkt!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 22:41

Så slemt er det nok heller ikke.....

Desuden er vejret jo udmærket....

Så skulle du IKKE have taget telefonen....

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 25-02-07 22:47

Ja, vejret er ganske udmærket... ELLER IKKE!!!! Så da jeg hverken har bil eller det offentlige kører, så skal jeg gå på arbejdet hvilket vil tage 3-4 timer?

Det kan sku ikke være rigtigt!!

Ps. Han ringede direkte til tanken da jeg var på arbejde, og der er det ikke muligt at se hvem der ringer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 22:55

Du påtager dig vel ikke et job hvor du ikke kan komme frem....

Det skulle I da have aftalt allerede ved ansættelsen at du havde transportproblemer....

Det er jo ikke et 9-16 job på en tankstation....

Desværre er han i sin gode ret så med mindre du kan tale for "din syge moster" er du NØDT til at møde op....

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-07 05:29

refi>>11 timersreglen kan du ikke bruge her , det er lastbilcheføre , her gælder der andre regler

her er du ikke forpligtiget til at møde , men vil da sige at hvis du kan finde en mulighed for at komme frem , så gør det
han kan ikke fyre dig på det grundlag , men det lyder som en meget dårlig arbejdsgiver , så han kan nok fonde en undskyldning for det

Godkendelse af svar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 26-02-07 09:16

Tak for svaret bredker.