/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dias scanner
Fra : HJA
Vist : 34569 gange
100 point
Dato : 16-02-07 14:17

Jeg har lige købt den dias scanner som Aldi havde på tilbud i denne uge (ZOLID) og taget den i brug; efter at have scannet 6 negativer skriver den at der er fundet en fejl og at programmet lukkes. Jeg har geninstalleret og det hjalp ikke - jeg har talt med supporten og de mener at det er en fejl i driveren; men producenten er i Kina hvor der er nytår nu og der vil derfor gå mindst 14 dage før de kan begynde at løse problemet.
Er der nogen der har et godt råd?
Skal jeg vente på at de eventuelt får løst problemet eller skal jeg få pengene tilbage (1399,-) og så købe en anden scanner og igivet fald hvad skal jeg så vælge. Jeg skal primært bruge den til at scanne negativer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-07 14:35

Det kan sagtens være en fejl i driveren, eller der er sket en fejl ved instalationen, du kan forsøge at fjerne driveren i Enhedshåndtering, afinstalere softwaren i Tilføj/fjern programmer, genstarte computeren, når så computeren er genstartet, vil der komme en popop som fortæller at der er fundet ny hardware, klik på den og følg guiden og sæt den medfølgende CD i, når du bliver bedt om det. Måske vil det også være en god ide at køre en reg cleaner før du geninstalere.
Det der med nytår og ingen support i 2 uger, synes det lyder lidt langt ude, er der ikke mulighed for at hente driver på en hjemmeside, hvis nu der er fejl i den du har på CD? Siden er vel ikke nytårs lukket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-07 14:49

Hvem i Kina laver den.....

Zolid er sikkert kun et mærke Aldi bruger....

Så kig lige i brugsanvisningen hvem der fremstiller den.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-07 16:53

Jeg kiggede også på den skanner og fandt den for dårlig, og undlod at købe. På pakken stod intet op opløsningen, og det er i sig selv mistænkeligt. Men den brugte 2 byte pr farve og det giver 6 bytes pr punkt . Det var også kun en USB 1,1
Når der så stod at der kunne være intil 16 Mbit pr billedde (så vidt jeg husker) bliver det jo ikke til mange pixels pr billede.
For at gøre et godt 24mm x 36 mm dias blot nogenlunde retfærdighed, bør det vel skannes med over 5 Mpixels og gerne det dobbelte.

Er der nogen andre som har erfaring med den skanner eller andre skannere til rimelige penge.

Jeg vil eventuelt gerne købe en god brugt en. Der må vel være nogen som er færdige med deres gamle dias og har en i overskud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-07 17:16

Denne havde Aldi på tilbud for 3 år siden....

Og den virker upåklageligt (1800Lab)

http://www.scanace.com/en/product/product.php

Om det er samme firma de handler med vedr. den anden ved jeg ikke, men hvis det er der drivere her....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-07 17:45

Den scanner som refi linker til, den har jeg, og kan kun bekræfte at den virker upåklagelig.
Ved scanning af negativer og diaposetiver på strimmel, som ikke er klippet ud i små bidder; her kan man lave en automatisk scanning af alle billeder, da den selv trækker filmen frem til næste billed.
På forsiden er der en klap, hvor der kan indsættes dias i rammer, til scanning. (Her kan det anbefales at bruge glasløse rammer, da glassene kan give uheldige indvirkninger, som newton ringe, når billedet har slået sig i varmen fra en projektor.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-07 17:47

Jeg kommer til at tænke på, om denne ALDI scanner er TWAIN kompatibel?
For så kan du ikkert bruge et andet program med scannerfunktion!

Kommentar
Fra : HJA

Dato : 16-02-07 19:05

Jeg har prøvet at afinstallere driveren og hente en ny på nettet - det hjalp heller ikke.
Aldi scanneren er magen til den der hedder primefilm.
Programmet den bruger hedder Cyberview X - men nu er jeg i tvivl om, om det er driveren eller jeg er helt galt på den.
Scanneren er TWAIN kompatibel i følge brugsanvisningen som Severino skriver.
Det der undrer mig er at jeg kunne køre 6 negativer før der blev problemer og at jeg så ikke kan få den til at køre bare nogle få stykker efter ny inst.
Hvis der ikke er nogen der har det rette råd og jeg så bliver nødt til at levere den tilbage - hvad skal jeg så købe og hvor.
Lige i øjeblikket er jeg godt træt af den.
HJÆLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-07 19:26

Noget tyder på den kommer fra samme firma...

se her

http://www.scanace.com/en/download.php

Prøv at tjekke om der er nyere drivere der - hvis ikke du allerede har været på den side....

Hvis du har andre billedbehandlingsprogrammer så prøv med dem (scanneren burde komme i menuen på programmerne som TWAIN)

Det er da et forsøg værd.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-07 20:29

Har du en anden TWAIN kompatibel scanner, hvor du måske kan få den til at se din filmscanner i dens software?

På et tidspunkt havde jeg tre forskellige scannere koblet på min PC, og i softwaren kunne jeg så vælge hvilken jeg ville bruge som den primære scanner! - Måske har du også den mulighed ???

Kommentar
Fra : HJA

Dato : 19-02-07 12:12

Hej igen!!!

Nu er jeg blevet træt af Aldiscanneren og den bliver leveret tilbage - jeg finder forhåbentlig en anden der duer bedre.
Tak for jeres forsøg på at hjælpe mig.

Jeg er ikke så kendt med dette system ang. point og aceptering af svar - der har været mange gode forsøg på at hjælpe men ikke nok til at det lykkedes.

Hvordan lukker man spørgsmålet mest retfærdigt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-07 12:34

Citat
Hvordan lukker man spørgsmålet mest retfærdigt.

Fik du hjælp du kunne bruge ? Så klik på accepter i det indlæg som hjalp dig mest, du har også mulighed for at annulere spørgsmålet men du får ikke point tilbage, når der skrevet i spørgsmålet, jeg håber du kan bruge dette til noget

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-07 12:40
Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-07 12:45

Det bestemmer du selv....

Du kan annulere - point er tabt under alle omstædigheder

Du kan acceptere det svar du syntes hjalp mest.....

Så det er helt din egen beslutning....

Godkendelse af svar
Fra : HJA

Dato : 19-02-07 18:38

Tak for svaret Manse9933.

Det var måske ikke det bedste svar men det var den scanner jeg købte i stedet for Aldi-scanneren.
Nu håber jeg så den lever op til forventningerne.

Mvh
HJA