/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Om at søge legat?
Fra : jes-a
Vist : 417 gange
50 point
Dato : 17-02-07 11:27

Hej

Jeg har fundet fire legater, som støtter studenter med min uddannelse. De bruger alle ansøgningsskema. Jeg har aldrig søgt legater før, så jeg kender ikke til proceduren.

Hvordan får jeg deres ansøgningsskema og hvor lang tid i forvejen må man søge.
Hvilket beløb giver den bedste chance at søge og hvilke ting bør man udlade at skrive. Jeg skulle jo gerne sælge min økonomiske situation bedst muligt.

Hvad har du gjort, og kan det overhovedet betale sig at søge?

mvh

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-02-07 12:04
Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-02-07 12:05
Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 14:53

Du skriver til advokaten (eller hvem du har som kontaktoplysning) og beder om et ansøgningsskema, gerne vedlagt en frankeret svarkuvert (nogle kræver det ligefrem).

Så udfylder du skemaet og returnerer det. Ansøgningsfristen varierer, da der ikke er fælles faste udbetalings- eller ansøgningsdatoer.

Ligesom med en job-ansøgning er det en god idé at give relevante oplysninger, men det kan ikke anbefales at snyde... Du risikerer at skulle betale tilbage, hvis det opdages.

Nogle legater er skattefri, eks. rejselegater, men derfor vil skattevæsenet alligevel gerne se en form for regnskab.

Og hvis du sender almindelige ansøgninger (uden skema), så skriv som minimum fonden/legatets/ advokatens navn rigtig, husk en dato og ikke mindst underskrift og afsenderoplysninger!

Og ja, det kan svare sig, også selvom du nok ikke skal regne med at få fra alle eller lige med det samme. Men du skal sørge for at opfylde kriterierne.