/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
SD kort til Garmin?
Fra : Franksp
Vist : 1613 gange
100 point
Dato : 13-02-07 22:48

Jeg har købt et SD-card til min nyindkøbte Garmin C550, på 2 GB.
Det var til brug for at lægge MP3 musik og billeder ind. Jeg kan kun lægge 483 MB ind. Så vil den ikke mere.

Jeg skriver dette spørgsmål, fordi jeg læste dette tip.

http://www.kandu.dk/tip15581.aspx

Jeg har spurgt forhandleren. Han kan ikke forstå det, men kan ikke hjælpe. Brugervejledningen fortæller heller ikke noget om det.

Er der nogen her der kan hjælpe mig? Er der en løsning?

Mvh
Franksp

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-07 22:56

Det kan være den er begrænset til et vis antal filer/biblioteker.....

Hvis kortet er helt tomt så prøv at lægge en eller 2 store filer ind på det (ligegyldigt hvad bare de tilsammen fylder 2 Gb)

F. eks. et par avi film....

Har du ikke tidligere haft spørgsmålet oppe at vende.... ????

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-02-07 23:11

Hej refi

Jo, det har jeg, men ......

Det jeg synes er mærkeligt, er at jeg heller via en kort-læser, kan lægge flere filer ind. Det er kun via StreetPiloten, men måske har du ret i, at der måske er en begrænsning, men der siger forhandleren nej til.

Det med at lægge et par store filer ind, vil jeg prøve i morgen. Er det for at prøve at "provokere" kortet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-07 23:35

Ja....

Simpelthen for at se om det stopper undervejs.....

Hvis ikke det gør det, er fejlen jo fundet...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-07 23:36

Har du evt. et kamera du kunne prøve det i - eller en mobil.... ????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-07 00:17

prøv at formattere kortet i Garminen.
Der findes forskellige formater og forskellige dos . Ikke alle kombinationer kan alle størrelser. Generelt er det en god ide at formattere et kort i det apparat, det skal bruges i.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-02-07 11:00

Jeg har en USB på 1 GB samt et SD kort til GPS'er. Jeg genkender problemet. For begges vedkommende var det kun ca. 65% plads at gemme på. Da jeg gik ind i denne computer, var begge drevene tomme??? Efter formatering fik jeg 1 GM på begge drev. Så det er nok en god idé, at formater fra starten af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 11:11

Citat
Så det er nok en god idé, at formater fra starten af

Ja selvfølgelig - tog jeg for givet var gjort.......

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-02-07 23:14

Til transor

Jeg tror ikke jeg kan formatere kortet i Garminen. Jeg ved i hvert fald ikke hvordan og brugervejledningen siger intet om det.

Til alle

Jeg har været væk det meste af dagen, men vil prøve jeres råd i morgen.
Jeg er 99% sikker på, at jeg har formateret kortet i kortlæseren (på computeren), men prøver det igen.
Når jeg har prøvet jeres råd, vender jeg tilbage.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 21:30

Nu bliver jeg lidt "nervøs" for som IBM760 skriver

Citat
Ja, men formatteringen skal foregå via kameraet og endelig ikke på PC'en.

Det gør han i tipset:

http://www.kandu.dk/tip15581.aspx

Som jeg skrev ovenfor, tror jeg, at jeg har prøvet det.

Nu har jeg købt et nyt kort på 1 GB, men ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre ved det.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 21:56

Hvorfor har du købt et nyt ??????

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 22:02

Det behøver jeg vel egentligt ikke at svare på, men nu gør jeg det alligevel. Det var hvis der kom nogle gode svar her, så har jeg da et "Jomfrueligt kort", som aldrig har været brugt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 22:09

Ok....

Sæt kortet i Garminen og tilslut den komputeren.....

Så vil du i stifinder se 2 nye drev

1 Garmin
1 Flytbar disk

Den flytbare disk er dit kort (garmin skal du IKKE røre)
Højreklik på den flytbare disk og formater...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 22:12

Har du flere muligheder for at formatere siger du lige hvilke....

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 22:26

Til Refi

Jeg har lige modtaget et "Privat indlæg", hvor jeg skal prøve at formatere til FIL format FAT. Nu er det FAT32 og viser 1,89 GB i størrelse men kan kun ha' 432 MB

Jeg prøver det lige, men er så i tvivl om, hvordan jeg så igen skal indlæse MP3 filerne. Her tænker jeg på, om jeg kan indlæse dem via kortlæseren/computeren (det hurtigste) eller om jeg skal indlæse dem direkte på kortet via Garmin.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 22:31

Det er KORREKT....

Forskellen er fordi der jo allerede ER noget på kortet....

Det bliver slettet når du formaterer....

Og ganske rigtigt i FAT32 - så kan alle komputere læse det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 22:33

Når først kortet ER formateret kan du sagtens bruge din kortlæser til at lægge filer ind....

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 22:37

Ja, men jeg skulle prøve at formatere det til FIL format FAT i stedet for som det er nu FAT32.

Jeg har gjort det, og ved at lægge musik over. Vender tilbage om lidt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 22:43

Citat
FIL format FAT i stedet for som det er nu FAT32

???????

FAT32

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 22:44

Nu har jeg prøvet at lægge MP3 filerne ind via kortlæseren/komputeren. Det kan jeg stadig ikke. Så nu vil jeg prøve at formatere igen og så lægge dem ind, direkte i Garmin

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 22:48

Ja, kortet havde FIL-format FAT32, men jeg formaterede til FIL-format FAT, men som sagt det hjalp ikke via kortlæseren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 22:55

Det er der ikke noget der hedder.....

Det skal være FAT32

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 23:47

Refi

Det passer ikke hvad du siger. Når formaterer "noget", kan jeg vælge mellem filformaterne
FAT eller FAT32. Jeg bruger Windows XP SP2

Intet hjalp, jo, jeg kunne lægge en MP3 fil, mere ind, men så heller ikke mere.

Jeg har kontaktet forhandleren "thansen", som byttede det første kort, uden vrøvl, men det hjalp ikke. Jeg handler meget der, både til biludstyr til både konens og min egen bil, og IT/EDB udstyr. De er meget flinke og hjælpsomme og bytter uden vrøvl, men de er ikke så professionelle, hvad angår "IT/EDB" udstyr. De ved ikke så meget, men jeg sparede over kr. 700,00 ved at købe min Garmin C550 TMC hos dem med 14 dages prisgaranti. Gode betingelser, synes jeg.
Jeg må tilsyneladende "leve med det". Det kan jeg også. Jeg kan indlægge 128 MP3 filer. Så kan jeg jo bare udskifte dem en gang imellem, men jeg forstår det stadig ikke. Jeg prøver at skrive til Garmin, for at spørge om der alligevel er begrænsninger.

Refi, noget helt andet. 1000 tak for din tålmodighed med at prøve at hjælpe mig. Der ligger 200 point mere til dig, i katagorien "BILER"

De venligste hilsener

Frank

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 23:48

Tak for svaret refi. Husk at hente dine extra point