/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ladelampe
Fra : mavi01
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 06-02-07 16:45

Vores datters Saxo lyser ladelampen en kort øjeblik efter start når det fryser, den mangler aldrig strøm hvad mon orsagen er til det?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-02-07 17:17

Når det er koldt er der mere modstand i ledninger, hvilket kunne bevirke at generatoren ikke kan levere strøm nok lige når bilen startes.

Ovenstående er bare ét forslag til hvad fejlen kunne være, men der er 100 andre muligheder, lige fra et træt relæ, træt generator som har sværere ved at "snurre" når der er frost.

Begynder den at lyse hele tiden må man gøre noget. Er det ikke anledning til problemer, med startstrøm osv. vil jeg ikke gøre noget ved det nu, men leve med det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 17:22

Det er ret normalt.....

Særligt hvis den går med meget lave omdrejninger i startøjeblikket....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-07 18:46

Formenlig fordi der trækkes meget strøm fra generatoren og den derfor skrider i kileremmen. Når spændingen på akkuen er kommet lidt op falder strømmen og kraften i remmen bliver mindre både på grund af den mindre strøm og et højere omdrejningstal.

Det har ikke nogen praktisk betydning hvis det ikke også samtidig får remmen til at hyle. Så hjælper det at stramme den og eventuelt at udskifte den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-07 19:02

Det betyder ingenting, det gør min bil også.......og det behøver ikke engang være koldt

Det er fordi generatoren lige skal have det lille "spark" at man gi´r bilen lidt gas (altså flere omdrejninger) før den går i gang med at lade.

mvh dova

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 06-02-07 22:38

Tja...

Der skulle ikke være grund til bekymring, når det kun er et kort øjeblik lampen lyser...

Hvis bilen er under 5 år, kan jeres datter jo nævne det ved næste serviceeftersyn, så mekanikeren kan køre lave en MOTS-test. Alle nyere biler har en lille computer, der fører log over alle uforudsete hændelser. Dermed kan små fejl findes, før de udvikler sig. Datteren kan jo selvfølgelig også bare vælge at besøge værkstedet i "utide" og få lavet testen.

At stramme eller udskifte kileremmen er sikkert en god ide, men igen, er bilen under de fem år, er det en god idé at få det gjort på et autoriseret værksted af hensyn til garantien...

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 10-02-07 16:30

Det kan være en ganske uskyldig ting.
Da det jo sker i frostvejr, kan kullet til feltviklingen hænge et kort øjeblik, hvilket bevirker, at der ikke skabes spænding.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 11-02-07 13:48

i de fleste biler lyser ladelampen, abs lampen, airbag lampen og andre lamper et stykke tid efter bilen er startet altså ingen grund til bekymring.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 11-02-07 14:26

Det er vist ikke helt korrekt, for når tændingen tilsluttes, undersøger bilens on-board computer elektronikken til air-bag og abs systemet, og de tilhørende advarselslamper tændes kun, hvos computeren har fundet fejl.
I samme øjeblik computeren finder en fejl, tændes den tilhørende advarselslampe, og der bliver lagret en fejlkode i computeren
Olielampe og ladelampe slukker, når ladespænding og olietryk er opnået, hvilket sker i samme øjeblik motoren starter (under normale omstændigheder) og olietrykket opnås allerede ved starteromdrejninger.
Ladelampen slukkes, når feltspændingen er oppe på ca. 6 volt for et 12 volts anlæg, og er normalt oppe i selve startøjeblikket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-07 22:39

Citat
Ladelampen slukkes, når feltspændingen er oppe på ca. 6 volt for et 12 volts anlæg, og er normalt oppe i selve startøjeblikket.

Og virkeligheden viser noget andet

Det er MEGET normalt at ladelampen lyser efter start hvis omdr. er LAVE nok.....

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 11-02-07 23:06

Det er meget normalt -- på er jævnstrømsanlæg.
Hvis ladelampen lyser ved lave omdrejninger på et anlæg med generator, er der fejl på anlægget.
Vekselstrømsgeneratoren lader også ved tomgang, og giver dermed ladelampen + på begge poler, så skulle den lyse, er der spændingsforskel til stede, hvilket naturligt må være på generatorsiden, så geneatoren lader ikke som den skal.
Normale tomgangsomdrejninger er på ca. 850 RPM, hvilket giver rigelig med spænding, så jeg ved ikke, hvad du mener med LAVE omdrejninger, for er de under det foreskrevne, er der jo tale om en fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-07 23:24

Det kan vi nok diskutere længe.....

Men indtil ladelampen slukker første gang kan lave omdr. få den til at lyse (normalt svagt blinkende) indtil bilen får lidt gas.....

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 11-02-07 23:38

Det kan vi måske, men fakta er, at der ved blinkende eller lysende ladelampe er fejl på bilen.
Det kan være lave omdrejninger, omkring 300 RPM eller lavere, men jeg har aldrig i mine 30 år som autoteknisk konsulent hørt om biler, der kører med de tomgangsomdrejninger, og det er jo heller ikke de omdrejninger, som man normalt starter en motor med, for er den indstillet til det, vil den ikke starte uden speederhjælp, hvorimod en motor, der er korrekt justeret, kan starte uden speederen røres, men den er omgående oppe på normale tomgangsomdrejninger, hvilket forlængst har slukket ladelampen.
For at du skal have mulighed for at se en ladelampe lyse, skal den have minimum 4 volt, hvilket vil sige at spændingsforskellen mellem generator og batteri skal ligge der, og det vil i allerhøjeste grad indikere et defekt ladeanlæg