/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
blender eller foodprossecor
Fra : jobestar
Vist : 1124 gange
100 point
Dato : 18-02-07 11:25

Hejsa

Jeg laver gerne 3-4 liter kødsovs af gangen og fryser små single potioner ned. Jeg er bare ved at være ret træt af at snitte alle de løg, gulerødder, hvidløg og hvad man ellers kan finde på. Så vil købe mig noget elektrisk.

Bruger maks. 500kr.

Synes i jeg skal gå efter en billig foodprocessor eller dyr blender?

Nogen erfaringer på området? Kunne forstille mig at blendere måske vil lave løgene til smoothieagtig substans hvilket jo ikke er hensigten.

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : pjyden

Dato : 18-02-07 11:30

Hej

Jeg ville vælger en foodprosser, den kan du også bruge til fx at lave dej.
Jeg brugt min til jul til at hakke lever og spæk i da, min kødhakker ikke ville virke.
Du skal huske at gulerødder godt kan give farve fra sig så din beholder bliver gul, vaske det af i først kold vand.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-02-07 11:33

Du har ret, blenderen giver en "creme".

Jeg personligt kan ikke lever uden begge redskaber.
Jeg har en stavblender, der for mig er uundværlig.

Men pjyden har helt ret, til dit formål er en food-processor, den hele rigtige option.

Accepteret svar
Fra : mortenon44

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-07 11:40

Helt klart foodprocessor. Er ret sikker på at blenderen laver dine grøntsager til smoothies.
Under 500 kr bliver svær da de jo generelt er dyre. Men prøv at tage et kig på den her http://www.pixmania.com/dk/dk/461018/art/moulinex/foodprocessor-fp600141.html?srcid=88

507 kr og så hævder de at den er velegnet til at skiveskære eller river grøntsager.

Også følgende opfylder dine økonomiske krav:
http://www.pixmania.com/dk/dk/461051/art/moulinex/foodprocessor-masterchef.html?srcid=88
http://www.xave.dk/index.php/product_detail/product_id=561
http://www.toolshop.dk/shop/default.asp?setlng=26&productid=MCM%202004

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-02-07 11:55

Men er der nogle, der kan have mere end knap 1 liter i skålen?

Jeg tænker på de 3-4 liter kødsovs......

Hanne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-07 11:55

Når du skal hakke og snitte duer blenderen ikke. Men en god foodprocesser kan.

Foodprocessoren er til det der skal males til en helt kremet konsistens. Og til at hakke hårde ting, som isterninger og hårde krydderier , hvis den er stærknok til det . Der er et vist overlap i anvendelsen. Vi bruger blenderen til leverposteg, men det kan sikkert også laves i foodprocessorens hakker, hvis den kører længe nok.

Desværre er gode fooodprocessorer med regulerbar hastighed , kraftig motor og de rigtige snittejern , rører og hakkekniv ikke helt billige.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-02-07 11:55

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 18-02-07 12:04

Jeg vil prøve at kigge her: http://www.coop.dk/nettorvet/produkt_lst.aspx?simuler=&dept_id=463&pagingmove=tilbage&ListAbsolutePage=2

Jeg tror ikke rigtig på pixmanir men smag og behag er ikke ens

Hilsen swarn

Kommentar
Fra : mortenon44

Dato : 18-02-07 12:07

Ingen af dem jeg linker til kan indeholde 3-4 liter. Men nu skal processoren jo heller ikke rumme hele kødsovsen men blot snitte grøntsagerne. Der burde de 2,2 liter som den øverste jeg linker til har, være nok. Og hvis ikke må man jo bare snitte i 2 omgange.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-02-07 12:23

på markeder og genbrugscentre kan du få hele den maskinpark, du ønsker dig til få kroner. gå efter de steder, hvor maskineriet kan afprøves først.
og hvis du er grundig, så kig lige på tænk og resultater først.

det er svært at få en maskine, som klarer hele husholdningen. selv har jeg bl.a. en oldsag af en braun stavblender (købt lige da de kom frem). den er forrygende, da du hele tiden kan standse i tide.
hvis du køber en blender, så køb en braun med en stor glasbeholder, den kan holde til hårde opgaver som bl.a. isterninger og kan rumme 1 3/4 ltr. væske.

kombimaskiner går jeg ikke ind for. ved evt. reparation har du ingen hjælpemidler.
held og lykke med forehavendet.

ps. vi fryser ned på samme måde og bruger tomme (haha, hva ellers) margarinebøtter. der kan være en kødret til to.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-02-07 12:49

Der kan være en liter væske i en stor bøtte fra tyrkisk/græsk yoghurt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-02-07 12:49

Du kan også købe en minihakker.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-02-07 13:33

haha, hvem kan som enlig æde 1 ltr. sovs ikke at forveksle med sauce bette hanne
hirhhirh

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-02-07 16:01

Suppe, my dear, suppe!

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 18-02-07 20:10

Tak for svaret mortenon44.

Og tak til alle for god respons:)

tror jeg vil købe den til 507kr. moulinex eller hvad den hedder..

Mvh Oscar