/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
isolering af fugtige vægge
Fra : chewies
Vist : 1796 gange
40 point
Dato : 21-02-07 13:23

Jeg er ved at lave værelse og skal have isolering på væggene (Rockwool). Der er ikke varme i værelset. Når jeg sætter varme på driver fugten ned af den vestlige væg. Skal jeg bare lade være med at sætte varme på (petroliums ovn) og så isolerer (ja ja ved godt at der skal dampspær eller hvad det nu hedder) eller skal alle væggene være knas tørrer før der kommer rockwool på.
(Elise)

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-02-07 13:25

Dine vægge skal være knastørre, ellers risikerer du der kommer svamp.

En petroliumsovn afgiver altså fugt

Kommentar
Fra : chewies

Dato : 21-02-07 13:43

Pis og L....
Så kan jeg altså først blive færdig til sommer... eller hvad skal jeg så gøre...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-07 13:51

El-varme

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-07 14:24

Køb eller lej en affugter

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-02-07 14:28

Når du sætter varme på, dannes der jo kondensvand på den kolde vestlige væg. Det vil forsætte så længe den ikke også bliver opvarmet, hvilket godt kan være temmeligt umuligt.

Hvis den vestlige væg ellers har udluftning, skal du bare sætte rockwool og dampspærre (i nævnte rækkefølge) på væggen, så lufter den stille og roligt af..
Sæt det op uden opvarmning i rummet...

og så held og lykke med det..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-07 14:29

....og den el du hældeer i affugteren tilgår rummet som varme, sammen med den varme du frigør ved at udkondensere vandet!

Kommentar
Fra : chewies

Dato : 21-02-07 14:59

tak for hjælpen. hihi

Kommentar
Fra : SgtHansen

Dato : 21-02-07 16:13

Hvis det er "rene" betonvægge, og der stadig er et problem med fugt, kan man med fordel smøre væggene med Controll Betongtett, som effektivt stopper fugten.

Mvh Morten

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 40 point
Dato : 21-02-07 16:55

"Hvis det er "rene" betonvægge, og der stadig er et problem med fugt, kan man med fordel smøre væggene med Controll Betongtett, som effektivt stopper fugten."
Skriver Morten
Fugten kommer inde fra, som bvh skriver, og kan ikke stoppes, som Morten foreslår.
3773s ide er rigtig, og så når vægen er tør, så sluk for varmen og isoler, hurtigt, med dampspærer.
Undgå træ, brug metalregler.

Bjørn

Kommentar
Fra : SgtHansen

Dato : 21-02-07 18:05

Hej Bjørn!!!!

Har selv en fugtig kælder, og det virker altså. selvfølgelig hvis det vælter ind med fugt, kan der selvfølgelig være brug for drænplader osv. Hvis kældermuren bliver lukket helt af med dampspærre bliver betonen ødelagt over en årrække, da den ikke kan komme af med fugten/kondensen

tjek evt. www.intramar.dk

Godkendelse af svar
Fra : chewies

Dato : 21-02-07 19:44

Tak for svaret BjornJ.