/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Løbetid? Evt...
Fra : Always8382
Vist : 819 gange
50 point
Dato : 18-02-07 20:12

Halløjsa derude. Håber jeg kan få en smule hjælp. Min kæreste og jeg "overtog" en lille sød hunkat her før jul, hun er lige blevet 2 år, og har tidligere haft et kuld unger. I denne kølige tid vil hun gerne være inde. Men her de sidste par dage har hun været helt ved siden af sig selv. Kattejammer, vrikken med måsen, og ingen mad, burde jo tyde på løbetid? - eller hva. Vi er begge temmelig "grønne" på katte området.
Hvad koster det evt at få hende steriliseret? - og er der nogle der kan anbefale en dyrlæge/klinik i Østjylland...

På forhånd tak.

Klaus...

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 20:27

Det er helt klart at din kat er i løbetidAl den jamren er til at blive helt skør af..Jeg tror det koster omkring 400 kr. at få den steriliseret..Jeg gav 1000 kr. for mine 5.(Må lige tilføje at jeg har 2 hunner,resten er drenge.)Men kun fordi jeg får rabatOg så er det en god idé at få den steriiseret.At give den p-piller over længere tid,har den ikke godt af.Den kan være uheldig at få bl.a. livmoderbetændelse.
Hej fra dior

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 20:28

Jeg på selv i Nordsjælland,så kan ikke anbefale en god dyrlæge.
Men kig på nettet

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 20:29

Jeg bor selv i Nordsjælland,skulle der stå

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 18-02-07 20:33

Ja det er til at blive hjernedød af... Har måttet sove hos de gamle i nat for at få lidt søvn... - 400 kr. Det lyder meget billigt. Har hørt den lokale klinik, og han ville have 1600 kr... Har desværre ikke nået at kontakte andre her inden weekenden. P-piller er udelukket. Dyret kaster dem sikkert op, og så er det bare penge ud af vinduet...

Tak for bekræftelsen af at den er løbetid...

Klaus

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 20:41

De 400 kr. er hvad jeg normalt skulle have betalt for en enkelt kat.
Måske er der en prisforskel fordi du bor i Jylland.Kan kun håbe på det er billigere
Det kan være meget sjovt i starten når katten er i løbetid,men bestemt ikke når man skal sove,og den kalder på hankattene..og laver de mest mærkelige krumspringMen faktisk tror jeg at katten lider på en måde,fordi den ikke kan få fat i en hankat.Så en rigtig god idé hvis i får den steriliseret

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 20:45

Lige et lille sidespring ang. p-piller:
Blondinen stak hendes p-piller op i næsen.Hun ville ikke have nogle snotunger...
(Kunne ikke dy mig)
Held og lykke med jeres lille guldklump.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 18-02-07 21:06

Det lyder som løbetid. Her har vi tre i øjeblikket... Det er et helvede... I det lange løb er det sundere for katten at blive neutaliseret, så det skal I få gjort.

Jeg kommer også fra Nordsjl. så heller ikke der kan jeg anbefale en dyrlæge, men hør lidt rundt omkring hvad folk omkring jer kan anbefale.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 18-02-07 21:07
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 18-02-07 21:10

De her ser seriøse ud gennem hjemmesiden:
http://www.aad.dk/

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-07 22:15

Hej.
Din kat er helt sikkert i løbetid, og højst sandsynligvis er hun allerede blevet parret af en eller flere hankatte i omegnen. Hvis du vil have katten stereliseret/nøjtraliseret, så er det med at komme til dyrlægen ret så hurtigt, inden fostrene udvikler sig for meget.
En pris på kr. 400 for sterelisation af kat, er så billig, at jeg har svært ved at tro det. Normalpris for flere år siden var kr. 500 men nu til dags koster det omkring kr. 1000 hos smådyrs-dyrlæger. Ved dyrehospitaler ligger prisen væsentlig højere, fra kr.1600 og opefter.
At få en hankat kastreret er meget billigere, her er prisen fra kr. 500 hos de fleste smådyrs dyrlæger.
Det er hankattene der kommer ilende til hunkattene når de er i løbetid. Hankatte kan både lugte og lytte sig frem til en løbetid ved hunkatte, sågar hvis hun er lukket indenfor. Hunkattene bliver helt eksede i denne periode, men det er ikke synd for dem, snarere synd for menneske ejeren, på grund af den konstante jammer og hyleri døgnet rundt. Hunkattene kan ganske rigtig få p-piller mod uønsked drægtighed, men man skal huske at holde p-pille pause i de mørke måneder.
Mit forslag vedr. dyrlæge i din omegn er, at søge i telefonbogen, og dernæst ringe og forhøre dig mht. priser. smådyrs dyrlæger vil altid være de billigste.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 22:25

Citat
En pris på kr. 400 for sterelisation af kat, er så billig, at jeg har svært ved at tro det.
Det var hvad jeg skulle give for en enkelt kat for 2 år siden..Det er muligvis dyrere for andre.Jeg kan kun tale for mig selv
Og jov,når hunkattene er i løbetid har de det ikke godt.Deraf den evt. manglende appetit.
Hav en fortsat hygsom aften med misserne
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 18-02-07 22:28

hej!
Ja de er en plage p.t. Men har du givet hende p-piller kan hun ikke bare kaste dem op. Der er dog en indkøringsperiode på et par uger.prisen på steralisation ligger rigtig nok på de små 1000. med et skud pennecillin.
Ellers fortsæt et par uger endnu m. pillerne og så ellers held og lykke!!!!
Hilsen la

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 18-02-07 22:33

Sagen er bøf. Mig afsted med den gule fagbog i morgen, nu skal det apparat til at tie stille... Tusind tak skal i have alle sammen...

Klaus

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 22:37

Ingen af mine 5 katte har fået penicilin da de blev steriliserede/kastrerede..Det vil jeg da gerne høre nærmere om hvad det betyder?
"Indkørngperioden" vil jeg også gerne høre lidt mere om?

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 22:45

Ti så stille lille mis,og lad din far og mor få fred til at soveAt have en lille mis i løbetid er næsten værre end at have et spædbarn
Nu er der måske nogle der vil fortælle jer,at jeres lille guldklump vil tage på i vægt når den bliver steriliseret.
Hvis i giver missen den rigtige kost,vil den ikke tage på i vægt.
Men det fortæller dyrlægen jer sikkert selv.
Ellers spørg ham hvad der er bedst for jeres lille mis.
Held og lykke med det hele.
Hej fra dior og misserne

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 18-02-07 22:56

svar til spørger ang. pennicellin
Ved sterelisation af hunkat, er det en åben operation, hvor mulige baciller trives. Jeg siger ikke at det er fast procedure, men så har den nok lidt at stå imod med. Det er dog et større indgreb, hvorimod hankatten ikke engang bløder (penicillin gives også her) Jeg er ikke dyrkæge, men har været igennem processen et par gange. Heldigvis med godt resultat
Hilsen la

Kommentar
Fra : dior

Dato : 18-02-07 23:08

Citat
svar til spørger ang. pennicellin
Ved sterelisation af hunkat, er det en åben operation, hvor mulige baciller trives. Jeg siger ikke at det er fast procedure, men så har den nok lidt at stå imod med. Det er dog et større indgreb, hvorimod hankatten ikke engang bløder (penicillin gives også her) Jeg er ikke dyrkæge, men har været igennem processen et par gange. Heldigvis med godt resultat
Ok,det har jeg aldrig hørt omMen sikkert en udmærket idé.
Alle mine katte er blevet steriliseret/kastreret herhjemme.Det var mit eget valg,da jeg ønskede de skulle vågne op i deres omtågede tilstand herhjemmeOg føle sig trygge.Hvad de også gjorde.Dejligt for både dem og mig selv.
Der kom en meget lille smule blod fra både mine han-og hunkatte.Men kun et par dråber.Ikke noget at snakke om.
Indgrebene varede ca. ½ time ialt.Havde heller ingen problemer.Men sjovt var det da at se misserne vågne op af narkosenOg kunne ikke lade være med at grine da én af dem tissede på mig..Man må sige de får en lille brandert på efter sådan en omgangMen helt klart en god beslutning at tage.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-02-07 01:14

Vores misser har ose altid fået pennicillin efter neutralisering.

Hunkatten skal være ca.½ år - 7 måneder når den neutraliseres, så Jeres pigemis' alder er helt fin.

Operationen er en del større for pigemisser end for drengene, derfor er prisen osse højere. Jeg kan heller ikke helt forstå den nævnte pris på 400 kr.? Vi gav, for sidste neutralisering ca. 700 kr. - vi fik en smule 'mængderabat' fordi vi havde to på een gang.

Ved samme lejlighed blev vaccinationen og øremærkningen klaret - så hvis Jeres kat ikke er blevet registreret v. øremærkning ved tidligere ejer, så kan I jo få dette klaret samtidig mens den er i narkose.

Jeg kan ikke anbefale en dyrlæge i Østjylland da jeg selv befinder mig på Sjælland MEN - som en ovenover er der i hvert fald en enkelt dyrlæge I IKKE skal bruge (vedkommende er berygtet over det ganske land, blandt alle os dyreelskere).

Held og lykke med det, det er næsten synd at stoppe skønsangen - meeeeen osse kun næsten

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-02-07 12:38

ja bare se at få hende neutraliseret, så bliver det meget mere begahegligt ;)
Og man kan købe specielt foder til hende bagefter så hun ikke tager på i vægt (har vi til vores hunkat).
Og mht at vågne op i vante omgivelser hentede jeg nu altså min kat ved dyrlægen ikke længe efter han var færdig, og fik hende med hjem så hun vågnede op herhjemme.....

Men ja neutralisation er altid en rigtig god ide hvis man ikke vil have killinger. Både vores han og hunkat er det.

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 07-03-07 20:08

Så fik vi det gjort. Og sikke en lettelse, bedste penge brugt ever..... Hos Møldrup Dyreklinik ved Hobro... Super service, og ekspertise. - 1068 kr. inkl, vaccine, og øremærkning...

Tak alle sammen...

Finder lig ud af senere hvem der skal ha pointene...

Klaus

Kommentar
Fra : dior

Dato : 07-03-07 22:35

Hejsa.
Håber at i får jeres søvn nu.
Skønt at høre at i er blevet tilfredse med jeres valg mht. sterilisationen.
Hilsener fra dior.