/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringerne springer (kraft)
Fra : alunde
Vist : 4286 gange
20 point
Dato : 12-02-07 15:36

Hej.

Jeg har et problem som jeg har svært ved at finde årsagen til. Indtil for nylig har der ikke været problemer, men for et par dage siden var der gået én ud af tre 16A sikringer til kraft, mens opvaskemaskine kørte. Opvaskemaskinen blev afbrudt ved dette. Sikringen blev skiftet, og opvaskemaskinen kørte til ende...

men så sprang en anden sikring i kraftgruppen - uden at det påvirkede opvaskemaskinen, som jeg er ret sikker på kun kører på én fase. Dette påvirkede 2 af 4 kogeplader på et nyere BOSCH komfur. Siden er 2 af sikringerne sprunget et par gange på skift. En aften skiftede jeg sikringerne, og alt virkede uden problemer - indtil næste morgen hvor 2 sikringer sprang samtidig med et brag - uden at der var nogen af apparaterne i gang, hvilket jeg ikke forstår!

Vi har en BOSCH opvaskemaskine (ca. 8-9 år gl.), som jeg er ret sikker på kører med 230 V (én fase fra kraft), en vaskemaskine af ukendt årgang (men ca. 10 år, er mit gæt) - også 230 V fra kraft, og et nyere BOSCH komfur (ca. 4-5 år gl.) på 380 V.

Der er tale om en lejlighed fra 1986, med sikringsboks og HFI relæ i lejligheden. Der har aldrig tidligere været problemer med at have vaskemaskine, opvaskemaskine og ovn kørende samtidig.

Er ny på Kandu, og håber at jeg har givet tilstrækkelige oplysninger. Håber der findes en løsning på dette.

Accepteret svar
Fra : Brunders

Modtaget 30 point
Dato : 12-02-07 15:59

Hej.

Når sikringerne er sprunget så mange gange uden påviselig grund skal du kontakte en el-installatør.Fejlen kan ligge i den faste installation. Når sikringerne springer er der en grund til det, hvis fejlen ikke bliver rettet er der stor risiko for brand hvis man bare bliver ved med at skifte sikringerne. Så ring efter en el-installatør hurtigst muligt.

Mvh, Brunders

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-02-07 16:08

Sikringerne springer jo som regel når der bruges for meget strøm (mere end 16A, 13A eller 10A alt afhængig af hvilke sikringer du har siddende.)

Hvis du sætter for små sikringer i en installation beregnet for 16A så vil sikringerne let springe.

Derimod må du ALDRIG sætte større sikringer i, end installationen er beregnet til (=brandfare)

Hvis du har checket at alle sikringer har den korrekte størrelse, så skal du kontakte en installatør med det samme.

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 12-02-07 16:18

Hmm... kunne godt tyde på at der ikke er så meget andet at gøre end at bide i det sure æble, og kontakte en installatør

Jeg har tjekket at det er 16A sikringer... og har efterhånden brugt nogen stykker af dem. Har bare svært ved at forstå hvad der kan være galt - for burde HFI relæet ikke slå fra hvis der var en kortslutning et sted i intallationen?

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 12-02-07 17:09

Måske har du fået husdyr...
Mus eller rotter er måske på spil...

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 12-02-07 17:18

Citat
Måske har du fået husdyr...
Mus eller rotter er måske på spil...

Tjah... en mulighed, men jeg tror ikke det er så sandsynligt på 3. sal... der er mange andre steder de "flytter ind" før de kommer så langt op

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 12-02-07 17:25

Lugter langt væk af kabel fejl...
Hvad med vand eller fugt ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-07 17:36

Hvis sikringer springer må det være til købmanden efter øl, som en gammel bekendt altid sagde.

Hvis sikringer brænder over uden belastning, og så endda med et brag har du kortslutning i installationen. det kan udvikle sig ved "tracking" hvis der kommer fugt ind et sted hvor isoleringen ikke er god.

Du må have en elektriker til atundersøge installationen. Bedst med et stødspændingsapparat. Hvis han ikike har sådan et vil han sikkert forklare at det er en forkert måde, og at det er meget bedre at Megge. I så fald skal du skifte elektrikker. Stødspændingsapparatet er fagligt krævende at bruge, men det er godt til at finde den slags fejl.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-02-07 09:41

HFI slår fra hvis der løber en fejlstrøm - altså at der kan løbe strøm "ved siden af" til f.eks. vandrør, en person eller andet....således at der populært sagt ikke kommer det samme antal elektroner tilbage gennem nullederen som der sendes ud gennem faserne.

Ved en kortslutning løber der al den strøm der overhovedet kan (der er jo ingen modstand) - og så er det sikringen brænder over.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-02-07 13:59

>Transor<

Jeg formoder at du med et stødspændingsapparat mener en højspændingstester?
Jeg vil gerne som autoriseret el-installatør (som tilsyneladende ikke kan anbefales) høre lidt mere om fordelene ved at bruge et stødspændingsapparat, til at finde en fejl i den faste installation, især hvis du lige vil sammenholde dette med kravene til en fast installation jf. SB afsnit 6!
Nu vi er igang - har du så hørt om de der nymoderne installationstestere og hvad mon det er for noget moderne bras

MVH
Michael
Aut. El-installatør

Godkendelse af svar
Fra : alunde

Dato : 16-02-07 08:20

Tak for svaret Brunders.

Så har jeg lige haft besøg af elektrikeren, der hurtigt fandt fejlen i samledåsen hvor opvaskemaskinen er tilsluttet. (jeg havde selvfølgelig ikke selv kigget i denne...)

Det viste sig at samlinger m.m. var helt smeltet sammen, og bagvæggen i køkkenskabet havde da også fået "kulør" efter dette.

Den med brandfaren kunne altså tyde på at være reel nok, og det var også en god idé at kontakte en elektriker