/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Produktion af alkohol
Fra : Ch0b
Vist : 7889 gange
183 point
Dato : 20-02-07 10:53

Nu har jeg ledt efter love/regler for produktion af alkohol (ved destillering) i DK, men har intet fundet..
Det drejer sig om et hjemme destilleri, som jeg vil konstruere, men vil jo lige sikre mig på lovene først..

Er der nogen der ved hvad reglerne for diverse produktioner af alkohol er?

Tak på forhånd!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-02-07 10:58

Det er ret enkelt.. Hjemmebrænding er forbudt.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-02-07 11:00

Du vil få det rigtige svar ved at spørge toldvæsenet....

men ingen tvivl om du skal betale skat af din produktion...

men spørg dem hvis du vil have rene linie

/ Henrik

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 20-02-07 11:02

Det er som Klumme skriver, men du kan jo spørge Skat, de er så flinke.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 193 point
Dato : 20-02-07 11:12

Jeg er ikke 100 % sikker (men 99,9 ), men jeg tvivler dyyyyyybt på, om man som privatperson kan få tilladelse til destillation, selvom man betaler diverse afgifter af produktionen.

Så kunne told & skat dælme få nok at lave med kontrolbesøg LOOOOL

Så brænd du bare... det er der sgu så mange der gør.....

Eller gjorde, men efter spritafgifterne er faldet drastisk man det ikke betale sig. Det smager af helvede til og gir megaturbulente tømmermænd

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 20-02-07 11:19

Hehe, tak for svaret alle..
Jeg giver det et shot..
Men det er jo bare, så jeg er sikker på hvor meget (eller rettere lidt) jeg tør røbe overfor folk, hehe..

Men tak for de hurtige svar! :D

Jeg ville da aaaaldrig hjemmebrænde *fingers crossed*... ;)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 11:26

Karburatorsprit er "ik så ringe endda" siger spritterne.....

De hælder det vist gennem et franskbrød.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-02-07 11:30

Du skal da bare holde din bøtte med det. Drik det og bliv skidefuld og syg LOOOL

Det er altså ikke noget hjernen formerer sig af lool

Hold nu bøtte Refi.
Du skal sgu da ikke lokke nogen til at drikke noget de blir både blinde og døve af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 11:42

Havde faktisk en onkel der blev blind af at drikke hjemmebrændt - serveret ved en fest....

Så han var ganske uden skyld - det kom først frem bagefter HVAD de havde drukket (ingen anede det var hjemmebrændt) - og værten var IKKE særlig stolt af resultatet da det kom frem

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-02-07 11:54

Så har han sgu da fået træsprit - Methanol. Det vidste jeg ikke man selv kunne lave. Mon ikke den opfindsomme vært har spædet lidt med træspritten så varelagret rakte længere LOOOL

BTW.. En Methanolforgiftning er en af de få forgiftninger som fordrer at man drikker uhæmmede mængder af Ethanol - Drikbar alkohol. Læs her.. http://da.wikipedia.org/wiki/Metanol

Citat
Metanol er ikke giftigt i sig selv, men det nedbrydes i leveren til formaldehyd og myresyre, som kan medføre blindhed og i værste fald være dræbende. Ud over gennem fordøjelseskanalen og luftvejene kan metanol også trænge ind i kroppen gennem huden. Udsættes man regelmæssigt for dampe eller direkte hudkontakt med stoffet, akkumuleres det i kroppen til skadelige koncentrationer.

Giftvirkningen intræder først nogle timer efter indtagelse, så det er vigtigt at få forgiftningstilfælde til lægen hurtigst muligt: En af behandlingsmetoderne er ætanol (den "rigtige" slags alkohol) i rigelige mængder. Behandlingen holder populært sagt leveren travlt beskæftiget med at nedbryde ætanol, så tempoet for nedbrydningen af metanol sænkes. Derved holdes koncentrationerne af de giftige nedbrydningsprodukter nede under de faretruende niveauer. Der forekommer ofte dødsfald som følge af metanolindtagelse i Norge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-07 13:16

Det stærkeste drikkevarer du må producere hjemme i skuret, er "tre-ugers-vin", altså alkoholiske drikke hvor spiritusprocenten ikke overstiger 17-19 %

Men øøeehh

http://www.aigis.dk/mix/dest.html

mvh dova

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 20-02-07 14:25

Jamen så takker jeg mange gange for informationen alle! :)

Så må jeg vist hellere lukke mit projekt ... Eller noget!! lol :D

Anyways, jeg tror pointene går til Klumme, for hans aktivitet, hurtige svar og viden :)
Det er sku det jeg hader ved kandu.dk :P Det er at finde ud af hvem der skal ha' de forbande point :P

Godkendelse af svar
Fra : Ch0b

Dato : 20-02-07 14:26

Tak for svaret Klumme.

^^ Standard beskeden er nu god nok :P ^^

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-02-07 19:02

Tak Ch0b

Hold nu måde.....