/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
boligopsparing
Fra : ana123
Vist : 2286 gange
20 point
Dato : 25-02-07 10:18

Min samlever går fra 1/1 -07 fra dagpenge til kontanthjælp. Kontanthjælpsansøgningen får han imidlertid afslag på, da vi har en boligopspring. I afslaget står der, at boligopsparingen bliver delt i to, min del bliver ikke rørt, hvor graciøst...!!!
Men min samlevers del skal han bruge først (på nær 10.000), som han "får" lov at beholde...
Vi har længe kigget på leje- eller andelsboliger. Mit spørgsmål er da :
Hvis vi inden d. 1/3 eller 1/4 køber en andelsbolig, og således bruger hele vores nuværende boligopsparing på denne, kan min samlever så få kontanthjælp derefter ???
Hvis vi inden d. 1/1-07 havde siddet i en ejer- eller andelsbolig, havde han så kunnet få kontanthjælp ??
På forhånd tak
Den magtesløse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 10:35

Citat
Hvis vi inden d. 1/3 eller 1/4 køber en andelsbolig, og således bruger hele vores nuværende boligopsparing på denne, kan min samlever så få kontanthjælp derefter

Ja

Citat
Hvis vi inden d. 1/1-07 havde siddet i en ejer- eller andelsbolig, havde han så kunnet få kontanthjælp

Ja

Som du sætter tingene op her er eneste betingelse for kontanthjælp at du IKKE besidder noget du kan leve af (kontanter osv...)....

Mursten smager ikke så godt og ligger tungt i maven....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 25-02-07 10:36

Og så mpå I selvfølgelig IKKE være gift.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 10:38

Han kan også bare "forære" dig pengene

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-07 10:48

Hej

Prøv at kigge her http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-691.html

hvor de skriver at der ses bort fra netop boligopsparing i opgørelsen af de 10.000 kr i "formue".

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-07 10:55

Hej igen

Du får også lige denne her

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=1492

der igen siger man kan (men der står ikke skal) se bort fra en boligopsparing, især hvis den står på en særskilt konto og man ikke har egen eller passende bolig.

Har du fået en skriftlig negrundelse for afslaget, ellers syntes jeg du skal bede om det (du har jkrav på det) og samtidig skal du også have en klagevejledning.

mvh

Vagne

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-02-07 10:56

Her har du "HOVEDREGLERNE". Du skal også være opmærksom på satserne om, om du er over/under 25 år samt børn.

Regler om kontanthjælp/starthjælp

Kontanthjælp/starthjælp er en økonomisk hjælp til den daglige forsørgelse, som du kan søge kommunen om, hvis du ikke har andre muligheder for at forsørge dig selv og din familie.

For at være berettiget skal du have været ude for ændringer i dine forhold der gør, at du ikke længere kan forsørge dig selv og din familie. Det kan for eksempel være arbejdsløshed eller sygdom, der betyder, at du har et indtægtstab. Det kan også være du har mistet den person der tidligere har forsørget dig, i forbindelse med samlivsophør eller dødsfald.

Når du ansøger om kontanthjælp er det en betingelse, at du og din eventuelle ægtefælle stiller jer til rådighed for arbejdsmarkedet.
Det betyder at:
Du/I skal kunne og ville tage imod arbejde med dags varsel.
Du/I skal være tilmeldt arbejdsformidlingen og indlægge jeres CV i arbejdsformidlingens jobbank, senest en måned efter bevilling af kontanthjælp.
Hvis du har en gyldig lægeerklæring fra din egen læge, kan kommunen vurdere, at du skal fritages fra at stå til rådighed for arbejdsmarkedet i en periode.

Du må som enlig have en formue på 10.000 kr., og som par en samlet formue på 20.000 kr., uden at det har betydning for kontanthjælpsberettigelsen.
Har du en yderligere formue er hovedreglen, at du skal forsørge dig selv ved hjælp af din formue, og derfor ikke er berettiget til kontanthjælp/starthjælp.
Formue er for eksempel:
Indestående i pengeinstitut, overskydende skat, aktie
Kapitalpensioner
Sommerhus
Bil Formue er også større friværdi i helårs ejerbolig. Kommunen skal i forbindelse med vurdering af formue i forbindelse med friværdi i ejerbolig tage hensyn til, om ansøgeren kan klare den øgede boligudgift i forbindelse med lånet.
Der ses bort fra formue der stammer fra erstatning for tab af erhvervsevne samt godtgørelse for varigt men.

Kapitalpensioner på under 50.000 kr. har ikke betydning for berettigelsen til kontanthjælp. Har du en kapitalpension med tilbagekøbsret på over 50.000 kr. vil du kunne modtage kontanthjælp i 6 måneder, inden du skal realisere formuen/dele af formuen.

Kontanthjælp udbetales til borgere der har opholdt sig i 7 ud af de seneste 8 år i Danmark. Hvis du eller din ægtefælle ikke har haft opholdt i 7 ud af de senest 8 år i Danmark, er I begge omfattet af reglerne for starthjælp. Har du/din ægtefælle arbejdet i et andet EU/EØS land, og derfor ikke haft ophold i Danmark, er du/I ikke omfattet af starthjælpsreglerne, men kan søge kontanthjælp.

Du kan godt søge om kontanthjælp/starthjælp, som supplement til et deltidsarbejde eller vikararbejde.

Det er en betingelse at du har en frigørelsesattest, dvs. en skriftlig aftale med din arbejdsgiver om, at du kan fratræde din stilling med dags varsel, hvis kommunen/AF tilbyder dig et arbejde der i højere grad gør dig i stand til at forsørge dig selv.

Hvis du er gift beregnes din kontanthjælp/starthjælp som et supplement til din ægtefælles aktuelle månedlige indtægt. Tjener din ægtefælle mere end hvad han/hun ville være berettiget til i kontanthjælp/starthjælp, fratrækkes dette i din kontanthjælp/starthjælp.

Hvis du er utilfreds med kommunens afgørelse, kan du klage til Det Sociale Nævn. Klagen skal sendes til kommunen og de skal have den senest 4 uger efter, du fik den afgørelse, du vil klage over.

Hvad kan der ellers søges om?

Der kan søges om

særlig støtte p.g.a. høje boligudgifter eller store forsørgerbyrder
enkeltydelser
hjælp til sygebehandling
udgifter i forbindelse med samvær med børn
flytteudgifter
efterlevelseshjælp
repatriering

Iøvrigt, kan du gå ind på din - eller en anden kommunes hjemmeside og læse yderligere om reglerne. Du skal lige være opmærksom på, at en kommune kan vurdere, at du i "ond hensigt" har formøblet din formue væk for, at kunne modtage kontanthjælp, kan indebære, at kommunen ikke vil yde dig kontanthjælp, så rådet med - afhængig af hvor stor din/jeres opsparing er, kunne medføre, at du ikke vil kunne modtage kontanthjælp, men klag ALTID over dette.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 11:05

Endelig var der jo muligheden at finde et job.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-07 11:10

Bortset fra alt dette, vil I sandsynligvis ALDRIG blive godkendt som huskøbere med den ene på kontanthjælp....

Selv en lejlighed kan blive svært - bortset fra almennyttigt boligbyggeri....

Godkendelse af svar
Fra : ana123

Dato : 25-02-07 14:20

Tak for svaret refi. Han er min samlever, og dermed er vi ikke gift.
Ellers tusind tak for svarene.