/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Syn Xantia
Fra : knudbjarne
Vist : 2081 gange
50 point
Dato : 12-01-03 09:25

Syns problemer.
Kan nogen fortælle mig hvorledes jeg sikre mig at mit hydrauliksystem er ok til at gå gennem periodisk syn,kan jeg selv kontrollere og hvordant gør man dette? Det øvrige er jeg klar på selv at ordne. Bil er en Xantia årgang 95,som jeg har haft 1år og har aldrig tidligere haft citroeng,så derfor mit spørgsmål.
Problem 2 er at min blaupunkt radio har mistet teksten på displayet,radioen spiller ok.
Radioen er fremstillet så de passer til en citroen,men det er en blaupunkt

Accepteret svar
Fra : RISKOGER

Modtaget 60 point
Dato : 12-01-03 10:29

Hej Knudbjarne

Vedr hydrauliksystem tjek.

1. Lad bilen stå på et tørt underlag natten over, og tjek for våde pletter næste dag.
2. Start bilen,lad den løfte sig til normal højde.
3. Hejs bilen til max højde,sænk bilen til min. højde gør det et par gange,op/ned.op/ned.Bilen skal hæve og sænke sig både for og bag samtidig, når du hejser/sænker den. Hvis f.eks forenden ikke sænker sig med det samme men f.eks fortsætter med at køre op/ned af sig selv er det nok en god ide at få systemet tjekket.
4. Lyt efter højt KLIK lyd som kommer fra trykregulatoren,(kan høres når man står foran bilen)KLIK lyden skal komme med ca 8- 13 sec mellemrum hvis den er iorden.Den KLIKKER hele tiden hvis den ikke virker som den skal.
5. Tjek lige bagerste skiver for rust,da de bagerste bremsekalibere har en tendens til at sætte sig fast hvis man ikke bremser særligt meget, eller hvis man ikke kører med læs på så tit.
6. Hvis din bil har servo styring,vil jeg tro at der på styrtøjet sidder en HARDY SKIVE (KORK)denne skive skal være intakt,og må ikke være revnet.
7. Hvis håndbremsekablerne går gennem et rundt øje i inderskærmen kan dette øje slide hul i kablet, så der kommer vand i kablet,hvorved at forbremserne kan hænge.

Vedr blaupunkt radio.
Der kan vel være mulighed for at pærene i radioen kan være sprunget,eftersom at den jo er ca 8 år gammel!

Det var en ordenlig smøre. Men med hensyn til affjedringssystemet har jeg været ude for næsten alt da jeg har haft en CITROEN BX 19 GTI . bilen havde jeg 3 1/2 år

Jeg håber at du kan bruge mit svar.
God fornøjelse og held og lykke med din citroen

Vh RISKOGEREN

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 10:38

Hej Knud Bjarne

Jeg har lige den 10/1-03 fået synet min Xantia 1994.
Hvis hydrauliken virker som den skal, er der ikke noget der tyder på at
rørene skulle ruste som på en gammel BX, og til synet afprøver de IKKE
funktionen som på biler med støddæmpere.

Hvis den er ved at være længe om at hæve sig om morgenen kan det måske
hjælpe at rense filtrene i hydraliktanken. (man hiver bare det store runde
låg op og så sidder der to-tre små metalfiltre der kan blæses rene med
trykluft).
Haynes anbefaler flere andre ting man selv kan gøre, men jeg har endnu ikke
haft problemer.

Spørgsmål 2) ja !!! sådan gør min også, og jeg mangler også lys i nogle af
knapperne på radioen.

Jeg har ikke spurgt citroen, men vil tro at man kan bestille en ny radio
(koster nok en bondegård).

Jeg tvivler på at det kan betale sig at indlevere radioen til rep., men det
kunne jo også være at man kunne finde en brugt OK radio hos en hugger.

God fornøjelse

Kim Olsen
Xantia 1,8 8v 1994
kørt km 60000 på 2,5 år uden problemer
"knudbjarne" <knudbjarne.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:BC9U9.34124$Hl6.3718661@news010.worldonline.dk...
> Syns problemer.
> Kan nogen fortælle mig hvorledes jeg sikre mig at mit hydrauliksystem er
> ok til at gå gennem periodisk syn,kan jeg selv kontrollere og hvordant
> gør man dette? Det øvrige er jeg klar på selv at ordne. Bil er en Xantia
> årgang 95,som jeg har haft 1år og har aldrig tidligere haft citroeng,så
> derfor mit spørgsmål.
> Problem 2 er at min blaupunkt radio har mistet teksten på
> displayet,radioen spiller ok.
> Radioen er fremstillet så de passer til en citroen,men det er en
> blaupunkt
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 11:44

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> wrote in message
news:3e2137b4$0$159$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Knud Bjarne
>
> Jeg har lige den 10/1-03 fået synet min Xantia 1994.
> Hvis hydrauliken virker som den skal, er der ikke noget der tyder på at
> rørene skulle ruste som på en gammel BX, og til synet afprøver de IKKE
> funktionen som på biler med støddæmpere.
>
> Hvis den er ved at være længe om at hæve sig om morgenen kan det måske
> hjælpe at rense filtrene i hydraliktanken. (man hiver bare det store runde
> låg op og så sidder der to-tre små metalfiltre der kan blæses rene med
> trykluft).
> Haynes anbefaler flere andre ting man selv kan gøre, men jeg har endnu
ikke
> haft problemer.
>
> Spørgsmål 2) ja !!! sådan gør min også, og jeg mangler også lys i nogle af
> knapperne på radioen.
>
> Jeg har ikke spurgt citroen, men vil tro at man kan bestille en ny radio
> (koster nok en bondegård).
>
> Jeg tvivler på at det kan betale sig at indlevere radioen til rep., men
det
> kunne jo også være at man kunne finde en brugt OK radio hos en hugger.
>
> God fornøjelse
>
> Kim Olsen
> Xantia 1,8 8v 1994
> kørt km 60000 på 2,5 år uden problemer
> "knudbjarne" <knudbjarne.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:BC9U9.34124$Hl6.3718661@news010.worldonline.dk...
> > Syns problemer.
> > Kan nogen fortælle mig hvorledes jeg sikre mig at mit hydrauliksystem er
> > ok til at gå gennem periodisk syn,kan jeg selv kontrollere og hvordant
> > gør man dette? Det øvrige er jeg klar på selv at ordne. Bil er en Xantia
> > årgang 95,som jeg har haft 1år og har aldrig tidligere haft citroeng,så
> > derfor mit spørgsmål.

1. er alle dine bremseskiver blanke?
2. er dine hydraulik- og bremserør fri for rust.
3. er der slør i bærekugler, styrekugler og bøsning ved baghjulene.
4. er den sløv til at hæve sig op og føles den lidt stiv i affjedringen (kan
nok ikke blive kasseret på det, men få en bemærkning) så skift alle
hydraulikkugler, det er forholdsvis let!
5. arbejder hydraulikpumpen meget: hyppige kliklyde: så er det også
akkumulatorkuglen, den er magen til de øvrige kugler, men der kan være lidt
forskellig tryk på dem, men der fremgår af en oversigt i de fleste
reservedelskataloger. er du i tvivl, så kom blot igen.
5. jeg kan ikke huske om Xantiaen også har problemer med rust i de forreste
dørstolper.
6. sørg for at håndbremsen ikke hænger.
7. alt lys har du vel check på.
8. sørg for at der ikke er olie på motor, gearkasse og differentiale, og at
der ikke kommer olie ud ved tætningen til drivakslerne, evt. kan du stoppe
før synshallen og lige tørre det sidste olie af.
9. drivakselmanchetterne ude ved forhjulene skal være tætte.
Det var lidt til at begynde med. Jeg kunne i farten heller ikke komme på
mere, for al rust har du vel check på.

For øvrigt er der en lille god side om generelt ved syn på:
www.bilsyn.dk der kan du også se hvilke bemærkninger der har været til din
bil sidst den var til syn! en udmærket detalje.
--
Venlig hilsen
Møller
"Help and you shall be helped"

Kommentar
Fra : knudbjarne

Dato : 12-01-03 12:04

Hej Riskoger og Kim Olsen
Jeg vil bruge jeres hjælp,men radioen er det ikke pærer men krystaller displayet er belyst med,for selve det almendelig lys i radioen er ok, det er der hvor man ser hvad station man er på,måske heder det digital.
VH KBK.

Kommentar
Fra : knudbjarne

Dato : 12-01-03 13:31

Hej alle der har hjulpet mig med xandiaen
Der er lige et problem som i nok ikke kan løse formi .
Problemet er at mine baglygte er matte +refleksene og det ligner som om der har været brugt opløsningsmidler,måske lakforsegler.
Hvis jeg bruger en klud med olie og tører dem pver ser de ud som nye,men det holder bare ikke ret længe, er der nogen der har et tibs?.
VH KBK

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 12-01-03 15:15

Hej Knudbjarne.
Ja har selv set det på forskellige xantia´er, og det er ikke kønt
vil tro at det er plast materialet som lygterne er lavet af der bliver affarvet af solen
men jeg har ikke set problemet på nyere modeller med hvid/røde baglygter.
regner med at dine baglygter er sort/rød.
måske du hos en hugger kunne være heldig at finde et par hvid/røde baglygter.

Kommentar
Fra : knudbjarne

Dato : 29-01-03 02:24

Hej riskoger
Jeg på nettet set at man skal blande halv lindolie og halv terpentin og så gennemvæde glasene,det er forsøgt og det ser ud til det kan holde et stykke tid, så mugligvis det kan løse problemet,herom senere.
VH KBK

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 29-01-03 17:17

Hej knudbjarne

Det var godt!.Fedt at der findes gode råd her på "nettet"
jeg håber at det holder.

p.s. kan nu også bedst li de sort/røde baglygter.........he he

Fortsat god fornøjelse med din Citroen.

Vh Riskoger