/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PUCH - udskiftning af lejre
Fra : 127tage
Vist : 2842 gange
100 point
Dato : 15-02-07 18:51

er det meget indviklet selv at skifte lejre i en monza motor ?

er der en guide til det et eller andet sted eller er der nogen der kan give en forklaring ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-02-07 23:11

Har kigget lidt rundt efter en side med tegninger eller andet, uden held

Men, det er sgu nemt nok. Hvis hænderne er skruet rigtigt på er sådan en motor ikke det sværeste at rode med

Godt råd, hvis du har lejerne med ind på et elektro værksted kan du få dem billigere (og bedre!) end i t-hansen osv.. Så vidt jeg husker, så er det 6202 lejer. Og det skal være C3 tolerance.
Dem du får på sådan et værksted er sansynligvis lukkede lejer(ZZ, RSR, osv..) men du skal pille tætningerne ud inden de monteres.

Husk, nye simmerringe, pakninger og flydende pakning får du også brug for

- Anden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-07 23:30

Det er ikke et helt let projekt, men ved renlighed, forsigtighed, og tålmodighed, og håndlag, såå.
http://www.stalkerzone.dk/?id=hentguide&side=30
http://www.kandu.dk/Tip12618.aspx
http://www.scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1430
http://www.scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2478
VH Palle Hansen
NB: Lejet midt i selve krumtappen er jo også slidt, og derfor vælger mange at skifte hele krumtapakselen. Og et nyt rulleleje til plejstang/stempel skal altid skiftes.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 17-02-07 14:27

Du behøver ikke skifte lejre i krumtappen ..
Du kan tjekke krumtappen om der er slør i ved at gøre følgende..
Når du har skilt motoren ad, tager de krumtappen, så skal du stå og rykke plejestangen fra side til side, og det må den også gerne ku. Men, hvis du kan stå og trække den lige frem og tilbage skal du skifte krumtappen, det er ikke særlig tidt du kan det ..

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 17-02-07 15:00

Hvis du kan trække plejestangen frem og tilbage, så er den død for laang tid siden.
Normalt kan man slet ikke mærke det lille slør der kan komme i plejestangslejet.
Så holder man krumtappen frit ud i luften, holder kun på plejestangen og står stille med en hammer på toppen af plejestangen.
Hvis du hører på klik fra plejestangslejet, så er det slidt og skal skiftes.
Oftes kan det ikke batale sig at skifte plejestang eller plejestangleje, men skifter hele krumtappen.

Anyway, hvis du vil skifte lejerne, så få nogle racer lejer som er lukkede!!!!!!!
Da jeg skiftede lejer på min Monza i 1997, der gik det lidt galt, fordi jeg glemte afstandsringene mellem krumtap og lejer, og så havde den en hvæsene hyletone.

Der findes forklaringer på hvordan man skifter lejer mange steder på nettet.
Husk dog ALTID at lejerne SKAL i motorblokken først.
Det er meget vigitgt.

Det er ivørigt mig der har lavet den ene guide, som der er link til ovenover.

Held og lykke.

ps. skift kun lejerne hvis du er sikker på at de er defekte, eller hvis du planlægger voldsomt tun.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 18-02-07 00:47

de er defekte for der er meget slør i svinghjulet og så larmer motoreren også... pånær når man trækker koblingen ind så forsvinder det næsten...

er det meget svært at få det til at passe igen med sims og sådan ???

Kommentar
Fra : the--kottal

Dato : 20-02-07 18:00

køb en aftrækker til og ta lejerne af med eller sidder de rigtig godt fast

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-02-07 18:04

Nej det er ikke svært, men det er rigtigt at de godt kan sidde rigtig godt fast på krumtappen.
Inden du trækker dem af, så test lige om plejestangslejet er stået af, for så kan det ikke betale sig.
Så er det nok på tide med en helt ny krumtap.
Nå nu du er igang, så tjek også alle andre lejer i motoren for slidtage.

ps. så vidt jeg husker, så monteres gearkassen lettest ved at samle den i hånden inden du glider den ned i motoren. ( eller er det på Yamaha 4g???? )

Anyway, held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 20-02-07 20:16

det er en puch monza "rigtig" juvel 4.g