/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
K&N Filter og Luftfilter kasse mod ???
Fra : jesper_m_h
Vist : 1451 gange
100 point
Dato : 11-01-03 21:08

Nogle tanker vedrørende luftfilter kasse !!!

Der sidder 4 Karbs hver på 40+ mm. og der er KUN et hul ind i kassen på 40+ mm.

Større hul = mindere modstand = mere luft = mere træk i raketten ??

Der er kun 1 aktiv Karb ad gangen og det er derfor ikke nødigt at hullet ind er større end en Karb ???

Hvorfor er der nogle der bruger et filter pr Karb ???

Hvor vigtig er "kassen" Balance resonans modtræk Osv. ???
Hvad kan der modificeres på en støbt kasse der er jo kun et filter i ???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 14:53

jesper_m_h <jesper_m_h.news@kandu.dk> skrev i en
news:2P_T9.33730$Hl6.3647346@news010.worldonline.dk...
> Nogle tanker vedrørende luftfilter kasse !!!
>
> Der sidder 4 Karbs hver på 40+ mm. og der er KUN et hul ind i kassen på
> 40+ mm.
> Større hul = mindere modstand = mere luft = mere træk i raketten ??
> Der er kun 1 aktiv Karb ad gangen og det er derfor ikke nødigt at hullet
> ind er større end en Karb ???

I og for sig rigtigt tænkt!
Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke her et
gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
rørforbindelser.
Det er dog meget længe siden at jeg (af samme grund?) har set andet end
direkte forbindelse mellem den enkelte karburator og luftfilterkassen,
hvorfor Jeg savner at vide hvilken model dette her drejer sig om!?
Ved direkte 4-4 forbindelse kan man tillige kombinere med en tragt af given
længde indvendigt i luftfilter-kassen (indsugnings-tragte er en videnskab
for sig!)

> Hvorfor er der nogle der bruger et filter pr Karb ???

Sikkert fordi det er den eneste måde at få et uoriginalt vaskbart K&N-filter
:-/
I tilfælde at man monterer karburatorer af uoriginale størrelse (f.eks.
"flatslides" eller "smoothbore's"), er enkeltfiltre sikkert også den enest
mulighed for at få filtre på!

> Hvor vigtig er "kassen" Balance resonans modtræk Osv. ???
> Hvad kan der modificeres på en støbt kasse der er jo kun et filter i ???

Enkelt-filtre på C.V. karburatorer, er dog ikke noget der hænger sammen: Alt
for meget turbolens slår igennem de frit liggende filtre og påvirker
vacuum-styringen af spjældet - Hér er det tydeligt at der er en vis "læ" i
luftfilterkassen!

Luftfilterkassen er dog også konstrueret med henblik på indsugnings-støj,
hvilket kan afstedkomme bedre gennemtræk ved fjernelse deraf :-/

Og som altid er fabrikken nødt til at konstruere efter det bedste kompromis
imellem topydelse og bundtræk. Igennem modificeringer kan man måske nok
vinde flere kræfter; men det vil samtidig betyde indskrænkninger i bund og
mellem -området!!

Endelig er gearkasseudluftningen originalt ført op til luftfilterkassen, for
derved at forbruge de kulbrinteholdige oliedampe som gearkassen indeholder.
Hvis man helt dropper at bruge luftfilterkassen, står man med det (i en vis
grad overskuelige) problem at udluftningsslangen skal føres væk hvor
oliedampene ikke sviner motor og bagsvinger (=> kosmetisk) til såvel som
bagdæk og bremse ( => IKKE kun kosmetisk = )

--
Armand.

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 12-01-03 15:18

Det drejer sig om en RF600R Suzuki fra 98 den er let modificeret men jeg har en ide om at det ikke er gjort færdigt ???

Der er nogle der fortæller at man er "nød" til at lave om på luft systemet for at få bedst træk (top ydelse er lige meget der er nok) og gjort rigtigt er der en del at hente, for som du selv skriver er det et kompromis mellem mange faktore fra fabrikken (regler og godkendelser).

Jeg er ikke ingeniør men nyder at tingende er iorden og vil gerne selv hvis muligt.
jeg ved godt at RF'eren ikke lige er den kvikkeste ud af hullet men der må være noget at hente (de der kompromier igen) på den side der vender væk fra de 230+ Kmt. Som den standart kan (det er 100 Hk. Modelle) men det er ikke lige til at se hvor og hvad der er nødventigt for at hente lidt pow i lavt og mellem omr.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-03 01:41

armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:avrrot$1i6$1@news.cybercity.dk...
>
> jesper_m_h <jesper_m_h.news@kandu.dk> skrev i en
> news:2P_T9.33730$Hl6.3647346@news010.worldonline.dk...
> > Nogle tanker vedrørende luftfilter kasse !!!
> >
> > Der sidder 4 Karbs hver på 40+ mm. og der er KUN et hul ind i kassen på
> > 40+ mm.
> > Større hul = mindere modstand = mere luft = mere træk i raketten ??
>
Hvis der er ment et hul ind i kassen pr. karburator, og det blivr det jo
nærmest nødt til at være,
så må røret (indsugningsrøret) fra karburatoren i i kassen ikke pludselig
blive større i diameter.
Det er det samme som gælder for udregning af indsugningskanater og tragte,
altså gennemgående kun langsom/gradvis stigning/sænkning i diametre, og uden
pludseligekanter; altså rundkantet tragtåbning. Ved pludselige diameter
ændringer i et rør sker der pludselige ændringer af hastigheden for den
gennemstrømmende luft, resulterede i svingningsfrekvenser, som bremser
luft/benzin indsugningen
>
> > Der er kun 1 aktiv Karb ad gangen og det er derfor ikke nødigt at hullet
> > ind er større end en Karb ???
>
> I og for sig rigtigt tænkt!
> Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke her
et
> gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
> rørforbindelser.
>
Når man læser om/studerer tuning af kørertøjer, altså biler og motorcykler,
ser man at til tider benyttes forskellige indsugningslænger på samme motor,
og at det så er for at få nogle cylindre til
at trække ved et vist omdrejningstal og andre ved et andet omdrejningstal;
altså derved et bredere felt. Vi kan jo også se det samme for
udstødningssystemer. Jeg finder det nu bedre med variabel indsugningslængde
systemet.
>
> Det er dog meget længe siden at jeg (af samme grund?) har set andet end
> direkte forbindelse mellem den enkelte karburator og luftfilterkassen,
> hvorfor Jeg savner at vide hvilken model dette her drejer sig om!?
> Ved direkte 4-4 forbindelse kan man tillige kombinere med en tragt af
given
> længde indvendigt i luftfilter-kassen (indsugnings-tragte er en videnskab
> for sig!)
>
> > Hvorfor er der nogle der bruger et filter pr Karb ???
>
> Sikkert fordi det er den eneste måde at få et uoriginalt vaskbart
K&N-filter
> :-/
> I tilfælde at man monterer karburatorer af uoriginale størrelse (f.eks.
> "flatslides" eller "smoothbore's"), er enkeltfiltre sikkert også den enest
> mulighed for at få filtre på!
>
> > Hvor vigtig er "kassen" Balance resonans modtræk Osv. ???
> > Hvad kan der modificeres på en støbt kasse der er jo kun et filter i ???
>
> Enkelt-filtre på C.V. karburatorer, er dog ikke noget der hænger sammen:
Alt
> for meget turbolens slår igennem de frit liggende filtre og påvirker
> vacuum-styringen af spjældet - Hér er det tydeligt at der er en vis "læ" i
> luftfilterkassen!
>
Luftfilterkasserne er jo meget store på de nyeste motorcykler fordi man har
fundet ud af hvilken
"delvis resonseffekt" dette har jeg kan ikke huske omman nu snakker om
luffilterkasser på 15 gange samlet cylindervolumen; det er ihverfald stort i
forhold til for 20- 30 år siden.
>
> Luftfilterkassen er dog også konstrueret med henblik på indsugnings-støj,
> hvilket kan afstedkomme bedre gennemtræk ved fjernelse deraf :-/
>
> Og som altid er fabrikken nødt til at konstruere efter det bedste
kompromis
> imellem topydelse og bundtræk. Igennem modificeringer kan man måske nok
> vinde flere kræfter; men det vil samtidig betyde indskrænkninger i bund og
> mellem -området!!
>
> Endelig er gearkasseudluftningen originalt ført op til luftfilterkassen,
for
> derved at forbruge de kulbrinteholdige oliedampe som gearkassen
indeholder.
> Hvis man helt dropper at bruge luftfilterkassen, står man med det (i en
vis
> grad overskuelige) problem at udluftningsslangen skal føres væk hvor
> oliedampene ikke sviner motor og bagsvinger (=> kosmetisk) til såvel som
> bagdæk og bremse ( => IKKE kun kosmetisk = )
>
> --
> Armand.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-03 11:19

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:avt20e$pr6$2@news.loxinfo.co.th...
>
> armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:avrrot$1i6$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke
her
> >et gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
> > rørforbindelser.
> >
> Når man læser om/studerer tuning af kørertøjer, altså biler og
motorcykler,
> ser man at til tider benyttes forskellige indsugningslænger på samme
motor,
> og at det så er for at få nogle cylindre til
> at trække ved et vist omdrejningstal og andre ved et andet omdrejningstal;
> altså derved et bredere felt. Vi kan jo også se det samme for
> udstødningssystemer. Jeg finder det nu bedre med variabel
> indsugningslængde systemet.

Mnjaeh :-/
Ved lanceringen af GPZ 900R beskrev MOTORRAD hvilke faktorer der gjorde at
Kawa'en kunne have 115Hk imod de 35 Hk der er i en Opel Kadett motor på
samme størrelse:
Derfra husker jeg at manifoldenes forskellige rørlængder medførte en forskel
i fyldningsgrad på hele 35% imellem de midterste hhv. de yderste cylindre

Umiddelbart anskuet må det ene sæt cylindre derfor fødes 35% for fedt for at
det andet sæt ikke skal gå for magert, og dét giver umiddelbart ingen
gevinst!
Tilfældet viser også hvor man vinder mereffektem i den klassiske biltuning
á: dobbelt Weber og banan manifold til udstødningen, og dét trick tror jeg
ikke giver nogte hul i bunden - Ergo den forskellige indsugningslængde er
ikke fordelagtig andet end at den gælder alle indsugningsporte (á: variabel)
:-|

> >
> Luftfilterkasserne er jo meget store på de nyeste motorcykler fordi man
har
> fundet ud af hvilken
> "delvis resonseffekt" dette har jeg kan ikke huske omman nu snakker om
> luffilterkasser på 15 gange samlet cylindervolumen; det er ihverfald stort
i
> forhold til for 20- 30 år siden.

Jup!
"Helmholz-resonator" er navnet på princippet vist, ikke?
Men det er da fortrinsvis beregnet på tocylindrede :-/

--
Armand.

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 13-01-03 11:48

Helmholz-resonator ???

er det ikke kun til to taktere.
Jeg syntes at kunne huske at der sad en afstemt dåse på min kava knoldhopper for at give et bedre "powerband" Kan det tænkes at filter kassen virker på samme måde ???
Hvis det er sådan er det ikke også sådan at en Helmholz-resonator kun virker i et meget smalt frekvens område, jeg kender dem fra lyd verdenen hvor de bruget til at justere akustik i rum !!!

MVH
JMH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-03 13:47

armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:avu4go$2p81$1@news.cybercity.dk...
>
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:avt20e$pr6$2@news.loxinfo.co.th...
> >
> > armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
> > news:avrrot$1i6$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke
> her
> > >et gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
> > > rørforbindelser.
> > >
> > Når man læser om/studerer tuning af kørertøjer, altså biler og
> motorcykler,
> > ser man at til tider benyttes forskellige indsugningslænger på samme
> motor,
> > og at det så er for at få nogle cylindre til
> > at trække ved et vist omdrejningstal og andre ved et andet
omdrejningstal;
> > altså derved et bredere felt. Vi kan jo også se det samme for
> > udstødningssystemer. Jeg finder det nu bedre med variabel
> > indsugningslængde systemet.
>
> Mnjaeh :-/
> Ved lanceringen af GPZ 900R beskrev MOTORRAD hvilke faktorer der gjorde at
> Kawa'en kunne have 115Hk imod de 35 Hk der er i en Opel Kadett motor på
> samme størrelse:
> Derfra husker jeg at manifoldenes forskellige rørlængder medførte en
forskel
> i fyldningsgrad på hele 35% imellem de midterste hhv. de yderste cylindre
>
Dette står jo bl.a. i en af Weber bøgerne som jeg købte da jeg i 1976 - 79
baksede med
dobbelt Weber på min Honda CB750, købt hos Russ Colins i USA. Men fejlen på
den,Opel Kadeten, er som på de fleste biler fra den gang, at de kun havde en
kaburator til de 4 cylindre, og at manifoldet så var lavet dårligt, så der
nemlig blev forskellig fyldning af cylindrene; altså forskellen på den i
forvejen lave fyldning, som f.eks. 75 % contra at man kan opnå op til
omkring 120%. Til disse standard dårlige manifold, har man altid kunnet købe
bedre manifold til at bruge istedet, og som straks gav bedre/mere ens
fyldning. Problemet i datidensdårlige manifold var den dårlige indre
udforming. Når køretøjer skal have gavn af forskellige
indsugningslængder/tragte er det altid hvor hver cylinder har sin kaburator
(benzinindsprøjning) og det så er rette indsugningstragte med 2 sæt længder.
I sig selv er er jo gov. 15 % forskel i hvilken effekt fra den bedste til
den dårligste tragt. Det med indsugningen er jo bl.a. beskrevet i især den
af David Wizard bøger der blev lavet med forskningen i det engelsk
universitet.

Men hvorfor motorcycler som den nævte Kawa harflere Hk end biler af samme
størrelse og jeg
i sig selv en helt anden sag. For det ovenfor nævnte tilfælde var blot en
del af det altså et dårligt manifold.

>
> Umiddelbart anskuet må det ene sæt cylindre derfor fødes 35% for fedt for
at
> det andet sæt ikke skal gå for magert, og dét giver umiddelbart ingen
> gevinst!
> Tilfældet viser også hvor man vinder mereffektem i den klassiske biltuning
> á: dobbelt Weber og banan manifold til udstødningen, og dét trick tror jeg
> ikke giver nogte hul i bunden - Ergo den forskellige indsugningslængde er
> ikke fordelagtig andet end at den gælder alle indsugningsporte (á:
variabel)
> :-|
For øvrigt så var sammenligningstesten mellem benzin indsprøjtning og DCOE
Weberne i
Racecar Engineering for et par år siden jo interessant. Her blev man nødt
til at dyse Weberne
på en måde for at få dem til at virke i det nedre felt, og på en anden måden
til det øvre felt, for at
de gav flest opnåelige Hk over heleomdrejningstallet. Dette var jo ikke så
godt for den mest eksklusive karburator.
>
> > >
> > Luftfilterkasserne er jo meget store på de nyeste motorcykler fordi man
> har
> > fundet ud af hvilken
> > "delvis resonseffekt" dette har jeg kan ikke huske omman nu snakker om
> > luffilterkasser på 15 gange samlet cylindervolumen; det er ihverfald
stort
> i
> > forhold til for 20- 30 år siden.
>
> Jup!
> "Helmholz-resonator" er navnet på princippet vist, ikke?
> Men det er da fortrinsvis beregnet på tocylindrede :-/
>
Helmholz-resonansen gælder da både for 2 og firtaktere.
Gert
> --
> Armand.
>

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 13-01-03 14:56

Som jeg læser det er der ikke rigtigt noget at gøre på indsygnings side selv om nogle mener at der er noget at hente her.
Det jeg ønsker er at "få" lidt mere umfp i det nedre område (mere spark i måsen) ved lavere omdrejninger.
Og det siges at det kan gøres ret "nemt" ved at modificer luftfilter kassen men der bliver ikke snakket om hvordan så måske er det bare en and/gås. Hvem ved ???

Logikken siger at indsug er konstrueret ud fra et set kompromier sat af fabrikanten og som sådan skulle det være muligt at "flytte" lidt rundt på hvad Fabrikanten mener er "optimalt" for en given model.

MVH
JMH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-03 15:50

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:avuf28$ttt$1@news.loxinfo.co.th...
>
> armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:avu4go$2p81$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Helmholz-resonator" er navnet på princippet vist, ikke?
> > Men det er da fortrinsvis beregnet på tocylindrede :-/
> >
> Helmholz-resonansen gælder da både for 2 og firtaktere.

Fir-cylindrede(!) forsøgte du vel at skrive!?

Måske nok; men tocylindredes lavere frekvens vi afstedkomme et behov for
større resonator end en højt drejende firecylindret vil, hvilket kan vendes
til at en alm luftfilterkasse-str. vil kunne udgør en resonator for en
mindre højt-drejende firecylindret, hvorimod en større langsomtgående
to-cylindret vil behøve en noget voldsommere størrelse :-/

--
Armand.

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 13-01-03 16:24

Fint nok det er jeg med på.
Lav resonans = Stor volume
høj resonans = Lille volume

Men hvordan hænger det sammen med en bedre ydelse i det lave område ???
Skal jeg så forøge volumen i min luftkasse, Stor volume = lave frekvens. Lave omdrejninger = lav frekvens. der er jo der jeg gerne vil have lidt ekstra bundtræk ?

Kommentar
Fra : SabrinaB

Dato : 21-01-03 07:52

Har du ikke tænkt på at sætte et jetkit i kværnen og evt. et KN indsats. De fåes til mange forskellige modeller, hvor de passer i den originale luftfilterkasse. Hvis du ikke har jetkit i kan det anbefales. Det gíver en mærkbar forbedring på de fleste cykler. I kittet er en nogenlunde udførlig monterings og justerings-vejledning. Hvis du har mod på det kan du jo selv gå igang ellers kan du få det monteret på et mc-værksted. Jetkit kan forøvrigt købes hos HOLTUG MC på sjælland.

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 03-02-03 01:34

Hej SabrinaB

Min MC er allerredet udstyret med,

Arrow Carbon Udst.
K&N Filter indsats.
K&N Stage 1 Jetkit.

Du kan se den lige her http://groups.msn.com/fastone600/mincykelenrf600r.msnw?albumlist=2

Det jeg gerne så er lidt mere bundtræk. Og nej jeg ved godt at det ikke er en V Twin (traktor) men en rigtig 4 Stk. skriger. men den må da kunne flyttes lidt rundt i det område hvor den trækker hårdest.
Og nogen har fortalt mig at det kan "saktens" man skal "bare" lige lave lidt om her og der.
Han fortalte IKKE hvad og hvor.
Så det er det jeg prøver at finde ud af

Jesper_m_m