/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Efterbehandling af marmor.
Fra : Toby14dk
Vist : 1482 gange
100 point
Dato : 09-02-07 16:08

Ey...
Jeg har lige købt en ny lejlighed som mildes talt ikke er blevet behandlet så pænt...
På badeværelset ligger der Marmor klinker.. De var fyldt med kalk, jeg har derfor brugt marmor rens til at afkalke klinkerne, mit spørgsmål kommer her.. Hvad kan man efterbehandler marmor klinkerne med så de ser nye ud og stråler.. sådan blanke i overflader.. har prøvet med noget alm. madolie.. ser sådan nogen lunde ud.. men vil lige høre hvad det rette er at gøre..? :)

Hilsen Tobias.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 09-02-07 16:42

Marmor

For at beskytte marmor mod nedtrængning af forskellige former for fedt, er det vigtigt at få behandlet marmoren. Til behandling bruges Biovoks, som er et biologisk nedbrydeligt produkt. Med denne voks kan man selv styre hvor blank man vil have sin marmor, afhængigt af antal behandlinger. Med marmorfliser der bliver fuget, er det VIGTIGT at alt fugeslør er fjernet fra fliserne inden behandling, da man ellers lukker det inde. Fugeslør fjernes med en grundrens der er specielt fremstillet til dybderengøring af natursten.

Til almindelig rengøring anvendes sæbespånevand. Marmor kan tåle varme ting, men glohede gryder og pander direkte fra kogepladen kan trække fedtstoffet op af pladen, så det viser sig som en plet, og i værste fald kan pladerne revne. Læg derfor en ting (kniv, grydeske el.lign.) under kanten af gryden/panden.

MARMOR TÅLER IKKE SYRE ELLER ANDEN FORM FOR AGGRESSIVE RENGØRINGSMIDLER.

Vi har dog en kalkfjerner der med måde kan bruges på marmor, da den er fri for farlige syrer, såsom fosforsyre o. lign.

herfra http://www.abcfliser.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=8399

Godkendelse af svar
Fra : Toby14dk

Dato : 09-02-07 22:10

Tak for svaret Nordsted1.
Ved du hvor man kan købe den biovoks henne?
Hilsen Tobias.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-02-07 22:19

Hobbyforretninger, biavlere