/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ekstr. ord. generalforsamling
Fra : HEPHEP66
Vist : 759 gange
50 point
Dato : 06-02-07 15:29

Hej.

Vi er for knap 2 år siden flyttet ind i vores nybyggede hus, og i den forbindelse er vi blevet meldt ind i den nystiftede grundejerforening. Forleden var vi til ekstraordinær generalforsamling og der skulle vi stemme om fællesområdets udseende og økonomi.

Bestyrelsen fremførte nogle meget fine eksempel på udformning af fællesområdet. Problemet var bare at økonomien i projekterne var helt uhørt. Det første lød på at vi skulle betale kr. 3.500,- det første år og det andet lød på kr. 4.500,-.

Det endte med at det dyre forslag blev stemt ind idet der ikke var stor forskel på prisen men legeredskaberne var mere avancerede end på forslag 1.

Spørgsmålet kommer her:

Skal der ikke være mulighed for at man kan forkaste forslagene?????
Vi stemte kun om forslag 1 eller 2...

Håber på hjælp hurtigst muligt.

Jeg skal helst bruge nogle paragraffer at henviser til !!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 15:43

Citat
Skal der ikke være mulighed for at man kan forkaste forslagene

I har vel haft mulighed for at komme med forslag INDEN generalforsamlingen....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-02-07 15:45

Det er jo et juridisk spørgsmål, og burde nok stilles som sådan, for så kommer de juridiskintreserede kanduer ind.
Jeg mener ikke at ekstraordinære generalforsamlinger er endeligt beslutningsdygtige, hvis det er vedtægtsændringer der er til afstemning. Så skal der indkaldes til endnu en afstemning vor forslaget endelig vedtages.
Prøv at søge under foreningsret.
For nogle år siden var jeg indvolveret i vedtægtændringe og fandt på bibiloteket en masse om emnet.

Bjørn

Kommentar
Fra : HEPHEP66

Dato : 06-02-07 15:45

Det er bestyrelsen som har fremsat forslagene. Vi skulle stemme om enten det ene eller det andet...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-02-07 15:46

Hvad siger Jeres grundejerforenings vedtægter om bl.a. indkaldelse til nyt ekstraordinært møde, gyldighed m.v.?

For når først der er stemt om det, så kan I være tvunget til at indkalde igen og så have nul-løsningen med til afstemning.

At der kun har været A eller B at vælge imellem, har enten været en tanketorsk eller været strategisk smart af forslagsstilleren...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 06-02-07 15:50

Hvis det var på dagsordenen var det nok det.

I reglen kan vidtgående ændringer i foreningens økonomi kun vedtages ved et bestemt fremmøde af stemmeberrettigede (typisk 2/3). Er der flertal, men ikke tilstrækkeligt fremmøde, skal beslutningen bekræftes på en ekstraordinær generalforsamling. Er udgiften så stor at den kan betragtes som ekstraordinær?

Tag en dyb indånding og sæt udgiften i forhold til hvad i har givet for huset fremfor at betragte det som penge ud af årets budget.

Spørgsmålet hører egentlig hjemme i "Jura"

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-02-07 15:59

"Det er bestyrelsen som har fremsat forslagene. Vi skulle stemme om enten det ene eller det andet.."

Hvordan fandt I/bestyrelsen ud af vilket forslag der skulle stemmes om?.

Det burde have være sat til afstemning om forslagene skulle til afstemning samlet eller hver for sig.
Hvis de skulle til afstemning hver for sig skulle der have været stemt. om forslag 1 først, og derefter om forslag 2.
Hvis der skulle stemme om begge forslag samlet burde der på stemmesedlen være mulighed for enten at stemme på forslag 1 eller 2. eller stemme nej til begge forslag.
Ellers svare det til valgfrihed om, om man vil slås ned med et boltræ eller de bare næver.
Afstemning om et sådant forslag ved håndsoprekning dur ikke, der ingen der tå vedstå at de hader børn.
Det var en vits!

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 16:27

Som du kan se af svarene kræver det lidt mere baggrundsviden....

Såsom - HVOR stammer forslagene fra

HVEM har vedtaget at der KUN var disse to forslag...

Det må jo på en eller anden måde være kommet op under tidligere møder.....

Det er vel ikke bare noget bestyrelsen har vedtaget uden at spørge...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-02-07 17:44

Du efterlyser paragraffer at henvise til...

Her kan du (kun) hjælpe dig selv ved at læse Jeres grundejerforeningsvedtægter. De må foreligge hos dig.

Her læser du så om hvad generalforsamlingen "må bestemme", hvor mange stemmer der skal til, om der er regler for hvem kan indkalde til møder og hvordan.

Men det lyder som om I var enige om, at der under alle omstændigheder skal laves "et eller andet", men at du bare ikke synes om prisen? Kvalitet koster jo som bekendt - og I skal vel bruge det alle sammen? Eller er I flere (læs: nok) der er utilfredse, så der i det hele taget er en mening med at genindkalde til en ny/anden afstening?

Hvis du bare indkalder og så er "den eneste", der er imod, så scorer du næppe plus-point hos naboerne. Og det er også en dum situation at stå i fremover...

Men spørgsmålene er nok A) om der var tilstrækkelig mange med til mødet og B) hvor mange af naboerne der deler din mening - altså blandt dem, der ikke stemte den dag.

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 50 point
Dato : 06-02-07 18:30

Foreningsretlige grundprincipper.
Udgangspunktet er taget i nogle af de spørgsmål, som jeg fornemmer rører sig mest blandt dem, som stiller spørgsmål på Familieadvokaten om foreningsret. ...
www.familieadvokaten.dk/emner/950.html - 43k - Cached - Lignende sider

Prøv at se her! Fundet i Google søgte på "Foreningsret"

Bjørn

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-02-07 20:26

der skal absolut være mulighed for at forkaste forslagene, med mindre der på en tidligere generalforsamling er vedtaget med lovligt flertal, at investeringen skal foretages. i så fald er det som det skal være. når først det er vedtaget, er det bindende for alle parter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 21:28

Citat
med mindre der på en tidligere generalforsamling er vedtaget med lovligt flertal, at investeringen skal foretages

Det er jo det jeg siger - der mangler forhistorie....

Men spørgeren "gider" tilsyneladende ikke at deltage.....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-02-07 22:05

Jeg tror HEPHEP66 er ude og samle tilhængere hos de andre medlemmer.

Hep hep hep

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 22:17

Godkendelse af svar
Fra : HEPHEP66

Dato : 07-02-07 08:48

Tak for svaret BjornJ.