/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Magnesit
Fra : urban
Vist : 1634 gange
225 point
Dato : 15-02-07 22:05

Hej

Vi har et badeværelse, hvor gulvet er af magnesit. Huset og dermed badeværelsesgulvet er fra 1950, så det er formentlig asbestholdigt, men de er jo også blevet lavet med savsmuld i stedet for asbest.

1/ Hvordan finder man ud af, om der er asbest i gulvet?
2/ Hvis der er asbest i, kan man så selv bryde gulvet op, uden at udsætte sig for risiko, eller er det en opgave for et special-firma?
3/ Hvis man ikke selv kan gøre det, hvilken type firma kan varetage en sådan opgave? Et nedrivningsfirma? Og gør sådan nogle firmaer det ordentligt, så man ikke får sit hjem forurenet med asbestfibre?

Med venlig hilsen
Urban

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 22:30

Hvorfor troe du der er asbest i dit gulv ?

Magnesit er en stenart, som i brændt tilstand virker som bindemiddel/støbemiddel.

Det har da ikke noget med asbest at gøre.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 22:33

Okay, der var tilsyneladende noget jeg havde misset der

http://www.ku.dk/arbejdsmiljo/Litteratur/VEJELD%20ASBEST.html#Niveau%20C.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 22:35

Og så virker linket ikke ordentligt, du skal scrolle ned til der hvor der med blåt står: Niveau C.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-02-07 23:46

Hysteri!
Det tjener intet formål at udråbe det ene matriale efter det andet som livsfarlig.
Aspestfaren fremstilles som, om, at man hvis man går forbi en aspestplade, så falder man død om.
Jeg vil vove den påstand at der er større risiko ved at udskifte aspestplader end ved at lade dem sidde.
Det er bare nogle andre det går ud over, nemlig dem der har udskiftningen som erhverv.
Som barn legede jeg med blybiler og kviksølv og som voksen arbejde jeg med aspest, opløsningsmidler og sleb messing uden udsugning og maske.

Jeg har ikke taget skade, skade, skade skade

Selvfølgelig er aspestfibre, bly opløsningsmidler, slibestøv og kviksølv farligt, især for dem der har arbejdet med dem i årevis, men man falder ikke død om på stedet ved kortvarige påvirkninger.
Våd aspest er ikke farlig, hvis man ikke spiser det, så lad være med det.

Bjørn

Kommentar
Fra : urban

Dato : 15-02-07 23:57

Tak til Dova for et fint link, der med al tydelighed dokumenterer, at Magnesit-gulve er i den tunge ende af skalaen, så det var svar på mit spørgsmål 2. Jeg vil dog stadig gerne høre svar på 1 og 3.

Til Bjørn. Måske har du ret... Men jeg er ikke klar til at tage chancen på min og min families vegne.

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-07 00:21

Link til forskellige firmaer der kan fjerne asbestholdige materialer, og så er der fler på googlesøg i det nederste link.

http://www.villyc.dk/

http://www.kingo.biz/

http://www.br-miljoe.dk/

http://www.soendergaard-nedrivning.dk/?gclid=CK_ghtu_sYoCFTZiMAod4Dsisw

http://www.google.dk/search?hl=da&q=+asbest+nedrivning&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Det er ikke så længe siden som 1950 man stoppede med at bruge asbest.

men det her firma, skulle efter hvad jeg kunne finde, være det eneste firma der laver magnesitgulve , måske du kan få det oplyst ved at ringe og spørge:

Ulfcar Entreprenør A/S
Adresse Søndergårdsvej 1
5580 Nørre Aaby
Tlf. nr. 70 21 38 88

mvh dova